AIP ARTIKLER

Spørsmål og svar på AIP

Vil et pizzastykke ødelegge AIP perioden for meg?

Ja, dessverre! Når du først kjører i gang med AIP er det viktig at du følger opplegget 100 %. Forskningen viser at man må unngå maten i minimum 30 sammenhengende dager både for å finne ut hva kroppen din reagerer på (eliminasjonsdiett), pluss at kroppen trenger ro og tid til å helbrede seg selv. Men havner du i ”ulykka” ikke bruk tid på å banke deg selv opp mentalt. Gjort er gjort og spist er spist. Det viktigste er å løfte hode, klappe deg selv på skulderen og si dette klarer jeg. Så er det bare å starte på igjen. Og husk ” Our greatest glory is not never falling, but in rising every time we fall”

Bilde Godt.no

Hva kan jeg egentlig spise på AIP?

Du kan spise kjøtt, fisk, skalldyr, fett, alle mulige slags grønnsaker minus de fra søtvie familien.

 

Må alt av kjøtt jeg spiser være gressforet?

Det er en fordel, men ikke et must. Økologisk gressforede dyr er ikke tilført hormoner eller antibiotika. I tillegg får de for som gjør at fettsyresammensetningen blir mer gunstig.

 

Får jeg i meg nok næring på AIP?

Ja på AIP spiser du veldig næringstett mat. Pass på å få i deg kraft, innmat og gode proteiner helst hver eneste dag. Det samme gjelder fermentert mat.

 

Hvis jeg får lyst på noe søtt eller annen snacks hva gjør jeg da?

Jeg lager opp AIP vennlig snacks som jeg har tilgjengelig. Lakrisfudge, proteinkuler, gelehjerter. I tillegg har jeg kokosflak, søtpotetchips stekt i kokosfett, fleskesvor, tørrfisk med mer tilgjengelig. Du kan også lage deg en smoothie.

 

Hvor lenge må jeg følge den autoimmune protokollen?

Dette er veldig individuelt. Alle har forskjellige utgangspunkt og forskjellige liv. I utgangspunktet trenger man litt tid til forberedelser og så er selve AIP beregnet å ta 3 mnd. (Samtidig er 1 månede bedre enn ingenting) Etter det kan man begynne å reintrodusere.

 

Kan jeg spise pølser og andre blandingsprodukter?

Det er dessverre vanskelig å finne AIP vennlige pølser, da de fleste er tilsatt pepper eller andre krydder som er elimininert i AIP perioden.

 

Kan jeg trene?

Ja absolutt, men det er viktig at det er lav til moderat intensitet. Når man trener hardt skilles det ut stresshormoner som adrenalin og kortisol. Et av målene på AIP er å få produksjonen av disse ned. Er du vant til veldig hard trening, ”ton” deg ned, er du inaktiv kom deg i gang med turer, yoga, svømming eller lignende.

 

Kan jeg bli dårligere den første tiden på AIP?

Du kan oppleve diverse symptomer den første tiden mens kroppen venner seg til overgangen og begynner å helbredes.

 

Hvor mye søtning/frukt kan man spise uten å overstige 20 g fruktose per dag?

Daddel: En stor daddel veier ca. 25 gram, per 100 gram er det 23 gram fruktose. Det vil si at en daddel inneholder ca. 4-6 gram fruktose.

Honning: Innholdet i en teskje honning veier ca. 15 gram. Det er 80 gram karbohydrater  per 100 gram honning. En teskje honning tilsvarer 12 gram sukker, 38% fruktose, 27-32% glukose og 5% sukrose.

Banan: Veier i snitt 175 gram og har et fruktoseinnhold per 100 gram på 2,7. Total blir det ca. 5 gram fruktose per banan.

Eple: Veier i snitt 115 gram og inneholder ca 4,5 gram fruktose (med skall), totalt inneholder et eple ca. 5,2 gram fruktose.

Er det mulig å gå opp i vekt med AIP?

Ja det er mulig. Vær påpasselig med å spise næringstett mat. Få i deg masse kraft, avokado, oliven, olivenolje, avokadoolje, kokosfett, kokosmelk, også godt med innmat. Ha kollagen i når du drikker te, og gjerne mct olje eller kokosfett. Pass også på å ha gode proteinkilder i alle måltidene.

 

Kan jeg ta en test for å se om jeg har en intoleranse?

Den beste testen er å følge en elimisnasjonsdiett, det krever en innsats, men gir absolutt best svar. Følger du den autoimmune protokollen vil du få svarene du leter etter. Det finnet mange varianter av intoleransetester, dessverre vet vi ikke hvor nøyaktige svar de gir i den ene eller andre retningen. Men husk at det er en stor forskjell på allergi og intoleranse. Allergi kan gi en akuttreaksjon som i verste fall kan føre til død. Intoleranse setter i gang en betennelsesreaksjon i kroppen over tid, som vanligvis forverrer symptomene på autoimmun sykdom.

 

http://articles.chicagotribune.com/2012-04-11/health/ct-met-food-intolerance-tests-20120411_1_food-intolerance-food-sensitivities-food-additives

Hvorfor reagerer man mer på enkelte matvarer etter en eliminasjonsdiett?

Hvis du jevnlig spiser matvarer som du ikke tåler, går kroppen inn i en kronisk betennelsestilstand. Symptomene variere fra person til person, og kan gi alt fra fordøyelsesproblemer, leddsmerter og humørsvingninger. For deg som har en autoimmun sykdom kan inntak av matvarer du ikke tåler øke symptomene og plagene dine. Etter 30 dager på eliminasjonsdiett føler du deg bedre og kroppen har fått roet ned immunforsvaret. Spiser du da noe som du ikke tåler vil kroppen registrer dette mye bedre enn om du spiser dette jevnlig. Du vil få en klar respons som sier at dette er noe som du fortsatt må eliminere.

 

Hvis jeg har en autoimmun sykdom og aldri har prøvd paleo før. Bør jeg starte med paleo, og så gå over til å følge den autoimmune protokollen?

Jeg vil anbefale deg å starte med vanlig paleo. Kanskje er det nok til å sette din sykdom i remisjon. Hvis du ikke har oppnådd de resultatene du ønsker etter 3-6 måneder kan du sette i gang med å følge den autoimmune protokollen.

Jeg mistenker at jeg har lite magesyre, hva gjør jeg? (Plages med sure oppstøt)

I første omgang ta en slurk rå eplesidereddik 10-15 min før hvert måltid.

Unngå vann til måltider,  det tynner ut magesyren. Drikk mye kraft og spis annen næringstett mat, dette stimulerer til egen produksjon av magesyre. Tygg maten godt, og ta det rolig etter du har spist. Slik at kroppen får ro til å fordøye.

 

Hvis dette ikke fungerer anbefaler jeg at du prøver magesyretabletter. Start med en tablett før hvert måltid som inneholder proteiner. Start med en tabelett, øk med en for hvert måltid. Når du har fått nok merker du det med svie i mellomgulvet. Neste gang tar du en mindre.

Er det noen matvarer som er oppbyggende og som er lurt å spise hver dag?

Innmat, kraft og fermentert mat.

 

Er det vanlig å bli forstoppet og i så fall hvorfor?

Når man forandrer kostholdet sitt vil det alltid kunne påvirke fordøyelsen i en overgangsfase. Vær tålmodig, så vil dette gå seg til. Pass på å spise nok fett til alle måltider. Ha ro rundt måltidene, og la kroppen få tid til å fordøye maten godt. Er du usikker på om du har nok magesyre? Se tips side.. Drikk godt med vann gjennom hele dagen, og få i deg masse grønnsaker. Fermenter mat har også en positiv effekt på fordøyelsen, innta litt til hvert måltid. Nok magnesium kan også ha en positiv effekt, og siden de fleste av oss har en nedsatt fordøyelse kan det være lurt å smøre magnesium på huden i form av en magnsiumlotion eller olje.

 

Burde jeg slutte med medisinene mine når jeg starter på AIP?

Nei, å bygge opp kroppen fra cellenivå ved hjelp av kosthold tar tid. Stopper du med medisiner kan du risikere at symptomene blusser opp og at du blir verre før du i det hele tatt er kommet ordentlig i gang. Vent til du begynner å kjenne virkningene av AIP, og sakte reduser mengde medisin i samarbeid med legen din eller annet helsepersonell. Gjør dette i ditt eget tempo, og lytt til din egen kropp.

Line Holdal

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

  • - In Tune with nature - #lilalife #bodø #visitbodo #yogadaily #yogainspiration #hiking #nothernnorway #runandrelax #doterra #doterralife #visitbodø #yogacertified
  • - Be grateful for what you have, and work for what you want! - Endelig tilbake i Bodø, kjoler og høye hæler er gjemt i skapet, joggesko og natur is the best( og pysj😂) #bodø #visitnorway #visitbodo #lilalife #hiking #yogadaily #yogalove #yogainspiration #doterra ##nature #hike #love #life
  • When things change inside you, things change around you #lilalife #life #yogadaily #yogainspiration #yogalove #travel #düsseldorf #germany #grow #nature #learning #doterra #doterralife #bluediamond
  • - Worrier or a Warrior? I have decided to be a warrior after several years beeing a real worrier. Day by day, step by step, learning and growing on my way. And I have really enjoyed celebratipn in Dusseldurf with my doTERRA family. Next year in Rome, and as you can see I, @plant_based_wisdom and @henriettekalgraff had planned this😉🇮🇹Look forward to doTERRA Europe convention 2020 in Italy😍😍😍😍😍 #doterra #doterraeurope #lilalife #germany #italy #düsseldorf #rome #bluediamond
  • - The power of nature! Jeg elsker oljene mine, og håper at alle alle alle skal få oppleve effekten og gleden av dråpene! .
.
Det å få være på convention å lære mer og mer om kjemien i oljene, hvordan de virker, og hvordan de kan gjøre en forskjell for deg og meg= pur lykke! 
doTERRA sourcing the best, helping the most! For meg har det å ha et åpent sinn endret livet 100 %. Benjamin Franklin sier: When you are finished changing, you are finished. .
.
Tidligere hadde jeg en liten konkurranse i forbindelse med aktiv mai, gratulerer  @jomfrulillevik 2 oljer er på vei til deg🥰
  • - Happy birthday Norway❤️🇳🇴 Even though I feel blessed travelling and learning at the @doterraeurope convention. It feels a little sad not beeing home. You all have to celebrate a little extra for me🎈- #norway #birthday #17mai #doterraconvention #doterra #essentialoils #travel #dusseldorf #lilalife #yoga #yogainspiration #yogadaily #yogalove #hiking
  • Jeg elsker frokost, og ingenting er bedre enn å spise en laaaang frokost og bare slumre etterpå. Med familien, kjæresten, eller hjertevenner.
🥰 .
👉🏼Det trenger heller ikke være vanskelig å trylle frem en leken frokost som: .
.
💝Smaker godt
💝Holder blodsukkeret stabilt
💝Er bra for hormonene dine
💝Rett og slett hele deg.. .
.
👉🏼Jeg fikk servert denne frokosten av en veldig god venninne i Stockholm for noen dager siden. Kjenner enda smaken i munnen, og følelsen av glede i hele kroppen. Sharing is caring så her kommer fremgangsmåte:
.
Søtpotetrøsti

1/2 relativ stor søtpotet
Salt
Pepper
Slik gjør du: .

Skrell søtpotet, rasp og klem ut det vannet du får ut med hendene dine. Bland inn litt salt opp pepper med hendene dine. Ha smør i en panne, fordel massen i en god stekepanne. Stek på middels varme til røren har stivnet, snu og stek på andre siden.
Server med:
.

Hakket løk og champignon som du surrer i smør (tåler du ikke smør kan du velge ghee, kokosfett eller olivenolje), smak til med salt og litt sitron. Stek et egg, og kutt opp en halv avokado. Strø litt sesam og valmuefrø for pynt, og litt urter er alltid godt og fint 🙂 Du kan fint også feks bruke en dråpe eterisk olje, feks basilikum. . #naturalfoods #friends #prana #paleo #lovefood #lilalife #hormonehealth #stabilebloodsugar #doterra @whatsbalance ❤️
  • Yoga har vært en stor del av livet mitt i snart 20 år, og det er så mye mer enn den fysiske delen; asanas. Pust, tilstedeværelse, takknemlighet... De siste årene har vært fantastiske, men travle. Yoga har ikke blitt glemt, men har fått en mindre plass i livet mitt.

Jeg har forelsket meg dagene i Stockholm, rett og slett i yoga. Og jeg gleder meg til å fordype meg i tiden fremover.

I dag var jeg på to fantastiske timer med @rkm_acharya_yoga og mellom timene delte han så mye spennende blant annet fra ayurveda. Og jeg gleder meg til å ha han med som gjest på podcasten.

Nok en gledings; ny episode med yogini, isbader, og superdamen @trineberge_ er nå tilgjengelig🥰👉🏼 Gled deg❤️ #yoga #stockholm #urbanom #yogadaily #yogalove #travel