AIP ARTIKLER

Spørsmål og svar på AIP

Vil et pizzastykke ødelegge AIP perioden for meg?

Ja, dessverre! Når du først kjører i gang med AIP er det viktig at du følger opplegget 100 %. Forskningen viser at man må unngå maten i minimum 30 sammenhengende dager både for å finne ut hva kroppen din reagerer på (eliminasjonsdiett), pluss at kroppen trenger ro og tid til å helbrede seg selv. Men havner du i ”ulykka” ikke bruk tid på å banke deg selv opp mentalt. Gjort er gjort og spist er spist. Det viktigste er å løfte hode, klappe deg selv på skulderen og si dette klarer jeg. Så er det bare å starte på igjen. Og husk ” Our greatest glory is not never falling, but in rising every time we fall”

Bilde Godt.no

Hva kan jeg egentlig spise på AIP?

Du kan spise kjøtt, fisk, skalldyr, fett, alle mulige slags grønnsaker minus de fra søtvie familien.

 

Må alt av kjøtt jeg spiser være gressforet?

Det er en fordel, men ikke et must. Økologisk gressforede dyr er ikke tilført hormoner eller antibiotika. I tillegg får de for som gjør at fettsyresammensetningen blir mer gunstig.

 

Får jeg i meg nok næring på AIP?

Ja på AIP spiser du veldig næringstett mat. Pass på å få i deg kraft, innmat og gode proteiner helst hver eneste dag. Det samme gjelder fermentert mat.

 

Hvis jeg får lyst på noe søtt eller annen snacks hva gjør jeg da?

Jeg lager opp AIP vennlig snacks som jeg har tilgjengelig. Lakrisfudge, proteinkuler, gelehjerter. I tillegg har jeg kokosflak, søtpotetchips stekt i kokosfett, fleskesvor, tørrfisk med mer tilgjengelig. Du kan også lage deg en smoothie.

 

Hvor lenge må jeg følge den autoimmune protokollen?

Dette er veldig individuelt. Alle har forskjellige utgangspunkt og forskjellige liv. I utgangspunktet trenger man litt tid til forberedelser og så er selve AIP beregnet å ta 3 mnd. (Samtidig er 1 månede bedre enn ingenting) Etter det kan man begynne å reintrodusere.

 

Kan jeg spise pølser og andre blandingsprodukter?

Det er dessverre vanskelig å finne AIP vennlige pølser, da de fleste er tilsatt pepper eller andre krydder som er elimininert i AIP perioden.

 

Kan jeg trene?

Ja absolutt, men det er viktig at det er lav til moderat intensitet. Når man trener hardt skilles det ut stresshormoner som adrenalin og kortisol. Et av målene på AIP er å få produksjonen av disse ned. Er du vant til veldig hard trening, ”ton” deg ned, er du inaktiv kom deg i gang med turer, yoga, svømming eller lignende.

 

Kan jeg bli dårligere den første tiden på AIP?

Du kan oppleve diverse symptomer den første tiden mens kroppen venner seg til overgangen og begynner å helbredes.

 

Hvor mye søtning/frukt kan man spise uten å overstige 20 g fruktose per dag?

Daddel: En stor daddel veier ca. 25 gram, per 100 gram er det 23 gram fruktose. Det vil si at en daddel inneholder ca. 4-6 gram fruktose.

Honning: Innholdet i en teskje honning veier ca. 15 gram. Det er 80 gram karbohydrater  per 100 gram honning. En teskje honning tilsvarer 12 gram sukker, 38% fruktose, 27-32% glukose og 5% sukrose.

Banan: Veier i snitt 175 gram og har et fruktoseinnhold per 100 gram på 2,7. Total blir det ca. 5 gram fruktose per banan.

Eple: Veier i snitt 115 gram og inneholder ca 4,5 gram fruktose (med skall), totalt inneholder et eple ca. 5,2 gram fruktose.

Er det mulig å gå opp i vekt med AIP?

Ja det er mulig. Vær påpasselig med å spise næringstett mat. Få i deg masse kraft, avokado, oliven, olivenolje, avokadoolje, kokosfett, kokosmelk, også godt med innmat. Ha kollagen i når du drikker te, og gjerne mct olje eller kokosfett. Pass også på å ha gode proteinkilder i alle måltidene.

 

Kan jeg ta en test for å se om jeg har en intoleranse?

Den beste testen er å følge en elimisnasjonsdiett, det krever en innsats, men gir absolutt best svar. Følger du den autoimmune protokollen vil du få svarene du leter etter. Det finnet mange varianter av intoleransetester, dessverre vet vi ikke hvor nøyaktige svar de gir i den ene eller andre retningen. Men husk at det er en stor forskjell på allergi og intoleranse. Allergi kan gi en akuttreaksjon som i verste fall kan føre til død. Intoleranse setter i gang en betennelsesreaksjon i kroppen over tid, som vanligvis forverrer symptomene på autoimmun sykdom.

 

http://articles.chicagotribune.com/2012-04-11/health/ct-met-food-intolerance-tests-20120411_1_food-intolerance-food-sensitivities-food-additives

Hvorfor reagerer man mer på enkelte matvarer etter en eliminasjonsdiett?

Hvis du jevnlig spiser matvarer som du ikke tåler, går kroppen inn i en kronisk betennelsestilstand. Symptomene variere fra person til person, og kan gi alt fra fordøyelsesproblemer, leddsmerter og humørsvingninger. For deg som har en autoimmun sykdom kan inntak av matvarer du ikke tåler øke symptomene og plagene dine. Etter 30 dager på eliminasjonsdiett føler du deg bedre og kroppen har fått roet ned immunforsvaret. Spiser du da noe som du ikke tåler vil kroppen registrer dette mye bedre enn om du spiser dette jevnlig. Du vil få en klar respons som sier at dette er noe som du fortsatt må eliminere.

 

Hvis jeg har en autoimmun sykdom og aldri har prøvd paleo før. Bør jeg starte med paleo, og så gå over til å følge den autoimmune protokollen?

Jeg vil anbefale deg å starte med vanlig paleo. Kanskje er det nok til å sette din sykdom i remisjon. Hvis du ikke har oppnådd de resultatene du ønsker etter 3-6 måneder kan du sette i gang med å følge den autoimmune protokollen.

Jeg mistenker at jeg har lite magesyre, hva gjør jeg? (Plages med sure oppstøt)

I første omgang ta en slurk rå eplesidereddik 10-15 min før hvert måltid.

Unngå vann til måltider,  det tynner ut magesyren. Drikk mye kraft og spis annen næringstett mat, dette stimulerer til egen produksjon av magesyre. Tygg maten godt, og ta det rolig etter du har spist. Slik at kroppen får ro til å fordøye.

 

Hvis dette ikke fungerer anbefaler jeg at du prøver magesyretabletter. Start med en tablett før hvert måltid som inneholder proteiner. Start med en tabelett, øk med en for hvert måltid. Når du har fått nok merker du det med svie i mellomgulvet. Neste gang tar du en mindre.

Er det noen matvarer som er oppbyggende og som er lurt å spise hver dag?

Innmat, kraft og fermentert mat.

 

Er det vanlig å bli forstoppet og i så fall hvorfor?

Når man forandrer kostholdet sitt vil det alltid kunne påvirke fordøyelsen i en overgangsfase. Vær tålmodig, så vil dette gå seg til. Pass på å spise nok fett til alle måltider. Ha ro rundt måltidene, og la kroppen få tid til å fordøye maten godt. Er du usikker på om du har nok magesyre? Se tips side.. Drikk godt med vann gjennom hele dagen, og få i deg masse grønnsaker. Fermenter mat har også en positiv effekt på fordøyelsen, innta litt til hvert måltid. Nok magnesium kan også ha en positiv effekt, og siden de fleste av oss har en nedsatt fordøyelse kan det være lurt å smøre magnesium på huden i form av en magnsiumlotion eller olje.

 

Burde jeg slutte med medisinene mine når jeg starter på AIP?

Nei, å bygge opp kroppen fra cellenivå ved hjelp av kosthold tar tid. Stopper du med medisiner kan du risikere at symptomene blusser opp og at du blir verre før du i det hele tatt er kommet ordentlig i gang. Vent til du begynner å kjenne virkningene av AIP, og sakte reduser mengde medisin i samarbeid med legen din eller annet helsepersonell. Gjør dette i ditt eget tempo, og lytt til din egen kropp.

Line Holdal

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • - Alt handler om balanse, og i morgen kl. 19:00 holder jeg siste online foredrag før jul. 45 minutter med mine 5 beste rådene til en smilende julekropp😉. For det er fullt mulig å unngå fordøyelsesbesvær, å bli tappet for energi og unngå å gå opp i vekt selv om man koser seg. Her med min gode venn @loksti på julebord fredag. Påmelding i bio⭐️- #lilalife
  • - Fermentert mat er en viktig bidragsyter til en smilende tarm, og selv spiser jeg noe fermentert hver dag. På Lilalife.no finner du nå fremgangsmåte på hvordan kan lage min favoritt om dagen: Lila julekål, link i bio - #lilalife #naturlig #helse #smilendetarm #paleo
  • - Uforglemmelig minne fra Lofoten og Uttakleiv i sommer. Vil du være med meg dit i juni 2018? Fjellturer, yoga, oppleve Lofoten, nyte livet, bli kjent med nye mennesker? 2 ledige plasser. Link i bio- utakleiv #lofoten #toplofotenphoto  #yogalife #yogalove #vestvågøy #lofotenislands #yogadaily #yogisofinstagram #yogalove #naturs #beach #norway #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_#tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures #ig_captures #ig_captures_landscape #rsa_ladis #rsa_nature  #royalsnappingartist  #mittlofoten
  • - November, og her i Bodø er det mørketid med stor M. Ikke min favorittid på året, men alt handler om hvordan man møter det. En stor fordel med å jobbe selvstendig er at jeg kommer meg ut og får litt dagslys😍 Og jeg lever lenge på gode minner som her fra Italia❣️-
  • - Nyter Spania og @akinonresort i fulle drag. Ny tur i april 2018, et du med? Yoga, fjelltur, nydelig mat som er gluten og sukkerfri, men likevel sinnssyk god😍, kos, avslapping, energi! Møt sommeren 2018 ladet ➡️info i Bio - #akinon #lilalife #natural #paleo #naturallife #tradisjonskost
  • - Jeg har brukt mange år på å ha dårlig selvtillit, og aldri vært bra nok. De dagene er over, jeg føler akkurat det bilde utstråler! Og husk du er god nok som du er! - #strong #ontop #naturalliving #lilalife #life #yoga 
#kvarven #kjerringøy #autumn #bodø #norway #hiking #alpinebabes #tv_living  #visitbodo #elskerbodø  #landscapethopography #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_living #tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures  #yogis  #yogadaily  #nrk #ig_namaste
  • - Nydelig sunn sjokoladechiapudding/ healthy chocolate chiapudding, sooo good😍➡️link i bio - #healthy #naturalfood #paleo #lovelife #healthychocolate #lilalife
  • - Sånn føler jeg meg nå! Selv om jeg ligger litt utladet i en hotellseng i Oslo med knekt fot, kunne jeg like gjerne vært på en fjelltopp i Lofoten som her. Jeg har det så bra! Endelig er jeg tilbake der jeg hører hjemme, etter mange år med maaange nedturer. Fra nå av blir dere nødt til å måtte høre meg skravle mye ernæring, oljer og livsstil. Og gjett om jeg gleder meg. Neste stopp på reisen er foredrag i Porsgrunn hos @withlovebymoen og det er FULLT😍. Deretter rett på ✈️ til @akinonresort for å holde kurs 🙏🏻😍- #himmeltinden #hauklandstranda #lofoten #naturalliving #health #doterra #lofotenislands #yogadaily #yogisofinstagram #yogalove #nature #beach #norway #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_landscapes #tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures #ig_captures #ig_captures_landscape #ig_captures_sky #rsa_nature  #royalsnappingartist #yogaeverydamnday #yogalover