AIP ARTIKLER

Spørsmål og svar på AIP

Vil et pizzastykke ødelegge AIP perioden for meg?

Ja, dessverre! Når du først kjører i gang med AIP er det viktig at du følger opplegget 100 %. Forskningen viser at man må unngå maten i minimum 30 sammenhengende dager både for å finne ut hva kroppen din reagerer på (eliminasjonsdiett), pluss at kroppen trenger ro og tid til å helbrede seg selv. Men havner du i ”ulykka” ikke bruk tid på å banke deg selv opp mentalt. Gjort er gjort og spist er spist. Det viktigste er å løfte hode, klappe deg selv på skulderen og si dette klarer jeg. Så er det bare å starte på igjen. Og husk ” Our greatest glory is not never falling, but in rising every time we fall”

Bilde Godt.no

Hva kan jeg egentlig spise på AIP?

Du kan spise kjøtt, fisk, skalldyr, fett, alle mulige slags grønnsaker minus de fra søtvie familien.

 

Må alt av kjøtt jeg spiser være gressforet?

Det er en fordel, men ikke et must. Økologisk gressforede dyr er ikke tilført hormoner eller antibiotika. I tillegg får de for som gjør at fettsyresammensetningen blir mer gunstig.

 

Får jeg i meg nok næring på AIP?

Ja på AIP spiser du veldig næringstett mat. Pass på å få i deg kraft, innmat og gode proteiner helst hver eneste dag. Det samme gjelder fermentert mat.

 

Hvis jeg får lyst på noe søtt eller annen snacks hva gjør jeg da?

Jeg lager opp AIP vennlig snacks som jeg har tilgjengelig. Lakrisfudge, proteinkuler, gelehjerter. I tillegg har jeg kokosflak, søtpotetchips stekt i kokosfett, fleskesvor, tørrfisk med mer tilgjengelig. Du kan også lage deg en smoothie.

 

Hvor lenge må jeg følge den autoimmune protokollen?

Dette er veldig individuelt. Alle har forskjellige utgangspunkt og forskjellige liv. I utgangspunktet trenger man litt tid til forberedelser og så er selve AIP beregnet å ta 3 mnd. (Samtidig er 1 månede bedre enn ingenting) Etter det kan man begynne å reintrodusere.

 

Kan jeg spise pølser og andre blandingsprodukter?

Det er dessverre vanskelig å finne AIP vennlige pølser, da de fleste er tilsatt pepper eller andre krydder som er elimininert i AIP perioden.

 

Kan jeg trene?

Ja absolutt, men det er viktig at det er lav til moderat intensitet. Når man trener hardt skilles det ut stresshormoner som adrenalin og kortisol. Et av målene på AIP er å få produksjonen av disse ned. Er du vant til veldig hard trening, ”ton” deg ned, er du inaktiv kom deg i gang med turer, yoga, svømming eller lignende.

 

Kan jeg bli dårligere den første tiden på AIP?

Du kan oppleve diverse symptomer den første tiden mens kroppen venner seg til overgangen og begynner å helbredes.

 

Hvor mye søtning/frukt kan man spise uten å overstige 20 g fruktose per dag?

Daddel: En stor daddel veier ca. 25 gram, per 100 gram er det 23 gram fruktose. Det vil si at en daddel inneholder ca. 4-6 gram fruktose.

Honning: Innholdet i en teskje honning veier ca. 15 gram. Det er 80 gram karbohydrater  per 100 gram honning. En teskje honning tilsvarer 12 gram sukker, 38% fruktose, 27-32% glukose og 5% sukrose.

Banan: Veier i snitt 175 gram og har et fruktoseinnhold per 100 gram på 2,7. Total blir det ca. 5 gram fruktose per banan.

Eple: Veier i snitt 115 gram og inneholder ca 4,5 gram fruktose (med skall), totalt inneholder et eple ca. 5,2 gram fruktose.

Er det mulig å gå opp i vekt med AIP?

Ja det er mulig. Vær påpasselig med å spise næringstett mat. Få i deg masse kraft, avokado, oliven, olivenolje, avokadoolje, kokosfett, kokosmelk, også godt med innmat. Ha kollagen i når du drikker te, og gjerne mct olje eller kokosfett. Pass også på å ha gode proteinkilder i alle måltidene.

 

Kan jeg ta en test for å se om jeg har en intoleranse?

Den beste testen er å følge en elimisnasjonsdiett, det krever en innsats, men gir absolutt best svar. Følger du den autoimmune protokollen vil du få svarene du leter etter. Det finnet mange varianter av intoleransetester, dessverre vet vi ikke hvor nøyaktige svar de gir i den ene eller andre retningen. Men husk at det er en stor forskjell på allergi og intoleranse. Allergi kan gi en akuttreaksjon som i verste fall kan føre til død. Intoleranse setter i gang en betennelsesreaksjon i kroppen over tid, som vanligvis forverrer symptomene på autoimmun sykdom.

 

http://articles.chicagotribune.com/2012-04-11/health/ct-met-food-intolerance-tests-20120411_1_food-intolerance-food-sensitivities-food-additives

Hvorfor reagerer man mer på enkelte matvarer etter en eliminasjonsdiett?

Hvis du jevnlig spiser matvarer som du ikke tåler, går kroppen inn i en kronisk betennelsestilstand. Symptomene variere fra person til person, og kan gi alt fra fordøyelsesproblemer, leddsmerter og humørsvingninger. For deg som har en autoimmun sykdom kan inntak av matvarer du ikke tåler øke symptomene og plagene dine. Etter 30 dager på eliminasjonsdiett føler du deg bedre og kroppen har fått roet ned immunforsvaret. Spiser du da noe som du ikke tåler vil kroppen registrer dette mye bedre enn om du spiser dette jevnlig. Du vil få en klar respons som sier at dette er noe som du fortsatt må eliminere.

 

Hvis jeg har en autoimmun sykdom og aldri har prøvd paleo før. Bør jeg starte med paleo, og så gå over til å følge den autoimmune protokollen?

Jeg vil anbefale deg å starte med vanlig paleo. Kanskje er det nok til å sette din sykdom i remisjon. Hvis du ikke har oppnådd de resultatene du ønsker etter 3-6 måneder kan du sette i gang med å følge den autoimmune protokollen.

Jeg mistenker at jeg har lite magesyre, hva gjør jeg? (Plages med sure oppstøt)

I første omgang ta en slurk rå eplesidereddik 10-15 min før hvert måltid.

Unngå vann til måltider,  det tynner ut magesyren. Drikk mye kraft og spis annen næringstett mat, dette stimulerer til egen produksjon av magesyre. Tygg maten godt, og ta det rolig etter du har spist. Slik at kroppen får ro til å fordøye.

 

Hvis dette ikke fungerer anbefaler jeg at du prøver magesyretabletter. Start med en tablett før hvert måltid som inneholder proteiner. Start med en tabelett, øk med en for hvert måltid. Når du har fått nok merker du det med svie i mellomgulvet. Neste gang tar du en mindre.

Er det noen matvarer som er oppbyggende og som er lurt å spise hver dag?

Innmat, kraft og fermentert mat.

 

Er det vanlig å bli forstoppet og i så fall hvorfor?

Når man forandrer kostholdet sitt vil det alltid kunne påvirke fordøyelsen i en overgangsfase. Vær tålmodig, så vil dette gå seg til. Pass på å spise nok fett til alle måltider. Ha ro rundt måltidene, og la kroppen få tid til å fordøye maten godt. Er du usikker på om du har nok magesyre? Se tips side.. Drikk godt med vann gjennom hele dagen, og få i deg masse grønnsaker. Fermenter mat har også en positiv effekt på fordøyelsen, innta litt til hvert måltid. Nok magnesium kan også ha en positiv effekt, og siden de fleste av oss har en nedsatt fordøyelse kan det være lurt å smøre magnesium på huden i form av en magnsiumlotion eller olje.

 

Burde jeg slutte med medisinene mine når jeg starter på AIP?

Nei, å bygge opp kroppen fra cellenivå ved hjelp av kosthold tar tid. Stopper du med medisiner kan du risikere at symptomene blusser opp og at du blir verre før du i det hele tatt er kommet ordentlig i gang. Vent til du begynner å kjenne virkningene av AIP, og sakte reduser mengde medisin i samarbeid med legen din eller annet helsepersonell. Gjør dette i ditt eget tempo, og lytt til din egen kropp.

Line Holdal

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

  • Use your smile to change your world
Don`t let your world change your smile

Marina makes me smile! Thank you so much for having me! I already miss the amazing energy and atmosphere. The smiles from the people working at the hotel, the lovely breakfast, the flowers, the sauna and the swimming pool. I hope to be back really soon!

Jeg får mange spørsmål om jeg har flyttet og hvordan jeg har råd til å reise så mye. Jeg har ikke flyttet, men vurderer det seriøst. Jeg og familien stortrives på Gran Canaria så vi får se hva fremtiden bringer. 
Det å jobbe i eget firma gir mange fordeler, en av dem er fleksibilitet. Jeg er sjef og bestemmer selv hva og hvor. Siden i 2017 har jeg stått på for å bygge opp Lilalife og det har gitt resultater. Det gir meg også økonomisk frihet til å kunne gjøre ting som dette, men samtidig er jeg veldig bevisst og spar. 
Jeg har prøvd mange jobber opp gjennom årene og det å kunne kombinere Lilalife og doTERRA har vært helt unikt. Jeg har aldri jobbet for et mer seriøst selskap enn doTERRA og jeg er oppriktig stolt av å få være en del av noe så stort og meningsfullt. Jeg må si at før jeg startet med doTERRA var jeg super skeptisk til liknende selskap, men de har motbevist på alle punkter der jeg var skeptisk. Og for første gang i en jobb føler jeg at jeg blir sett, hørt, jeg kan jobbe kreativitet, integrere min kunnskap som ernæringsterapeut uten at noen pirker på hvordan jeg gjør det. Det har gjort at jeg har blomstret, og har klart å skape meg en god inntekt. 
Alle som har en doTERRA konto kan jobbe med oljene. Men det er et MUST at du elsker oljene og kjenner effekten. Jeg anbefaler også at du er trygg i hvordan oljene skal brukes, det er magiske men potente dråper. 
Det som driver meg er ikke pengene, det er mine WHY! Og hva mener jeg med det? Mine why er det som får meg opp om morgenen, som gjør at jeg er super motivert til å jobbe. Livet går opp og ned, og alle har vi dårlige dager. Men selv på dårlige dager har jeg oppriktig lyst å jobbe, for at mitt WHY er så strerkt; jeg har en brennende ønske om å gjøre en forskjell. #marinaexperience #grancanaria #puertorico #travel #doterra #lilalife #designyourlife #myboss #natural #team
  • - Remember when you wanted, what you currently have - På norsk er det ordtak; mye vil ha mer... I 2019 er målet mitt å bruke mer tid på å reflektere og være takknemlig for det jeg har og de jeg har i livet mitt. Fra å starte dagen med å sjekke nyheter og sosiale medier, skriver jeg dagbok og hører på en motiverende podcast. Oilpuller, drikker sitronvann og gjør meg klar for dagen.

Det er så lett å tro at ytre faktorer vil hjelpe på selvfølelsen og gjøre ting bedre. Men tro meg den må komme innenfra. Min erfaring er at mindre ting=mindre bekymringer, og det er de små tingene som gjør meg glad. Som å kunne sitte på trappen i Spania med ullester strikket av mamma, usminket, just living in the moment.

Jeg jobber daglig med å utvikle meg, men det er ikke drevet av at jeg vil ha mer, men av at jeg vil ha det så bra som jeg kan ha det i mitt liv. Være sjef over egen helse og samtidig motiver på min vei.

Hva har du i ditt liv som du er fornøyd med? Del med meg og tagg en eller flere som du er glad for å ha i livet ditt.

#marinaexperience #spain #grancanaria #reflection #lifequotes #natural #lovemarina
  • - Hurray for all amazing women today! Be proud  og who you are and never forget that you are unique. Lets lift, support and empower each other. Hand stands for me means so much more for than just showing of with a picture. It symbolize something I am very proud of. In the roughest time of my life I needed something else to think of. It was so much noise and it was no room for meditation. Practice handstands became my meditation. This is 5 years ago, I survived, and almost nailed hand stands😅 Now its also room for meditation in my life. I turned pain into strenght. What are you proud of, share with me🤗 # beyou #grancanaria #unique #smile  #handstand #yoga #selfempowerment #empowerment #strong
  • - I love to just walk around without a plan, explore, take photos and imagine the story «behind». That’s the best meditation I can get. All alone when the boys went shopping😅 What makes you smile and relaxed? #mogan #puertodemogan #grancanaria #meditation #silence #energy #sea #sunset #happy #smiling
  • Jeg er opptatt av å ivareta egen helse, men samtidig er jeg vel så opptatt av å nyte, leve og glede. Men det ene utelukker virkelig ikke det andre…
.
.
Alt handler om hvordan vi møter ting, tankesett, og YES det handler om å se muligheter og være kreativ. Jeg elsker chips, men jeg vil ikke spise vanlig chips, og grunnene til det er mange. Fettet det er stekt i inneholder mye omega 6 som trigger betennelser. Alt av smakstilsetninger, sukker, ja SUKKER, det brukes sukker i alle kreative varianter.
.
.
Det er alltid en løsning og 
her kommer oppskrift på…

LILA GRØNNKÅLCHIPS
Dette trenger du:
Grønnkål (gjerne økologisk)
1⁄2 ss nøytral kokosolje
Ingefærolje eller fersk ingefær
1 ss Kokosaminos
+ litt salt
.
.
Her kan du fint være kreativ og tilsette dine favoritter. Vet mange liker næringsgjær, og det sammen med litt sennep og hvitløk, yumm sier jeg bare!

Slik gjør du:
Vask og tørk grønnkål.
Ta bladene av stilken med en kniv, og kutt opp i biter.
Legg på et stekebrett, ha på overnevnte ingredienser, bruk fingrene og bland godt. Tørk i ovnen på 45-50 grader til kålen er blitt litt sprø, men samtidig litt seig. Så her er det lov å smake underveis i prosessen.
NYT!!!
#natural #kale #glutenfree #lilalife #snacks #healthyfood #stabilebloodsugar #hormones foto: @marthemolstre
  • - This is me summer 2008, just graduated yogateacher. I was happy but at the same time very unhappy. I realized that I still was sick after 20 years with eating disorder. In one month I lost 10 kilos as you can see on the next picture. But that was a turning point! Lilalife was born, and I was ready for å playful life. In my newest episode on my podcast, I share my story. How I turned, and made years of struggel to my strenght. Link to the episode in bio. Lots of love to you #lilalife #neverstopfighting #yoga #eatingdisorderrecovery #natural #positivthinking #podcast
  • - Ecstatic to be back @marinagrancanaria, really love to be here! I have shared some pictures on my story, and lots of you wonder where I am👉🏼#marinabayview #puertorico #spain #grancanaria #lilalife #marinasuites #marinagrancanaria #sailaway #comeabord #lovemarina #marinastripes
  • - Stockholm love! Takk for meg Stockholm og @marlenbakke @whatsbalance! .
.
.
Vi trenger virkelig ikke dra langt for helt andre «vibber» enn i Norge. En by som virkelig vibrerer, med et hav av ting å se og ikke minst så mange Lila alternativer. Naturlig mat, produkter og spiseplasser. .
.
.
Jeg er så takknemlig for at jeg turte stole på meg selv: sa opp sikker jobb, og fulgte hjertet. Jeg er sjef i eget liv og med hele verden som min arbeidsplass! .
.
.
Er du fornøyd? Elsker du det du gjør? Hvis ikke: husk du lever nå, design ditt eget drømmeliv. Jeg kan anbefale boken 15 laws of growht with @johncmaxwell, hørte boken på et blunk på @storytel.no Har tenkt å høre igjen og også kjøpe boken i papirform! Nå venter Las Palmas, hvor vi skal tilbringe vinterferien😍#stockholm #team #doterrateam #doterra #travel #lilalife #natural