AIP ARTIKLER

Spørsmål og svar på AIP

Vil et pizzastykke ødelegge AIP perioden for meg?

Ja, dessverre! Når du først kjører i gang med AIP er det viktig at du følger opplegget 100 %. Forskningen viser at man må unngå maten i minimum 30 sammenhengende dager både for å finne ut hva kroppen din reagerer på (eliminasjonsdiett), pluss at kroppen trenger ro og tid til å helbrede seg selv. Men havner du i ”ulykka” ikke bruk tid på å banke deg selv opp mentalt. Gjort er gjort og spist er spist. Det viktigste er å løfte hode, klappe deg selv på skulderen og si dette klarer jeg. Så er det bare å starte på igjen. Og husk ” Our greatest glory is not never falling, but in rising every time we fall”

Bilde Godt.no

Hva kan jeg egentlig spise på AIP?

Du kan spise kjøtt, fisk, skalldyr, fett, alle mulige slags grønnsaker minus de fra søtvie familien.

 

Må alt av kjøtt jeg spiser være gressforet?

Det er en fordel, men ikke et must. Økologisk gressforede dyr er ikke tilført hormoner eller antibiotika. I tillegg får de for som gjør at fettsyresammensetningen blir mer gunstig.

 

Får jeg i meg nok næring på AIP?

Ja på AIP spiser du veldig næringstett mat. Pass på å få i deg kraft, innmat og gode proteiner helst hver eneste dag. Det samme gjelder fermentert mat.

 

Hvis jeg får lyst på noe søtt eller annen snacks hva gjør jeg da?

Jeg lager opp AIP vennlig snacks som jeg har tilgjengelig. Lakrisfudge, proteinkuler, gelehjerter. I tillegg har jeg kokosflak, søtpotetchips stekt i kokosfett, fleskesvor, tørrfisk med mer tilgjengelig. Du kan også lage deg en smoothie.

 

Hvor lenge må jeg følge den autoimmune protokollen?

Dette er veldig individuelt. Alle har forskjellige utgangspunkt og forskjellige liv. I utgangspunktet trenger man litt tid til forberedelser og så er selve AIP beregnet å ta 3 mnd. (Samtidig er 1 månede bedre enn ingenting) Etter det kan man begynne å reintrodusere.

 

Kan jeg spise pølser og andre blandingsprodukter?

Det er dessverre vanskelig å finne AIP vennlige pølser, da de fleste er tilsatt pepper eller andre krydder som er elimininert i AIP perioden.

 

Kan jeg trene?

Ja absolutt, men det er viktig at det er lav til moderat intensitet. Når man trener hardt skilles det ut stresshormoner som adrenalin og kortisol. Et av målene på AIP er å få produksjonen av disse ned. Er du vant til veldig hard trening, ”ton” deg ned, er du inaktiv kom deg i gang med turer, yoga, svømming eller lignende.

 

Kan jeg bli dårligere den første tiden på AIP?

Du kan oppleve diverse symptomer den første tiden mens kroppen venner seg til overgangen og begynner å helbredes.

 

Hvor mye søtning/frukt kan man spise uten å overstige 20 g fruktose per dag?

Daddel: En stor daddel veier ca. 25 gram, per 100 gram er det 23 gram fruktose. Det vil si at en daddel inneholder ca. 4-6 gram fruktose.

Honning: Innholdet i en teskje honning veier ca. 15 gram. Det er 80 gram karbohydrater  per 100 gram honning. En teskje honning tilsvarer 12 gram sukker, 38% fruktose, 27-32% glukose og 5% sukrose.

Banan: Veier i snitt 175 gram og har et fruktoseinnhold per 100 gram på 2,7. Total blir det ca. 5 gram fruktose per banan.

Eple: Veier i snitt 115 gram og inneholder ca 4,5 gram fruktose (med skall), totalt inneholder et eple ca. 5,2 gram fruktose.

Er det mulig å gå opp i vekt med AIP?

Ja det er mulig. Vær påpasselig med å spise næringstett mat. Få i deg masse kraft, avokado, oliven, olivenolje, avokadoolje, kokosfett, kokosmelk, også godt med innmat. Ha kollagen i når du drikker te, og gjerne mct olje eller kokosfett. Pass også på å ha gode proteinkilder i alle måltidene.

 

Kan jeg ta en test for å se om jeg har en intoleranse?

Den beste testen er å følge en elimisnasjonsdiett, det krever en innsats, men gir absolutt best svar. Følger du den autoimmune protokollen vil du få svarene du leter etter. Det finnet mange varianter av intoleransetester, dessverre vet vi ikke hvor nøyaktige svar de gir i den ene eller andre retningen. Men husk at det er en stor forskjell på allergi og intoleranse. Allergi kan gi en akuttreaksjon som i verste fall kan føre til død. Intoleranse setter i gang en betennelsesreaksjon i kroppen over tid, som vanligvis forverrer symptomene på autoimmun sykdom.

 

http://articles.chicagotribune.com/2012-04-11/health/ct-met-food-intolerance-tests-20120411_1_food-intolerance-food-sensitivities-food-additives

Hvorfor reagerer man mer på enkelte matvarer etter en eliminasjonsdiett?

Hvis du jevnlig spiser matvarer som du ikke tåler, går kroppen inn i en kronisk betennelsestilstand. Symptomene variere fra person til person, og kan gi alt fra fordøyelsesproblemer, leddsmerter og humørsvingninger. For deg som har en autoimmun sykdom kan inntak av matvarer du ikke tåler øke symptomene og plagene dine. Etter 30 dager på eliminasjonsdiett føler du deg bedre og kroppen har fått roet ned immunforsvaret. Spiser du da noe som du ikke tåler vil kroppen registrer dette mye bedre enn om du spiser dette jevnlig. Du vil få en klar respons som sier at dette er noe som du fortsatt må eliminere.

 

Hvis jeg har en autoimmun sykdom og aldri har prøvd paleo før. Bør jeg starte med paleo, og så gå over til å følge den autoimmune protokollen?

Jeg vil anbefale deg å starte med vanlig paleo. Kanskje er det nok til å sette din sykdom i remisjon. Hvis du ikke har oppnådd de resultatene du ønsker etter 3-6 måneder kan du sette i gang med å følge den autoimmune protokollen.

Jeg mistenker at jeg har lite magesyre, hva gjør jeg? (Plages med sure oppstøt)

I første omgang ta en slurk rå eplesidereddik 10-15 min før hvert måltid.

Unngå vann til måltider,  det tynner ut magesyren. Drikk mye kraft og spis annen næringstett mat, dette stimulerer til egen produksjon av magesyre. Tygg maten godt, og ta det rolig etter du har spist. Slik at kroppen får ro til å fordøye.

 

Hvis dette ikke fungerer anbefaler jeg at du prøver magesyretabletter. Start med en tablett før hvert måltid som inneholder proteiner. Start med en tabelett, øk med en for hvert måltid. Når du har fått nok merker du det med svie i mellomgulvet. Neste gang tar du en mindre.

Er det noen matvarer som er oppbyggende og som er lurt å spise hver dag?

Innmat, kraft og fermentert mat.

 

Er det vanlig å bli forstoppet og i så fall hvorfor?

Når man forandrer kostholdet sitt vil det alltid kunne påvirke fordøyelsen i en overgangsfase. Vær tålmodig, så vil dette gå seg til. Pass på å spise nok fett til alle måltider. Ha ro rundt måltidene, og la kroppen få tid til å fordøye maten godt. Er du usikker på om du har nok magesyre? Se tips side.. Drikk godt med vann gjennom hele dagen, og få i deg masse grønnsaker. Fermenter mat har også en positiv effekt på fordøyelsen, innta litt til hvert måltid. Nok magnesium kan også ha en positiv effekt, og siden de fleste av oss har en nedsatt fordøyelse kan det være lurt å smøre magnesium på huden i form av en magnsiumlotion eller olje.

 

Burde jeg slutte med medisinene mine når jeg starter på AIP?

Nei, å bygge opp kroppen fra cellenivå ved hjelp av kosthold tar tid. Stopper du med medisiner kan du risikere at symptomene blusser opp og at du blir verre før du i det hele tatt er kommet ordentlig i gang. Vent til du begynner å kjenne virkningene av AIP, og sakte reduser mengde medisin i samarbeid med legen din eller annet helsepersonell. Gjør dette i ditt eget tempo, og lytt til din egen kropp.

Line Holdal

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Jeg ser sterk ut sant? Men jeg som du kan også være «svak», sårbar, og har mine nedturer. Og tro meg jeg har nok ting som kunne holdt meg nede, men jeg har valgt å bruke mine nedturer, traumer, og sykdom til min styrke. 👇🏼
Jeg har lovet ærlighet i 2019, og utvikling uansett hva det gjelder i livet aldri rett opp og rett frem. Å utvikle seg og endre vaner er både skummelt og krevende. Det er alltid mer behagelig å være  i komfortsonen. 👇🏼
Det høres kanskje rart ut men vin er litt «komfortsone» for meg, et glass rødvin har gjennom mange år vært en flukt fra hverdag og problemer, og så er det jooo så godt! Som jeg har skrevet tidligere, jeg elsker vin, kroppen min hater vin. Utenom gluten er det ingenting som trigger immunsystemet mitt mer. 👇🏼
Selv kom jeg opplagt og glad hjem fra 2 uker på Gran Canaria hvor jeg knapt har rørt vin og holdt meg helt unna vanlige melkeprodukter.  Så gikk jeg på en skikkelig vin og ostesmell i helgen. Jeg som knapt ser TV til vanlig så 6 episoder av Greys Anatomy i ett strekk, skrek en bøtte tårer og ditto snørr🤣
👇🏼 Akkurat der og da var det fantastisk å være langt ned i den biodynamiske vinen min, men for meg så kommer den sure svie etter den søte kløe. Eller for meg litt omvendt så kommer den sure kløe, for det er det som skjer når jeg drikker vin👉🏼 lichen sqlerose min autommine sykdom blusser opp og jeg klør og klør.
👇🏼 Men gang på gang går jeg på disse smellene, og dagene etter er litt tøffe. Men samtidig er jeg blitt flinkere til å se det store bilder. For til tross et skritt bak, så har jeg siden 2003 tatt flere tusen skritt frem, og noen få bak. Ingenting er perfekt, og det vil alltid være noen bumper i veien. Helsen min er MYE bedre enn noen gang, og det er det jeg må klappe meg selv på skulderen for! .
👇🏼
Vi er uten tvil vår egen verste fiende, og den som lettest kan sette kjepper i hjulene på egen utvikling. Men tro meg det er utenfor komfortsonen magien skjer, lets do it!!!! . 👇🏼
Men av og til må jeg under pleddet og langt ned i en vinflaske for å kjenne på hvor jeg ikke vil være🤪
🆘👯‍♀️🆘
Er du klar for å rocke 2019 med meg? 😍
  • - Grateful/ takknemlig! - Høres muligens ut som en klisje. Men vet du hva det vi forteller oss selv er ekstremt kraftfullt. Den limbiske delen av hjernen vår lagrer minner og følelser, med enkle grep kan vi omprogrammere og bli mentalt sterkere. Hvordan?
💁‍♀️
Hver morgen eller kveld skriv ned 3 ting du er takknemlig for. Når noe negativt skjer (livet går sjelden som planlagt🤣) minn deg selv på hva som et BRA! Deal med situasjon og gi slipp der og da 👯‍♀️
💁‍♀️
Hva er du takknemlig for? 💁‍♀️
And remember YOU🌟are ENOUGH🌟
#youbeyou #lilalife #positiv #life #grancanaria #strong #mentalhealth #mental #natural #naturallifestyle
  • Ohhhh my it’s fun in the sun! Som dere kanskje har sett på instastoryen min er jeg ikke redd for inntaket av matvarer med kolesterol. At kolesterol er farlig for oss er en ren myte! Kolesterol er faktisk livsviktig og for at vi skal klare å danne D vitaminer ( som faktisk er et hormon) trenger vi kolesterol. En annen viktig faktor: solkrem hindrer dannelse av D vitaminer i huden. Selv bruker jeg  ikke solkrem overhode. Litt kokosfett som har naturlig faktor i seg ellers er jeg begrense tid i sollys.
.
.
Fra i morgen kommer jeg til å ha mer fokus på hva maten vi spiser og måten vi lever på påvirker oss. Da tenker jeg hormonbalanse, immunsystem, nervesystem, rett og slett hele deg.
.
.
Jeg anbefaler deg som ønsker å ta grep og bli med på en varig endring å følge meg og deretter bli med på HOTDETOX. 28. januar - 4. februar og få en skikkelig boost som styrker hele deg! Link i bio. XOXO ernæringsterapeut Line -Lilalife 👉🏼42 og mer VITAL enn ever, er du klar?👯‍♀️
.
.
Tagg gjerne en venn som du tror vil ha nytte av tipsene mine❤️
  • Let’s play 2019! #yoga #naturallifestyle #grancanaria #lilalife #play #fun #travel
  • - Mørketid kan være utfordrende, jeg fant løsningen👉🏼stakk til #grancanaria 😍 Gleder meg til en uke med lys, masse yoga, møte far og mor som bor her nede på vinteren, og resten av slekten som også har emigrert hit. Turen ble bestilt dagen før Linus brakk beinet, og uten muligheter til å avbestille. Heldigvis ble det ikke operasjon, og «pappa» er mellom to jobber og kunne være hjemme denne uken. Alt ordner seg for snille piker, rett og slett feiltastisk(mitt nye favorittord) @aimeecicilie 😘 #lilalife #yogalove #sun #travel #travelalone #nokids
  • Jeg har aldri vært et utpreget dyremennesket, det var helt til jeg møtte Linus. Han er absolutt det beste som har hendt meg i 2018, og på mange mange år. Han har gjort en STOR forskjell i livet mitt, og jeg kan ikke sette ord på hvor glad jeg er i han. Vi fikk ingen god start på 2019, Linus ble redd raketter og hoppet ut fra armene mine😔 Nå er vi hos dyrlege, Linus har knekt en fot og jeg er helt knust.
  • Om jeg måtte velge tre oljer som jeg kunne ta med til en øde øy hadde det blitt Frankincense, peppermynte og lavendel. Kunne jeg velge kun en, da hadde det blitt
👇🏼
Frankincense, også kalt virak👉🏼 The 👑of the oil. En eterisk olje som utvinnes fra Boswellia treet. Jeg har mange oljer, men dette er oljen jeg bruker hver eneste dag, og flere ganger om dagen. Hvorfor?
.
.
👉🏼Fantastisk for immunsystemet
👉🏼Cellefornyende
👉🏼Støtter nervesystemet
👉🏼Støtter fordøyelsesystemet
👉🏼Sterk antikosidant
👉🏼Fantastisk for huden
.
.
Selv bruker jeg frankincense daglig i hudpleien min, og jeg ser en merkbar endring på linjer, pigmentflekker og arr. Den er i tillegg helt fantastisk på alt av irritert hud, brannsår, og utslett. Frankincense inneholder 75% monoterpener, sesquiterpener, monoterpenoler og sesquiterpenoler. Disse stoffene er veldig antibakterielle og gjør at oljen virker så legende som den gjør.
.
.

Frankincenseolje blir også kalt Olibanum Olje eller Oil of Libanon og er faktisk ansett som en hellig olje i Midtøsten. Bruken av denne oljen daterer tilbake til egyptisk tid. De brukte den for røkelse, hudpleie og mageplager. Oljen nevnes faktisk hele 52 ganger i bibelen.
.
.
Emosjonelt er dette også en kraftfull olje, siden i september har jeg fulgt en «protokoll» hvor jeg har brukt frankicense flere ganger daglig . Jeg merker også selv her en STOR endring, jeg føler meg rett og slett veldig balansert.
.
.
Enkelt forklart er dette en olje som høyner vibrasjonene dine. Den hjelper deg å se ting med «nye øyne», et mer positivt blikk. Samtidig er det en veldig beskyttende olje, som er god å ha i en selvutvikling.
.
.
Vi lever i en tid der vi stort sett har alt, og hvor vi virkelig må tenke oss om når noen spør om hva vi ønsker oss i julegave. Hadde jeg ikke hatt oljer hadde dette virkelig vært min drømmejulegave. En gave som støtter deg og familien både fysisk og emosjonelt, lykke!
.
.
Kjøper du oljer via meg får du tilgang til min medlemsgruppe og jeg blir din veileder. Mer info i bio😍
.
.
Vil du vite mer om peppermynte og lavendel?
  • - I embrace and love you mother nature! Jeg vet faktisk ikke hva jeg skulle gjort uten mine daglige turer, det gir meg RO, STYRKE(mental detox) og ENERGI! En sterk kontrast til kjøpesenter og butikker🙈
.
.
Men noen ganger må man handle og i dag var dagen🤪 Planen var å lade opp med rolig tur for så å være klar, relaxed og jordet til innkjøp og å spise ute....
.
.
Nesten nede glad og fornøyd kommer jeg på at ååååå NOooo jeg har glemt en hjemmestrikket gave på toppen. Ser på klokken den viser 12:12. 18 minutter på meg for å rekke sønnen min som skal kjøres i kirke, og deretter @heirini som skulle rekke et fly til GC...Klart jeg klarer det, normalt bruker jeg 40-50 minutter.
.
.

Rakk alt men langt fra så relaxed og jordet som jeg ønsket😂 The reality sucks, jeg hadde tidenes hodepine og lavt blodsukker (noe jeg ikke kan huske å ha hatt. Og ja stress påvirker blodsukker🤪)
.
. 
Jeg kan ikke huske sist jeg tok smertestillende, brukte det selv ikke da jeg brakk foten , eteriske oljer gjør susen. Men i dag «trengte» jeg både ibux og paracet 🤣
.
.
Konklusjon: 
1. Mensen og stress=👻
2. Superwoman finnes ikke, og det er ikke et mål å være superwoman. I dag burde jeg innsett egne «begrensninger»
3. Noen ganger er ibux/paracet «lifesafers» .
.
Selv om målet mitt utelukkende er å benytte meg av naturens skattekiste.. I form av turer i skog og mark, naturlig mat, og oljer. Men helt klart med lavere skuldre enn i dag..På tampen må jeg bare (🤕), blir uvel av Julehysterien som herjer🆘 Hva tenker du?