AIP ARTIKLER RÅD

Spis og lev deg frisk!

Mistanke om lekk tarm? Hva gjør jeg nå? Ikke fortvil, det er fullt mulig å reparere tarmen, det er sjarmen med tarmen det :). Alle cellene i kroppen skiftes kontinuerlig, er ikke det fantastisk? Med litt innsats og en god porsjon med tålmodighet kan tarmen bli tett og du kan  gjenopprette en sunn og funksjonell fordøyelse:

Hvordan kan man reparere?

Jeg synes ynes dette 4 R programmet er fint:

•    ž R1 REMOVE, fjern matvarer og andre ting som som provoserer tarmen.
​Om man kan: unngå alkohol, antibiotika, smertestillende og betennelsesdempende medikamenter.

Jeg har funnet et veldig fint opplegg som jeg jobber med å sette meg inn i. Fra 15. januar 2017 setter jeg igang 100 %. Motivert og lyst til å henge med?

•    ž  R2 REPLACE, erstatt med matvarer som ikke provoserer.
•    ž  R3 REINOCULATE, gjenopprette. Tilfør alt som har en healende effekt på tarmen
•    ž  R4 REPAIR, reparer med mat, tilskudd og unngå stress.

Stress ned og ta kontroll over pusten.

IMG_4058

Etter 2-3 mnd kan man gradvis begynne å reintrodusere matvarer for å se hva som fungerer.
Er du usikker på om du har lekk tarm? Her er noen klassiske symptomer:

  •         Oppblåsthet
  •         Matintoleranse
  •         Stoffskifteproblemer
  •         Utmattelse, nedsatt hukommelse, uro/angst
  •         Smerter i muskler og ledd
  •         Hodepine
  •         Hudproblemer
  •         Fordøyelsesbesvær (løs/hard mage, mageknip)
  •         Vektoppgang
  •         Metabolsk syndrom

Hvordan kan man finne ut om man har lekk tarm?

•    Multistix vil kunne si om man har proteiner i urinen. Det er ofte en indikasjon på lekk tarm.
•    žEn IgG test fra for eksempel bmlab. Har man utslag på flere matvarer er det ofte en indikasjon på lekk tarm.
•    Det kan også være lurt å undersøke om du har infeksjoner av parasitter og muggsopp.

Hvordan spiser jeg nå? Og hvilke tilskudd bør jeg bruke?

I grove trekk spis naturlig mat laget fra bunnen. Unngå gluten, melkeprodukter, soya og erstatninger for gluten som vanligvis er laget på mais, ris og soya. Raske karbohydrater og sukker.

JA til :

Velg ekte mat, fårikål er nydelig og sunn tradisjonsmat.

fårikål

    •    Kjøtt (gressforet økologisk pga sammensetning omega 3/6),  innmat som er noe av det mest næringsrike du kan få i deg
•    Kraft
•    Fisk
•    Fermenter mat
•    Grønnsaker (økologiske)
•    Krydder (noen må utelukkes)
•    (Nøtter, egg, kjerner, night shades, sjokolade, belgfrukter må man unngå de første 3 måndene)

Drikke:

•    Vann, Start gjerne dagen med  1/4 økologsik sitron som presses, halvt om halvt med kaldt vann og kokt vann. Dette er en basisk blanding som er god og sunn.
•    Te, masse te  (koffeinfri og helst økologisk)
•    Vann
•    Farris, kaffe, og alkohol  i begrenset mengde. De 2 sistnevnte må elimineres de 3 første månedene.

Tilskudd:ž   

•    Kollagen
•    Leverkapsler
•    L- glutamin-tilskudd (aminosyre)
•    žProbiotika, gjerne med enzymer
•    žOmega-3-fettsyrer
•     Vitamine A, B6, og C
•    ž Mineralene magnesium og sink.
•    ž Kokosfett ekstra virgin, 3-4 ss daglig
•    ž Gurkemeie

Prognose:

Det å reparere lekk tarm kan virke uoverkommelig og kronglete. Men det er fullt mulig. De  viktigste rådene jeg kan gi deg er:

•    ž  La tiden være din venn, kroppen trenger tid. Gi den det, ikke stress.
•    ž  Varier matinntaket. Har man lekk tarm, kan man lett spise på seg flere intoleranser om man spiser ensidig
•    ž  Ikke vær for streng med deg selv. Husk at stress er en nedbrytende faktor, også på tarmene.
•    ž  Men likevel vær konsekvent, det vil gi resultater.

Jeg vil utdype emnet med flere artikler om:

•    Mat og tilskudd
•    Stress, livsstil
•    Andre spørsmål du vil jeg skal ta opp?

Kilder:

Sarah Ballantyne, The Paleo Approach

David Perlmutter, Sunn Tarm klart hode

VOF

Line Holdal, egen erfaringer

Line Holdal

    7 COMMENTS

  • Elisabeth januar 13, 2017 Reply

    Hei, så hyggelig å se at det er aktivitet på siden din igjen 🙂 Startet å følge deg våren 2010 dag jeg la om til LCHF-kost, kortreist, gressbeita, økologisk mat laget fra bunnen. Innleggene dine var så viktige i den forvirrende sårbare starten på et kosthold jeg bare visste var riktig. Ser fram til å følge deg igjen 🙂

    • Line januar 13, 2017 Reply

      Så koselig å høre fra deg :). Håper det går bra med deg.

      L 🙂

  • Camilla januar 13, 2017 Reply

    Er det greit å drikke kombucha ved lekk tarm? spesielt med tanke på om man har infeksjoner/candida?

    • Line januar 13, 2017 Reply

      Dette er noe jeg har vært usikker på selv. Bernt Rognlien som jeg gikk hos på Balder anbefalte meg å droppe det. Men etter å ha snakket med Gry Hammer har jeg tatt det inn i varmen igjen. Det inneholder gode bakterier som er med å bygge opp tarmen. Men det er viktig at du lar den stå å fermentere lenge slik at alt av sukker er blitt omgjort til organiske syrer. Gjerne etterfermenter også. Når det skal sies tror jeg ikke man bør overdrive, og heller innta mer fermenterte grønnsaker. Du må bare prøve deg litt frem. 

  • Tone Grønvold januar 13, 2017 Reply

    Informativt og flott innlegg! Bare en liten ting; ble selv litt skremt her. Har tatt kurs hos Helene Ragnhild, ble anbefalt leverkapslene også der. Resultatet var at jernverdier ble for høye. Skyhøye faktisk. Fant ut av det ved en tilfeldighet og legen ble ganske striks. Det er ikke gunstig, heller motsatt. Det viste seg også at flere i gruppa hadde lignende erfaringer. Etterpå har jeg skjønt det slik at dette kostholdet fremmer opptaket av jern, da er det kanskje lurt å sjekke jernverdier sine før man hopper på et jerntilskudd? Også følge litt med videre. Det hører med til historien at jeg alltid har hatt lave verdier, disse bedret seg da jeg la om og kuttet ut melk, gluten og sukker. La til fermetert mat og drikke og noen tilskudd, ganske likt det du anbefaler, og verdiene gikk til himmels. Ubehagelig opplevelse, kanskje andre kan slippe den?

    • Line januar 13, 2017 Reply

      Hei Tone 🙂

      Takk for tilbakemelding. Jeg har selv brukt reinstyrke over lang tid, og har utelukkende hatt positiv effekt. Ofte så kan hendelser som dette skyldes at man ikke klarer få jern i dette tilfellet inn i cellene der det skal være, dette skyldes en metylreningssvikt. Ganske så komplisert, men mange flinke på dette området blant annet lege Joakim Iversen. Har sett dette flere ganger med andre vitaminer og mineraler, for mye i blodverdiene, og i underskudd på cellenivå. Ikke sikkert dette gjelder deg, men ute :)Og ja alltid lurt å sjekke verdier, jeg tar også jevnlige prøver. Smil til deg

  • Gro januar 13, 2017 Reply

    Hei!
    Vil du skrive til meg om hva de forskjellige tilskuddene du bruker. Merke, syns det er så vanskelig og velge det riktige. Da jeg vil ha det som er mest naturlig. Merke, hva de heter?

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Jeg ser sterk ut sant? Men jeg som du kan også være «svak», sårbar, og har mine nedturer. Og tro meg jeg har nok ting som kunne holdt meg nede, men jeg har valgt å bruke mine nedturer, traumer, og sykdom til min styrke. 👇🏼
Jeg har lovet ærlighet i 2019, og utvikling uansett hva det gjelder i livet aldri rett opp og rett frem. Å utvikle seg og endre vaner er både skummelt og krevende. Det er alltid mer behagelig å være  i komfortsonen. 👇🏼
Det høres kanskje rart ut men vin er litt «komfortsone» for meg, et glass rødvin har gjennom mange år vært en flukt fra hverdag og problemer, og så er det jooo så godt! Som jeg har skrevet tidligere, jeg elsker vin, kroppen min hater vin. Utenom gluten er det ingenting som trigger immunsystemet mitt mer. 👇🏼
Selv kom jeg opplagt og glad hjem fra 2 uker på Gran Canaria hvor jeg knapt har rørt vin og holdt meg helt unna vanlige melkeprodukter.  Så gikk jeg på en skikkelig vin og ostesmell i helgen. Jeg som knapt ser TV til vanlig så 6 episoder av Greys Anatomy i ett strekk, skrek en bøtte tårer og ditto snørr🤣
👇🏼 Akkurat der og da var det fantastisk å være langt ned i den biodynamiske vinen min, men for meg så kommer den sure svie etter den søte kløe. Eller for meg litt omvendt så kommer den sure kløe, for det er det som skjer når jeg drikker vin👉🏼 lichen sqlerose min autommine sykdom blusser opp og jeg klør og klør.
👇🏼 Men gang på gang går jeg på disse smellene, og dagene etter er litt tøffe. Men samtidig er jeg blitt flinkere til å se det store bilder. For til tross et skritt bak, så har jeg siden 2003 tatt flere tusen skritt frem, og noen få bak. Ingenting er perfekt, og det vil alltid være noen bumper i veien. Helsen min er MYE bedre enn noen gang, og det er det jeg må klappe meg selv på skulderen for! .
👇🏼
Vi er uten tvil vår egen verste fiende, og den som lettest kan sette kjepper i hjulene på egen utvikling. Men tro meg det er utenfor komfortsonen magien skjer, lets do it!!!! . 👇🏼
Men av og til må jeg under pleddet og langt ned i en vinflaske for å kjenne på hvor jeg ikke vil være🤪
🆘👯‍♀️🆘
Er du klar for å rocke 2019 med meg? 😍
  • - Grateful/ takknemlig! - Høres muligens ut som en klisje. Men vet du hva det vi forteller oss selv er ekstremt kraftfullt. Den limbiske delen av hjernen vår lagrer minner og følelser, med enkle grep kan vi omprogrammere og bli mentalt sterkere. Hvordan?
💁‍♀️
Hver morgen eller kveld skriv ned 3 ting du er takknemlig for. Når noe negativt skjer (livet går sjelden som planlagt🤣) minn deg selv på hva som et BRA! Deal med situasjon og gi slipp der og da 👯‍♀️
💁‍♀️
Hva er du takknemlig for? 💁‍♀️
And remember YOU🌟are ENOUGH🌟
#youbeyou #lilalife #positiv #life #grancanaria #strong #mentalhealth #mental #natural #naturallifestyle
  • Ohhhh my it’s fun in the sun! Som dere kanskje har sett på instastoryen min er jeg ikke redd for inntaket av matvarer med kolesterol. At kolesterol er farlig for oss er en ren myte! Kolesterol er faktisk livsviktig og for at vi skal klare å danne D vitaminer ( som faktisk er et hormon) trenger vi kolesterol. En annen viktig faktor: solkrem hindrer dannelse av D vitaminer i huden. Selv bruker jeg  ikke solkrem overhode. Litt kokosfett som har naturlig faktor i seg ellers er jeg begrense tid i sollys.
.
.
Fra i morgen kommer jeg til å ha mer fokus på hva maten vi spiser og måten vi lever på påvirker oss. Da tenker jeg hormonbalanse, immunsystem, nervesystem, rett og slett hele deg.
.
.
Jeg anbefaler deg som ønsker å ta grep og bli med på en varig endring å følge meg og deretter bli med på HOTDETOX. 28. januar - 4. februar og få en skikkelig boost som styrker hele deg! Link i bio. XOXO ernæringsterapeut Line -Lilalife 👉🏼42 og mer VITAL enn ever, er du klar?👯‍♀️
.
.
Tagg gjerne en venn som du tror vil ha nytte av tipsene mine❤️
  • Let’s play 2019! #yoga #naturallifestyle #grancanaria #lilalife #play #fun #travel
  • - Mørketid kan være utfordrende, jeg fant løsningen👉🏼stakk til #grancanaria 😍 Gleder meg til en uke med lys, masse yoga, møte far og mor som bor her nede på vinteren, og resten av slekten som også har emigrert hit. Turen ble bestilt dagen før Linus brakk beinet, og uten muligheter til å avbestille. Heldigvis ble det ikke operasjon, og «pappa» er mellom to jobber og kunne være hjemme denne uken. Alt ordner seg for snille piker, rett og slett feiltastisk(mitt nye favorittord) @aimeecicilie 😘 #lilalife #yogalove #sun #travel #travelalone #nokids
  • Jeg har aldri vært et utpreget dyremennesket, det var helt til jeg møtte Linus. Han er absolutt det beste som har hendt meg i 2018, og på mange mange år. Han har gjort en STOR forskjell i livet mitt, og jeg kan ikke sette ord på hvor glad jeg er i han. Vi fikk ingen god start på 2019, Linus ble redd raketter og hoppet ut fra armene mine😔 Nå er vi hos dyrlege, Linus har knekt en fot og jeg er helt knust.
  • Om jeg måtte velge tre oljer som jeg kunne ta med til en øde øy hadde det blitt Frankincense, peppermynte og lavendel. Kunne jeg velge kun en, da hadde det blitt
👇🏼
Frankincense, også kalt virak👉🏼 The 👑of the oil. En eterisk olje som utvinnes fra Boswellia treet. Jeg har mange oljer, men dette er oljen jeg bruker hver eneste dag, og flere ganger om dagen. Hvorfor?
.
.
👉🏼Fantastisk for immunsystemet
👉🏼Cellefornyende
👉🏼Støtter nervesystemet
👉🏼Støtter fordøyelsesystemet
👉🏼Sterk antikosidant
👉🏼Fantastisk for huden
.
.
Selv bruker jeg frankincense daglig i hudpleien min, og jeg ser en merkbar endring på linjer, pigmentflekker og arr. Den er i tillegg helt fantastisk på alt av irritert hud, brannsår, og utslett. Frankincense inneholder 75% monoterpener, sesquiterpener, monoterpenoler og sesquiterpenoler. Disse stoffene er veldig antibakterielle og gjør at oljen virker så legende som den gjør.
.
.

Frankincenseolje blir også kalt Olibanum Olje eller Oil of Libanon og er faktisk ansett som en hellig olje i Midtøsten. Bruken av denne oljen daterer tilbake til egyptisk tid. De brukte den for røkelse, hudpleie og mageplager. Oljen nevnes faktisk hele 52 ganger i bibelen.
.
.
Emosjonelt er dette også en kraftfull olje, siden i september har jeg fulgt en «protokoll» hvor jeg har brukt frankicense flere ganger daglig . Jeg merker også selv her en STOR endring, jeg føler meg rett og slett veldig balansert.
.
.
Enkelt forklart er dette en olje som høyner vibrasjonene dine. Den hjelper deg å se ting med «nye øyne», et mer positivt blikk. Samtidig er det en veldig beskyttende olje, som er god å ha i en selvutvikling.
.
.
Vi lever i en tid der vi stort sett har alt, og hvor vi virkelig må tenke oss om når noen spør om hva vi ønsker oss i julegave. Hadde jeg ikke hatt oljer hadde dette virkelig vært min drømmejulegave. En gave som støtter deg og familien både fysisk og emosjonelt, lykke!
.
.
Kjøper du oljer via meg får du tilgang til min medlemsgruppe og jeg blir din veileder. Mer info i bio😍
.
.
Vil du vite mer om peppermynte og lavendel?
  • - I embrace and love you mother nature! Jeg vet faktisk ikke hva jeg skulle gjort uten mine daglige turer, det gir meg RO, STYRKE(mental detox) og ENERGI! En sterk kontrast til kjøpesenter og butikker🙈
.
.
Men noen ganger må man handle og i dag var dagen🤪 Planen var å lade opp med rolig tur for så å være klar, relaxed og jordet til innkjøp og å spise ute....
.
.
Nesten nede glad og fornøyd kommer jeg på at ååååå NOooo jeg har glemt en hjemmestrikket gave på toppen. Ser på klokken den viser 12:12. 18 minutter på meg for å rekke sønnen min som skal kjøres i kirke, og deretter @heirini som skulle rekke et fly til GC...Klart jeg klarer det, normalt bruker jeg 40-50 minutter.
.
.

Rakk alt men langt fra så relaxed og jordet som jeg ønsket😂 The reality sucks, jeg hadde tidenes hodepine og lavt blodsukker (noe jeg ikke kan huske å ha hatt. Og ja stress påvirker blodsukker🤪)
.
. 
Jeg kan ikke huske sist jeg tok smertestillende, brukte det selv ikke da jeg brakk foten , eteriske oljer gjør susen. Men i dag «trengte» jeg både ibux og paracet 🤣
.
.
Konklusjon: 
1. Mensen og stress=👻
2. Superwoman finnes ikke, og det er ikke et mål å være superwoman. I dag burde jeg innsett egne «begrensninger»
3. Noen ganger er ibux/paracet «lifesafers» .
.
Selv om målet mitt utelukkende er å benytte meg av naturens skattekiste.. I form av turer i skog og mark, naturlig mat, og oljer. Men helt klart med lavere skuldre enn i dag..På tampen må jeg bare (🤕), blir uvel av Julehysterien som herjer🆘 Hva tenker du?