Uncategorized

Smoothie

Tags:  

binary

(Bilde lånt fra www.antioksidanter.no)

Smoothie kan brukes til så mangt. Som snacks, mellommåltid, eller som måltidserstatter. Det er enkelt og raskt å lage smoothie. Har man det travelt kan man også innta den ”i farten”. Selv om jeg anbefaler at man drikker den i ro og fred, og nyter hver en dråpe. Det finnes uendelig mange varianter av smoothie. Jeg bruker det ofte som en måltidserstatter, og da ønsker jeg at smoothien skal tilføre kroppen min det jeg trenger av fett og proteiner. Samtidig som den er en veldig god kilde til antioksidanter og andre vitaminer og mineraler.

Denne smoothien drakk jeg til frokost i dag:

2 eggeplommer( protein og fettkilde, samtidig inneholder plommen lecitin)
2 ss coucosa(se eget innlegg om coucousa)
100 gram bringebær( antioksidanter, c-vitaminer)
1-2 ts sukrin(se eget innlegg om sukrin)
1-2 dl vann
Litt nøtter( essensielle fettsyrer, blant annet omega3)

Synes du dette blir for surt, kan du tilsette litt frukt, eller litt juice. Dette vil øke karbohydrat innholdet. Noen bruker også en skvett fløte i, som kan gjøre at smoothien holder deg lengre mett.

Som et ledd i utdannelsen min utfører vi blodsukkerforsøk. I går testet jeg ut denne smoothien. Jeg drakk denne klokken 10.00, blodsukkeret mitt lå jevnt rundt 5 helt frem til klokken 15.00. I den perioden følte jeg ikke sult. Neste ting som ble testet var en god morgen yoghurt med mango og banan. Blodsukkeret mitt spratt opp på 9.7 etter 30 minutter. Det bør være en god indikasjon på at yoghurt er en sukkerbombe. Etter en time var jeg sulten, blodsukker hurtig synkende- og jeg ganske sur og uvel.

Lykke til med smoothien., nam nam

Line Holdal

    12 COMMENTS

  • Arne T november 5, 2009 Reply

    Kan amn bytte ut bringebærene med blåbær og oppnå samme næringsverdi???

    • line november 5, 2009 Reply

      Hei.
      Om jeg ikke tar helt feil er det litt mindre fruktose i bringebær enn blåbær. Men det vil ikke utgjøre noen stor forskjell, så bruk blåbær:). L:)

  • Siv Vian Hauglie november 5, 2009 Reply

    Hei.
    Kan jeg smelte coucosa før jeg har den i? Klumpene er ikke gode…
    Ellers blir nok dette frokosten min fremover. Tusen takk.
    Siv

    • line november 5, 2009 Reply

      Hei siv.

      Har du prøvd med ekstra virgin coucousa? Synes det blir mindre klumper. Et annet elternativ er MCT olje(kokosolje), den får du kjøpt/bestillt på apotek. Denne klumper ikke. Hvis du smelter coucosa, gjør det i vannbad- så du beholder alle herlighetene. Hold meg gjerne oppdatert om du prøver. Ellers har vi en ny favoritt smoothie på hjemmefronten. Samme som i oppskriften, men vi har litt yoghurt naturell, litt kremfløte og halv om halvt, jordbær/bringebær. Fungerer supert som frokost til hele familien:)

      Smil fra Line

  • Siv november 5, 2009 Reply

    Hei.
    Gikk over til den med Yoghurt og fløte…mmm Har testet smelting av ekstra virgin coucousa og det fungerer ypperlig. 40 sek i microen er alt som skal til.
    Ha en «smooth» dag. 😉

  • Stine november 5, 2009 Reply

    Hei. Jeg lurer på hvorfor man bare har eggeplommer i, er det en spesiell grunn til at man ikke skal ha i eggehvitene?

    • line november 5, 2009 Reply

      Hei Stine. Her har jeg fått ekspert hjelp fra en studiekamerat fra ernæringsterapi studiet, Jan Tore Dahl:

      Mye på grunn av forbindelsen avidin som binder seg til biotin(b8), samt at rå eggehvite inneholder trypsinhemmere
      som hemmer fordøyelsen av protein. Disse blir brutt ned av varmebehandling, likt som når vi bløtlegger og varmebehandler nøtter skånsomt .

      Håper det var til hjelp, smil fra Line:)

  • Mari november 5, 2009 Reply

    Hva er coucosa? Er det noe liknende som matfett? Får man kjøpt det i vanlige forretninger.
    Hva med sukrin. Får man kjøpt det også i vanlige butikker eller må man kjøpe det i en helsekost-forretning?

    • line november 5, 2009 Reply

      Hentet fra et tidligere innlegg på lilalife:), sukrin får du kjøpt på helsekost og kan bestilles på nett.

      L:)

      Kokospalmen kalles for livetstre i de tropiske landene – med god grunn. Alle delene av treet benyttes: bladene beskytter mot vær og vind når de brukes som tak, stammen blir til byggemateriale og ved, kokoshamsen forvandles til et sterkt tau ved hjelp av kyndige hender, kokoskjøttet er en viktig del av mange matretter og sist, men ikke minst – kokosnøtten er råvaren som benyttes til å lage kokosolje. Cocosa Pure er den optimale matoljen: uten smak og lukt, derimot rik på laurinsyre og andre mellomlange fettsyrer.

      Forskningen viser at tiden er moden for å se på fett med nye øyne. Studier foretatt på kostholdsprogrammer med høyt inntak av fett og proteiner og lite karbohydrater understreker fettets viktige rolle i et sunt kosthold. På de tropiske øyene har de forstått dette lenge. De inntar 60 % av energien fra fett, og at dette utgjør kokosolje hele 80 %. Overvekt, hjerte- og karproblemer, kreft og andre livsstilssykdommer opplever de sjeldent. Derimot viser en rekke studier at når de adopterer vårt vestlige kosthold, innhentes de snart av de samme sykdommene som oss. 1)

      Kokosolje er

      – stimulerende for fettforbrenningen

      – en fantastisk energikilde

      – immunstyrkende

      – godt for skjoldbruskkjertelen

      – ideell i lavkarbohydratdietter

      – en kilde til skjønnhet

      Kokosoljens sammensetning

      Kokosolje blir flytende ved 24 grader C og består av ca. 2 % flerumettet fett, 6 % enumettet og 92 % mettet fett. Det er de mellomlange, mettede fettsyrene – som utgjør 68 % av de mettede fettet – som først og fremst gjør kokosolje til en helseolje. De inneholder færre kalorier enn de lange mettede fettsyrene i animalsk fett. De mellomlange fettsyrene fordøyes lett, forbrennes lett, reduserer infeksjoner m.m.

      God energikilde

      Kokosolje gir en rask innsprøytning av energi fordi den i hovedsak består av de mellomlange, mettede fettsyrene, som fordøyelse og forbrennes lett. Kokosolje gir deg også energi som varer, i motsetning til høyglykemiske karbohydrater, som forårsaker store svingninger i blodsukkeret.

      Kokosolje stimulerer også skjoldbruskkjertelen – den sentrale delen av kroppens stoffskifte. Når denne kjertelen jobber for sent, går kroppen på sparebluss, noe som kan resultere i tretthet og overvekt. Når skjoldbruskkjertelen arbeider aktivt, kan kroppen øke tempoet igjen.

      Fett skrur på fettforbrenningen

      Karbohydrater reduserer fettforbrenningen, mens proteiner og fett øker den. De mellomlange fettsyrene i kokosolje øker forbrenningen mer enn proteiner, og opp til tre ganger mer enn animalsk fett. Når forbrenningen øker, reduseres ikke bare kroppsfettet, men også kolesterolet. Et fornuftig kostholdsprogram for lavere vekt og bedre helse er derfor: Reduser inntaket av karbohydrater (spesielt de raske, fra hvitt mel og sukker), øk inntaket av grønnsaker, gode proteinkilder, kokosolje og essensielle fettsyrer. 2)

      Styrker immunforsvaret

      I kokosolje er det hele 48 % laurinsyre og 15 % av andre mellomlange fettsyrer. 1)

      Laurinsyre er kjent for sin immunstyrkende evne – blant annet inneholder morsmelk hele 12 % laurinsyre.

      Ved å tilføre kokosolje gjennom kostholdet kan vi avlaste immunforsvaret og dermed hjelpe kroppen til å få et sterkere skjold mot de årlige bakterie- og virusinfeksjonene.

      Innhold:

      Cocosa Pure er en høykvalitets kokosolje uten smak og lukt. Oljen presses av tørket kokoskjøtt, uten bruk av kjemiske løsningsmidler og raffineres på skånsom måte for å fjerne de finere næringsstoffene som ødelegges ved høy varme. Cocosa Pure inneholder ikke verken konserveringsmidler eller andre tilsetningsstoffer.

      Dosering og bruk:

      Cocosa Pure egner seg ypperlig til steking og annen matlaging. Du kan også bruke den i smoothies hvis du vil ha kokosoljens helsemessige fordeler, uten smaken av kokos. Husk bare på å tilsette den mot slutten av mosingen, ellers vil kokosfettet skille seg ut.

      Bruk minimum en spiseskje kokosolje hver dag. For å maksimere energi, fettforbrenning og immuneffekten kan du gå opp til både 3 og 4 spiseskjeer daglig.

      Fett og oljer skal bearbeides av leveren, og tålegrensen varierer fra person til person. Symptomer på overdosering er kvalme og uvelhet etter inntak. Leverens evne til å bryte ned fett kan imidlertid trenes opp i løpet av 4-6 uker. Start derfor heller med mindre mengder fett og øk gradvis for å unngå kvalme.

      Teks hentet fra helse og kost.

      Referanser:

      1) The healing miracles of coconut oil (Bruce Fife, 2001)

      2) Eat fat look thin (Bruce Fife, 2002)

  • Mona Ø. Johansen november 5, 2009 Reply

    Hei..

    Hvor får du kjøpt coucousa?

  • line november 5, 2009 Reply

    Hei du:)

    Helsekost, eller på nett. Finnes også flere gode varianter av kokosfett, men pass på at det ikke er herdet.

    Kan også kjøpes på noen innvandrerforretninger.

    L:)

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Jeg ser sterk ut sant? Men jeg som du kan også være «svak», sårbar, og har mine nedturer. Og tro meg jeg har nok ting som kunne holdt meg nede, men jeg har valgt å bruke mine nedturer, traumer, og sykdom til min styrke. 👇🏼
Jeg har lovet ærlighet i 2019, og utvikling uansett hva det gjelder i livet aldri rett opp og rett frem. Å utvikle seg og endre vaner er både skummelt og krevende. Det er alltid mer behagelig å være  i komfortsonen. 👇🏼
Det høres kanskje rart ut men vin er litt «komfortsone» for meg, et glass rødvin har gjennom mange år vært en flukt fra hverdag og problemer, og så er det jooo så godt! Som jeg har skrevet tidligere, jeg elsker vin, kroppen min hater vin. Utenom gluten er det ingenting som trigger immunsystemet mitt mer. 👇🏼
Selv kom jeg opplagt og glad hjem fra 2 uker på Gran Canaria hvor jeg knapt har rørt vin og holdt meg helt unna vanlige melkeprodukter.  Så gikk jeg på en skikkelig vin og ostesmell i helgen. Jeg som knapt ser TV til vanlig så 6 episoder av Greys Anatomy i ett strekk, skrek en bøtte tårer og ditto snørr🤣
👇🏼 Akkurat der og da var det fantastisk å være langt ned i den biodynamiske vinen min, men for meg så kommer den sure svie etter den søte kløe. Eller for meg litt omvendt så kommer den sure kløe, for det er det som skjer når jeg drikker vin👉🏼 lichen sqlerose min autommine sykdom blusser opp og jeg klør og klør.
👇🏼 Men gang på gang går jeg på disse smellene, og dagene etter er litt tøffe. Men samtidig er jeg blitt flinkere til å se det store bilder. For til tross et skritt bak, så har jeg siden 2003 tatt flere tusen skritt frem, og noen få bak. Ingenting er perfekt, og det vil alltid være noen bumper i veien. Helsen min er MYE bedre enn noen gang, og det er det jeg må klappe meg selv på skulderen for! .
👇🏼
Vi er uten tvil vår egen verste fiende, og den som lettest kan sette kjepper i hjulene på egen utvikling. Men tro meg det er utenfor komfortsonen magien skjer, lets do it!!!! . 👇🏼
Men av og til må jeg under pleddet og langt ned i en vinflaske for å kjenne på hvor jeg ikke vil være🤪
🆘👯‍♀️🆘
Er du klar for å rocke 2019 med meg? 😍
  • - Grateful/ takknemlig! - Høres muligens ut som en klisje. Men vet du hva det vi forteller oss selv er ekstremt kraftfullt. Den limbiske delen av hjernen vår lagrer minner og følelser, med enkle grep kan vi omprogrammere og bli mentalt sterkere. Hvordan?
💁‍♀️
Hver morgen eller kveld skriv ned 3 ting du er takknemlig for. Når noe negativt skjer (livet går sjelden som planlagt🤣) minn deg selv på hva som et BRA! Deal med situasjon og gi slipp der og da 👯‍♀️
💁‍♀️
Hva er du takknemlig for? 💁‍♀️
And remember YOU🌟are ENOUGH🌟
#youbeyou #lilalife #positiv #life #grancanaria #strong #mentalhealth #mental #natural #naturallifestyle
  • Ohhhh my it’s fun in the sun! Som dere kanskje har sett på instastoryen min er jeg ikke redd for inntaket av matvarer med kolesterol. At kolesterol er farlig for oss er en ren myte! Kolesterol er faktisk livsviktig og for at vi skal klare å danne D vitaminer ( som faktisk er et hormon) trenger vi kolesterol. En annen viktig faktor: solkrem hindrer dannelse av D vitaminer i huden. Selv bruker jeg  ikke solkrem overhode. Litt kokosfett som har naturlig faktor i seg ellers er jeg begrense tid i sollys.
.
.
Fra i morgen kommer jeg til å ha mer fokus på hva maten vi spiser og måten vi lever på påvirker oss. Da tenker jeg hormonbalanse, immunsystem, nervesystem, rett og slett hele deg.
.
.
Jeg anbefaler deg som ønsker å ta grep og bli med på en varig endring å følge meg og deretter bli med på HOTDETOX. 28. januar - 4. februar og få en skikkelig boost som styrker hele deg! Link i bio. XOXO ernæringsterapeut Line -Lilalife 👉🏼42 og mer VITAL enn ever, er du klar?👯‍♀️
.
.
Tagg gjerne en venn som du tror vil ha nytte av tipsene mine❤️
  • Let’s play 2019! #yoga #naturallifestyle #grancanaria #lilalife #play #fun #travel
  • - Mørketid kan være utfordrende, jeg fant løsningen👉🏼stakk til #grancanaria 😍 Gleder meg til en uke med lys, masse yoga, møte far og mor som bor her nede på vinteren, og resten av slekten som også har emigrert hit. Turen ble bestilt dagen før Linus brakk beinet, og uten muligheter til å avbestille. Heldigvis ble det ikke operasjon, og «pappa» er mellom to jobber og kunne være hjemme denne uken. Alt ordner seg for snille piker, rett og slett feiltastisk(mitt nye favorittord) @aimeecicilie 😘 #lilalife #yogalove #sun #travel #travelalone #nokids
  • Jeg har aldri vært et utpreget dyremennesket, det var helt til jeg møtte Linus. Han er absolutt det beste som har hendt meg i 2018, og på mange mange år. Han har gjort en STOR forskjell i livet mitt, og jeg kan ikke sette ord på hvor glad jeg er i han. Vi fikk ingen god start på 2019, Linus ble redd raketter og hoppet ut fra armene mine😔 Nå er vi hos dyrlege, Linus har knekt en fot og jeg er helt knust.
  • Om jeg måtte velge tre oljer som jeg kunne ta med til en øde øy hadde det blitt Frankincense, peppermynte og lavendel. Kunne jeg velge kun en, da hadde det blitt
👇🏼
Frankincense, også kalt virak👉🏼 The 👑of the oil. En eterisk olje som utvinnes fra Boswellia treet. Jeg har mange oljer, men dette er oljen jeg bruker hver eneste dag, og flere ganger om dagen. Hvorfor?
.
.
👉🏼Fantastisk for immunsystemet
👉🏼Cellefornyende
👉🏼Støtter nervesystemet
👉🏼Støtter fordøyelsesystemet
👉🏼Sterk antikosidant
👉🏼Fantastisk for huden
.
.
Selv bruker jeg frankincense daglig i hudpleien min, og jeg ser en merkbar endring på linjer, pigmentflekker og arr. Den er i tillegg helt fantastisk på alt av irritert hud, brannsår, og utslett. Frankincense inneholder 75% monoterpener, sesquiterpener, monoterpenoler og sesquiterpenoler. Disse stoffene er veldig antibakterielle og gjør at oljen virker så legende som den gjør.
.
.

Frankincenseolje blir også kalt Olibanum Olje eller Oil of Libanon og er faktisk ansett som en hellig olje i Midtøsten. Bruken av denne oljen daterer tilbake til egyptisk tid. De brukte den for røkelse, hudpleie og mageplager. Oljen nevnes faktisk hele 52 ganger i bibelen.
.
.
Emosjonelt er dette også en kraftfull olje, siden i september har jeg fulgt en «protokoll» hvor jeg har brukt frankicense flere ganger daglig . Jeg merker også selv her en STOR endring, jeg føler meg rett og slett veldig balansert.
.
.
Enkelt forklart er dette en olje som høyner vibrasjonene dine. Den hjelper deg å se ting med «nye øyne», et mer positivt blikk. Samtidig er det en veldig beskyttende olje, som er god å ha i en selvutvikling.
.
.
Vi lever i en tid der vi stort sett har alt, og hvor vi virkelig må tenke oss om når noen spør om hva vi ønsker oss i julegave. Hadde jeg ikke hatt oljer hadde dette virkelig vært min drømmejulegave. En gave som støtter deg og familien både fysisk og emosjonelt, lykke!
.
.
Kjøper du oljer via meg får du tilgang til min medlemsgruppe og jeg blir din veileder. Mer info i bio😍
.
.
Vil du vite mer om peppermynte og lavendel?
  • - I embrace and love you mother nature! Jeg vet faktisk ikke hva jeg skulle gjort uten mine daglige turer, det gir meg RO, STYRKE(mental detox) og ENERGI! En sterk kontrast til kjøpesenter og butikker🙈
.
.
Men noen ganger må man handle og i dag var dagen🤪 Planen var å lade opp med rolig tur for så å være klar, relaxed og jordet til innkjøp og å spise ute....
.
.
Nesten nede glad og fornøyd kommer jeg på at ååååå NOooo jeg har glemt en hjemmestrikket gave på toppen. Ser på klokken den viser 12:12. 18 minutter på meg for å rekke sønnen min som skal kjøres i kirke, og deretter @heirini som skulle rekke et fly til GC...Klart jeg klarer det, normalt bruker jeg 40-50 minutter.
.
.

Rakk alt men langt fra så relaxed og jordet som jeg ønsket😂 The reality sucks, jeg hadde tidenes hodepine og lavt blodsukker (noe jeg ikke kan huske å ha hatt. Og ja stress påvirker blodsukker🤪)
.
. 
Jeg kan ikke huske sist jeg tok smertestillende, brukte det selv ikke da jeg brakk foten , eteriske oljer gjør susen. Men i dag «trengte» jeg både ibux og paracet 🤣
.
.
Konklusjon: 
1. Mensen og stress=👻
2. Superwoman finnes ikke, og det er ikke et mål å være superwoman. I dag burde jeg innsett egne «begrensninger»
3. Noen ganger er ibux/paracet «lifesafers» .
.
Selv om målet mitt utelukkende er å benytte meg av naturens skattekiste.. I form av turer i skog og mark, naturlig mat, og oljer. Men helt klart med lavere skuldre enn i dag..På tampen må jeg bare (🤕), blir uvel av Julehysterien som herjer🆘 Hva tenker du?