AIP ARTIKLER LILALIFE

Reverser sykdom med den autoimmune protokollen (AIP)

Andelen mennesker som får en autoimmun lidelse, allergi eller intoleranse øker jevnt og trutt. I dag er det estimert at ca 50 millioner Amerikanere lider av en eller flere autoimmun lidelser. Til sammenligning lider ca 12 millioner av kreft og 25 millioner av hjerte/kar sykdommer.

 

Til nå er det oppdaget flere hundre forskjellige typer autoimmune lidelser, med alle mulige slags symptomer. Eksempel på en autoimmun lidelse er Lupus, Sjøgren, Psoriasis, Cøliaki, stoffskifteproblemer, MS. Felles for de alle er at immunsystemet vårt som i utgangspunktet skal forsvare oss, blir en ”fiende” og angriper egne celler. De fleste som får en autoimmun lidelse aksepterer at dette er en kronisk lidelse som er genetisk betinget og ikke kan reverseres.  Konvensjonell medisinsk behandling er å undertrykke sykdommen med anti-inflammatorisk medisiner som har sterke bivirkninger, istedenfor å lete etter og behandle underliggende årsaker.

Høst 2014

«Å være i kontakt med naturen er terapi.»

Vi lærer heldigvis stadig mer om hvordan gener og miljø påvirker hverandre, hva som er medfødt og hva som er påvirkelig. I grove trekk kan man si at 1/3 av risikoen for å utvikle en autoimmun lidelse er genetisk. Det finnes ikke et enkelt gen som gjør at man utvikler en Autoimmun lidelse, men det er en rekke forskjellige gener som til sammen utgjør en risiko. De andre 2/3 er miljøtriggere, diett og livsstil. Det vil si at man selv kan i stor grad kan forebygge og ikke minst ta kontroll over plagene man har ved å endre livsstil. For meg som har 3 autoimmune sykdommer har den autoimmune protokollen vært en døråpner! Ved hjelp av AIP (autoimmune protokollen) har jeg  redusert betennelstilstander i kroppen, fått immunsystemet på rett kurs og er på vei å sette sykdommen min i remisjon uten å måtte bruke medisiner.

 

Hva er AIP ? 

Autoimmun protokoll (AIP) er en eliminasjons/provokasjonsdiett skreddersydd for mennesker med en autoimmunn lidelse, allergi eller intoleranser. Den har sitt utspring fra Paleo, men er blitt finjustert for å kunne reparere en ødelagt/lekk tarmslimhinne og få ned betennelsestilstander i kroppen. Ved hjelp av AIP vil man identifisere årsaken til sykdommen, avdekke næringsmangel, ubalanser i tarmflora, og stress. Målet med AIP er å reparere kroppen, og setter autoimmun sykdom i remisjon.

Hvordan komme i gang?

Hvis dette er helt nytt for deg og du ikke har prøvd å leve på paleo mat ville jeg først testet ut en mnd med vanlig paleo og deretter gått over til 12 uker på AIP. Paleo er et kosthold basert på ekte, naturlig råvarer.

 

fårikål

«Fårikål uten pepper og potet er perfekt, nærinstett AIP mat. Smaker godt med kokt blomkål og brokkoli til.»

Asiatiskefiskekaker1

 

Mat:

  • Kjøtt (gressforet økologisk) , fisk, skalldyr, innmat.
  • Kraft
  • Fermentert mat
  • Grønnsaker (økologiske)
  • Bær, og frukt i begrenset mengde
  • Godt med fett. Gode kilder avokado, oliven, kokos, olivenolje, avokadoolje
  • Nøtter, egg, kjerner i begrenset mengde. Nøtter bør bløtlegges og tørkes.
  • Krydder
  • Noen tåler melkeprodukter som ikke er bearbeidet (fullfett)

 

IMG_2579

«Det gjelder å se mulighetene, ikke begrensningene. Her iste laget med koksmelk.»

Drikke:

  • Vann
  • Te
  • Farris
  • Kombucha, vannkefir, kokoskefir
  • Kaffe i begrenset mengde

Målet er å fjerne mat som trigger og tilføre så næringstett mat som mulig, for å gi kroppen det den trenger for å gjenoppbygges.

Etter 1 måned med vanlig paleo er du nå klar for 12 uker på AIP. Da finjusteres dietten ytterligere og følgende matvarer må elimineres:

•    Nøtter/kjerner
•    Egg
•    Diverse krydder
•    Kaffe og te som inneholder krydder som bør elimineres
•    Klarnet smør
•    Night shades (tomater, paprika, chili, pepper og potet)
•    Belgfrukter

Etter 12 uker kan man gradvis begynne å reintrodusere enkelte av matvarene. Start med eggeplommer, det er som regel eggehviten som skaper trøbbel. Deretter kan du prøve deg med en og en ting fra et paleokosthold, men la det gå en uke mellom hver ting slik at du klarer å kjenne etter hva du reagerer på.

Hvem passer AIP for?

Å diagnostisere en autoimmun sykdom er ofte vanskelig. Symptomene er diffuse og sammensatte. Men sliter du med noen av punktene listet opp under vil AIP ha en effekt. Å teste ut dette kostholdet krever og koster lite. Rådene er risikofri, og det verste som kan skje er at du du får mer energi og en sunnere kropp.

Allergi
Angst/depresjon
Eksem
Forandring i blodtrykk
Fordøyelsesproblemer
Lite energi
Sykdom galleblære
Lavt blodsukker
Vag følelse av generell sykdom og mangel på trivsel
Vanskelig å huske
Migrene
Muskel/leddsmerter
Muskelsvakhet
PMS
Utslett og andre hudproblemer
Hodepine som kommer og går
Vanskelig å gå ned i vekt
Søvnproblemer
Økt mottakelighet for infeksjon
Stoffskifteproblemer
Plutselig vektforandring
Soppinfeksjon

 

Kjenner du deg igjen i noen av disse symptomene? Ikke få panikk, dette betyr ikke at du kommer til å utvikle en autoimmun sykdom. Se heller på det som en mulighet til å forebygge ved hjelp av livsstilsendringer. Har du allerede en autoimun lidelse har du nå mulighet til å reversere og sette sykdommen i remisjon. MEN når du har utviklet en autoimmunitet vil du alltid måtte ta hensyn til dette. Etter endt AIP vil det være lite strategisk å gå tilbake til en kosthold med masse sukker, raske karbohydrater, bearbeidet mat, alkohol med mer. Når kroppen har lært å angripe seg selv vil den aldri glemme det, og vil du holde deg frisk må du alltid ta hensyn. Men det vil være rom for en utskeielse nå og da, og de fleste vil tåle meieriprodukter som ikke er bearbeidet, litt nøtter/kjerner, og en kaffe eller to om dagen .

unnamed-2

«I tillegg til diett er det veldig viktig å senke den totale mengden stress og tenke mest mulig naturlig.»

 

•    Pass på å sove nok, gjerne 8-10 timer og helst på et mørkt rom
•    Pass på å pust med magen, og vær tilstede i det du gjør
•    Begrens bruken av telefon/pc før leggetid og ha på Night Shift
•    Unngå høyintensitetstrening (stress for kroppen). Prioriter rolig til middels aktivitet som bygger opp. Turer i naturen, yoga med mer
•    Velg naturlig hudpleie, sminke, hårstyling og rengjøringsartikler.
•    Velg naturlig maling, og gulv, klær, etc
•    Unngå tatovering, silikon, fjern amalgam (velg en tannlege med skikkelig utstyr)

 

Dette er en hurtiginnføring i AIP. Ønsker du å lære mer kan du fordype deg i litteratur som jeg lister opp nedenfor. Du kan også bli med i gruppen lev deg frisk på Facebook. Her utveklser vi tips, erfaringer, oppskrifter og fagstoff.

 

Kilder:

Sarah Ballantyne, The Paleo Approach

Terry Wahls, The Wahls protocol

Mickey Trescott, Angie Alt, The autoimmune Wellness

David Perlmutter, Sunn Tarm klart hode

VOF

Line Holdal, egen erfaringer

 

 

Smil fra

Line Holdal

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Jeg ser sterk ut sant? Men jeg som du kan også være «svak», sårbar, og har mine nedturer. Og tro meg jeg har nok ting som kunne holdt meg nede, men jeg har valgt å bruke mine nedturer, traumer, og sykdom til min styrke. 👇🏼
Jeg har lovet ærlighet i 2019, og utvikling uansett hva det gjelder i livet aldri rett opp og rett frem. Å utvikle seg og endre vaner er både skummelt og krevende. Det er alltid mer behagelig å være  i komfortsonen. 👇🏼
Det høres kanskje rart ut men vin er litt «komfortsone» for meg, et glass rødvin har gjennom mange år vært en flukt fra hverdag og problemer, og så er det jooo så godt! Som jeg har skrevet tidligere, jeg elsker vin, kroppen min hater vin. Utenom gluten er det ingenting som trigger immunsystemet mitt mer. 👇🏼
Selv kom jeg opplagt og glad hjem fra 2 uker på Gran Canaria hvor jeg knapt har rørt vin og holdt meg helt unna vanlige melkeprodukter.  Så gikk jeg på en skikkelig vin og ostesmell i helgen. Jeg som knapt ser TV til vanlig så 6 episoder av Greys Anatomy i ett strekk, skrek en bøtte tårer og ditto snørr🤣
👇🏼 Akkurat der og da var det fantastisk å være langt ned i den biodynamiske vinen min, men for meg så kommer den sure svie etter den søte kløe. Eller for meg litt omvendt så kommer den sure kløe, for det er det som skjer når jeg drikker vin👉🏼 lichen sqlerose min autommine sykdom blusser opp og jeg klør og klør.
👇🏼 Men gang på gang går jeg på disse smellene, og dagene etter er litt tøffe. Men samtidig er jeg blitt flinkere til å se det store bilder. For til tross et skritt bak, så har jeg siden 2003 tatt flere tusen skritt frem, og noen få bak. Ingenting er perfekt, og det vil alltid være noen bumper i veien. Helsen min er MYE bedre enn noen gang, og det er det jeg må klappe meg selv på skulderen for! .
👇🏼
Vi er uten tvil vår egen verste fiende, og den som lettest kan sette kjepper i hjulene på egen utvikling. Men tro meg det er utenfor komfortsonen magien skjer, lets do it!!!! . 👇🏼
Men av og til må jeg under pleddet og langt ned i en vinflaske for å kjenne på hvor jeg ikke vil være🤪
🆘👯‍♀️🆘
Er du klar for å rocke 2019 med meg? 😍
  • - Grateful/ takknemlig! - Høres muligens ut som en klisje. Men vet du hva det vi forteller oss selv er ekstremt kraftfullt. Den limbiske delen av hjernen vår lagrer minner og følelser, med enkle grep kan vi omprogrammere og bli mentalt sterkere. Hvordan?
💁‍♀️
Hver morgen eller kveld skriv ned 3 ting du er takknemlig for. Når noe negativt skjer (livet går sjelden som planlagt🤣) minn deg selv på hva som et BRA! Deal med situasjon og gi slipp der og da 👯‍♀️
💁‍♀️
Hva er du takknemlig for? 💁‍♀️
And remember YOU🌟are ENOUGH🌟
#youbeyou #lilalife #positiv #life #grancanaria #strong #mentalhealth #mental #natural #naturallifestyle
  • Ohhhh my it’s fun in the sun! Som dere kanskje har sett på instastoryen min er jeg ikke redd for inntaket av matvarer med kolesterol. At kolesterol er farlig for oss er en ren myte! Kolesterol er faktisk livsviktig og for at vi skal klare å danne D vitaminer ( som faktisk er et hormon) trenger vi kolesterol. En annen viktig faktor: solkrem hindrer dannelse av D vitaminer i huden. Selv bruker jeg  ikke solkrem overhode. Litt kokosfett som har naturlig faktor i seg ellers er jeg begrense tid i sollys.
.
.
Fra i morgen kommer jeg til å ha mer fokus på hva maten vi spiser og måten vi lever på påvirker oss. Da tenker jeg hormonbalanse, immunsystem, nervesystem, rett og slett hele deg.
.
.
Jeg anbefaler deg som ønsker å ta grep og bli med på en varig endring å følge meg og deretter bli med på HOTDETOX. 28. januar - 4. februar og få en skikkelig boost som styrker hele deg! Link i bio. XOXO ernæringsterapeut Line -Lilalife 👉🏼42 og mer VITAL enn ever, er du klar?👯‍♀️
.
.
Tagg gjerne en venn som du tror vil ha nytte av tipsene mine❤️
  • Let’s play 2019! #yoga #naturallifestyle #grancanaria #lilalife #play #fun #travel
  • - Mørketid kan være utfordrende, jeg fant løsningen👉🏼stakk til #grancanaria 😍 Gleder meg til en uke med lys, masse yoga, møte far og mor som bor her nede på vinteren, og resten av slekten som også har emigrert hit. Turen ble bestilt dagen før Linus brakk beinet, og uten muligheter til å avbestille. Heldigvis ble det ikke operasjon, og «pappa» er mellom to jobber og kunne være hjemme denne uken. Alt ordner seg for snille piker, rett og slett feiltastisk(mitt nye favorittord) @aimeecicilie 😘 #lilalife #yogalove #sun #travel #travelalone #nokids
  • Jeg har aldri vært et utpreget dyremennesket, det var helt til jeg møtte Linus. Han er absolutt det beste som har hendt meg i 2018, og på mange mange år. Han har gjort en STOR forskjell i livet mitt, og jeg kan ikke sette ord på hvor glad jeg er i han. Vi fikk ingen god start på 2019, Linus ble redd raketter og hoppet ut fra armene mine😔 Nå er vi hos dyrlege, Linus har knekt en fot og jeg er helt knust.
  • Om jeg måtte velge tre oljer som jeg kunne ta med til en øde øy hadde det blitt Frankincense, peppermynte og lavendel. Kunne jeg velge kun en, da hadde det blitt
👇🏼
Frankincense, også kalt virak👉🏼 The 👑of the oil. En eterisk olje som utvinnes fra Boswellia treet. Jeg har mange oljer, men dette er oljen jeg bruker hver eneste dag, og flere ganger om dagen. Hvorfor?
.
.
👉🏼Fantastisk for immunsystemet
👉🏼Cellefornyende
👉🏼Støtter nervesystemet
👉🏼Støtter fordøyelsesystemet
👉🏼Sterk antikosidant
👉🏼Fantastisk for huden
.
.
Selv bruker jeg frankincense daglig i hudpleien min, og jeg ser en merkbar endring på linjer, pigmentflekker og arr. Den er i tillegg helt fantastisk på alt av irritert hud, brannsår, og utslett. Frankincense inneholder 75% monoterpener, sesquiterpener, monoterpenoler og sesquiterpenoler. Disse stoffene er veldig antibakterielle og gjør at oljen virker så legende som den gjør.
.
.

Frankincenseolje blir også kalt Olibanum Olje eller Oil of Libanon og er faktisk ansett som en hellig olje i Midtøsten. Bruken av denne oljen daterer tilbake til egyptisk tid. De brukte den for røkelse, hudpleie og mageplager. Oljen nevnes faktisk hele 52 ganger i bibelen.
.
.
Emosjonelt er dette også en kraftfull olje, siden i september har jeg fulgt en «protokoll» hvor jeg har brukt frankicense flere ganger daglig . Jeg merker også selv her en STOR endring, jeg føler meg rett og slett veldig balansert.
.
.
Enkelt forklart er dette en olje som høyner vibrasjonene dine. Den hjelper deg å se ting med «nye øyne», et mer positivt blikk. Samtidig er det en veldig beskyttende olje, som er god å ha i en selvutvikling.
.
.
Vi lever i en tid der vi stort sett har alt, og hvor vi virkelig må tenke oss om når noen spør om hva vi ønsker oss i julegave. Hadde jeg ikke hatt oljer hadde dette virkelig vært min drømmejulegave. En gave som støtter deg og familien både fysisk og emosjonelt, lykke!
.
.
Kjøper du oljer via meg får du tilgang til min medlemsgruppe og jeg blir din veileder. Mer info i bio😍
.
.
Vil du vite mer om peppermynte og lavendel?
  • - I embrace and love you mother nature! Jeg vet faktisk ikke hva jeg skulle gjort uten mine daglige turer, det gir meg RO, STYRKE(mental detox) og ENERGI! En sterk kontrast til kjøpesenter og butikker🙈
.
.
Men noen ganger må man handle og i dag var dagen🤪 Planen var å lade opp med rolig tur for så å være klar, relaxed og jordet til innkjøp og å spise ute....
.
.
Nesten nede glad og fornøyd kommer jeg på at ååååå NOooo jeg har glemt en hjemmestrikket gave på toppen. Ser på klokken den viser 12:12. 18 minutter på meg for å rekke sønnen min som skal kjøres i kirke, og deretter @heirini som skulle rekke et fly til GC...Klart jeg klarer det, normalt bruker jeg 40-50 minutter.
.
.

Rakk alt men langt fra så relaxed og jordet som jeg ønsket😂 The reality sucks, jeg hadde tidenes hodepine og lavt blodsukker (noe jeg ikke kan huske å ha hatt. Og ja stress påvirker blodsukker🤪)
.
. 
Jeg kan ikke huske sist jeg tok smertestillende, brukte det selv ikke da jeg brakk foten , eteriske oljer gjør susen. Men i dag «trengte» jeg både ibux og paracet 🤣
.
.
Konklusjon: 
1. Mensen og stress=👻
2. Superwoman finnes ikke, og det er ikke et mål å være superwoman. I dag burde jeg innsett egne «begrensninger»
3. Noen ganger er ibux/paracet «lifesafers» .
.
Selv om målet mitt utelukkende er å benytte meg av naturens skattekiste.. I form av turer i skog og mark, naturlig mat, og oljer. Men helt klart med lavere skuldre enn i dag..På tampen må jeg bare (🤕), blir uvel av Julehysterien som herjer🆘 Hva tenker du?