REINTRODUSERING

Reintrodusering

Å komme til fasen med reintrodusering er garantert noe du har gledet deg til. Det å kunne spise eggerøre (laget av plommen), ta deg en etterlengtet bit mørk sjokolade og nyte en deilig kopp kaffe? Høres fristende ut ja?  Det er et MEN her, du må gi kroppen din tid i denne fasen. Introduser en og en ting, og lytt til hva kroppen din forteller deg.

 

How-To-Reintroduce-Foods-Following-The-Autoimmune-Protocol

For å ha effekt av en eliminasjonsdiett må du minimum ha fulgt den autoimmune protokollen i 30 dager, og 60-90. Et annet viktig poeng er at du bør vente med reintrodusering inntil du merker en klar forbedring. Det er et tegn på at tarmen er godt i gang med reparasjonsprosessen og at immunforsvaret ditt ikke lengre angriper kroppen din. Du bør ha kontroll på stress og aktivitetsnivå, kjenne at du sover nok før du setter i gang.  Og husk når du skal introdusere en matvare er det for at du kjenner en forbedring på helsen din, og symptomene har avtatt, ikke fordi du har lyst på noe godt.

3 sjekkpunkter før du setter i gang:

1.     Du fordøyer maten din godt, uten smerter i magen, sure oppstøt eller andre symptomer i mage/tarm. (Du kan fortsatt bruke eplecideredikk, enzymer eller magesyretabletter for å støtte fordøyelsen)

2.     Du føler deg bedre av din eller dine autoimmune sykdommer, symptomene har avtatt.

3.     Du holder AIS i sjakk uten å måtte bruke DMARDS, kortison og NSAID.

Noen autoimmune sykdommer som MS og leddgikt gir varige skader i kroppen som ikke kan reverseres, men man kan stoppe utviklingen. Så her må du være veldig observant før du starter med en reintrodusering. Er sykdommen stabilisert? Har symptomene forsvunnet? Hvis du fortsatt har mistanke om at immunsystemet ditt fortsatt angriper egen kropp, er det lurt å vente.

 

Symptoms-Table

Typiske syptomer som kan oppstå om kroppen ikke er klar.

 

Slik setter du i gang:

 

1.     Start med en matvare om gangen, og spis samme matvaren to eller tre ganger samme dagen.

2.     Første gangen du spiser det, spis maks en halv teskje. Vent 15 minutter. Hvis du får en reaksjon ikke spis mer. Hvis du ikke får reaksjoner spis en teskje av matvaren.

3.     Vent 15 minutter, symptomer? Ikke spise mer. Hvis ikke reaksjon spis 1 ½ teskje.

4.     Vent 2-3 timer følg med på symptomer.

5.     Så inntar du en normal porsjon, enten alene eller som del av et måltid.

6.     Vent 3-7 dager med å spise det igjen. Og unngå å reintrodusere andre matvarer. Følg med på symptomer.

7.     Hvis du ikke får noen reaksjoner, kan du introdusere matvaren i kostholdet ditt.

 

Med noen matvarer, som for eksempel krydder følger du samme ”oppskrift” men reduserer mengden. Bruk en klype med krydder på det du spiser og øk mengden etterhvert. Det er kjempe viktig at du er ærlig med deg selv i prosessen, og også legger merke til om du får mindre energi, humørsvingninger eller andre vage symptomer. Er du i tvil, anbefaler jeg å ta et skritt tilbake til den autoimmune protokollen i 4 nye uker helt til symptomene avtar og du føler deg klar igjen. Mitt tips til neste runde er å bruke lengre tid, og være mer tålmodig.

NB1: Hvis du har eliminert andre matvarer pga foodmap, histaminer, salisylater eller lignende bør disse introduseres først.  Hvis tarmen din er blitt sterk nok vil du tåle disse,  hvis ikke bør du vente med å introdusere mer.

NB2: Hvis du er du allergisk ( IgE reaksjon) mot noen av matvarene er det kjempe viktig at du rådfører deg med en lege eller annen fagperson før du begynner å introdusere noe av det du reagerer på. Og matvarer du vet du er allergisk for må introduseres sist.

Ta en ting av gangen, og velg de matvarene du ønsker i kostholdet ditt. Følg trinn 1-7 beskrevet ovenfor. La det gå 3-7 dager fra du har reintrodusert en matvare, til neste. Fortsett så til steg 2, 3 og 4. Får du noen reaksjoner stopp opp, ta en pause før du prøver deg på neste. Får du reaksjoner på det meste anbefaler jeg å stoppe opp, gå tilbake til AIP i noen uker før du prøver igjen.

 

Fase 1

Eggeplomme

Belgfrukt med spiselig ”belg” (grønn bønner, scarlet runner beans, sukkererter, erter med mer)

Krydder av frukt og bær

Krydder av frø

Oljer av frø og nøtter

Klarnet smør/ghee

avocado-egg-yolk-yolkocado-paleo-aip-reintroduction

Avkado fylt med eggeplomme, oppskrift finner du her.

 

Fase 2

Frø

Nøtter (minus cashew og pistasj)

Kakao og sjokolade

Eggehviter

Smør fra gressforede kyr

Alkohol i små mengder, her snakker vi sakte. Og la det gå en uke mellom første glasset til neste gang)

 

Fase 3

Cashew og pistasj

Aubergine

Paprika

Kaffe

Upasteurisert fløte/melk

Fermenter upasteurisert yoghurt og kefir

 

Fase 4

Andre upasteuriserte melkeprodukter

Chili

Tomater

Poeter

Andre fra søtvierfamilien

Hvit ris

Alkohol i større mengder enn 1 glass

Belgfrukter (helst bløtlagt og fermentert)

Glutenfrie korn (bløtlagt og fermentert)

Mat du vet du har hatt store reaksjoner på

Mat du har en allergisk reaksjon på

Line Holdal

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

  • - Grateful! Jeg elsker det som skjer med meg, jeg er under utvikling, og opplever nye fantastiske ting hver dag. Lilalife blomstrer, kjærligheten blomstrer og familien blomster. Det er lett å tenke at gresset er grønnere på andre siden, at det må STORE tiltak for en forandring. Men små ting, små endinger har gjort underverker. Bare det å skrive dagbok 10-20 minutter hver morgen hvor jeg ramser opp alle ting jeg er takknemlig for har gjort en forskjell, det har åpnet øynene mine for alt jeg har. Livet er fint, alt faller på plass @bjornchr_7  og hurra podcasten min er oppe på itunes og spotify #lifequotes #lovequotes #podcast #lilalife
  • I’m in love with cauliflower. You can use it to almost everything, and yes tortilla and pizza too. The best part (besides that it’s healthy), it’s so easy to make💥💥, and easier to LOVE! -
Disse "tortillalefsene" av blomkål er super gode : 💁‍♀️Til taco
💁‍♀️Til å fylle med avokado, salat, noen gode proteiner og parmesan som du ser på bildet under
💁‍♀️Til å fylle med akkurat det du vil
💁‍♀️Lefsene kan til og med brukes til pizzabunn

Og i Lila stil: .
🍃Enkle å lage
🍃Enklere å like
🍃Leken mat
🍃Som gjør hele deg glad

På Lilalife.no  finner du oppskrift på både blomkåltortilla og sunnere pizza 123😘😘😘 Photo: @marthemolstre 
#lilalife #natural #healthyfood #hormonebalance #guthealth 
XOXO
  • - Take action, and motivation will come to you! - Mange går å venter på motivasjon skal komme, jeg har også vært der. Men jeg har aldri opplevd at motivasjon bare kom min vei. Men derimot har jeg tatt «action» for eksempel gått en tur, så har jeg automatisk fått mer motivasjon til en ny tur, spise litt sunnere, ta bedre valg. #lilalife #loveyourself #yoga #grancanaria #everyday #daily #motivation #life
  • - Grey hair and and smiling wrinkles I have hated you! But I have decided to love you, and think of you as a good memories of living!  Wrinkles merely indicate where smiles have been.
#life #naturalliving #lilalife #loveyourself #40 #selflove
  • - There’s and oils for that.., is it? I was challanged by @barelittblogg to share 5 «fun» facts about me..., and I will do it in norwegian😜

1️⃣ Jeg er eldst av 6 søsken og kunne vært moren til yngste søsteren min😜
2️⃣Frem til jeg var 15 var jeg en skikkelig guttejente med kort hår som spilte fotball, og stort sett hadde en eller to blåveiser til enhver tid. Ofte for jeg snublet i en stein eller i egne føtter. 
3️⃣Jeg har alltid vært ekstremt glad i mat, noe som var et problem 🤣 I følge mamma måtte vi på bilferie snu i Trondheim( planen var Oslo), men jeg hadde spist opp budsjettet (før jeg fikk bulemi🙈)
4️⃣Før jeg la om kostholdet mitt hadde jeg mye 💨💨i magen. Og jeg var mye hos @chrfiore og familien, de brukte bare si: Line vi lukter at du er her. Matvrak og 💨💨💨full, jeg var en lekkerbisk🤣 
5️⃣Jeg var ekstremt forelsket i @mortenharket, det var den tiden telefonkatalogen eksisterte, sorry at telefonen din glødet Morten👰🏼
@heleneragnhild @improvinglives @celineheldrup jeg er nysgjerrig på dere jeg🙇🏼‍♀️
  • - You are like a snowflake, 100 % unique! Sammenligner du deg med andre? Stopp med det. Kun du er du, gjør det på din måte og STOL på deg. Se og hør på andre, bli motivert og inspirert, men aldri la andre sin kreativitet, kunnskap, styrke og skjønnhet dra deg ned❤️ #unique #nature #selflove #grow #lilalife #lifequotes #yourock #loveyourself
  • - Ta din plass, din stemme er akkurat like mye verdt som alle andre sin! #lilalife #selflove #selfcare #loveyourself #yourock #bekind
  • Jeg ser sterk ut sant? Men jeg som du kan også være «svak», sårbar, og har mine nedturer. Og tro meg jeg har nok ting som kunne holdt meg nede, men jeg har valgt å bruke mine nedturer, traumer, og sykdom til min styrke. 👇🏼
Jeg har lovet ærlighet i 2019, og utvikling uansett hva det gjelder i livet aldri rett opp og rett frem. Å utvikle seg og endre vaner er både skummelt og krevende. Det er alltid mer behagelig å være  i komfortsonen. 👇🏼
Det høres kanskje rart ut men vin er litt «komfortsone» for meg, et glass rødvin har gjennom mange år vært en flukt fra hverdag og problemer, og så er det jooo så godt! Som jeg har skrevet tidligere, jeg elsker vin, kroppen min hater vin. Utenom gluten er det ingenting som trigger immunsystemet mitt mer. 👇🏼
Selv kom jeg opplagt og glad hjem fra 2 uker på Gran Canaria hvor jeg knapt har rørt vin og holdt meg helt unna vanlige melkeprodukter.  Så gikk jeg på en skikkelig vin og ostesmell i helgen. Jeg som knapt ser TV til vanlig så 6 episoder av Greys Anatomy i ett strekk, skrek en bøtte tårer og ditto snørr🤣
👇🏼 Akkurat der og da var det fantastisk å være langt ned i den biodynamiske vinen min, men for meg så kommer den sure svie etter den søte kløe. Eller for meg litt omvendt så kommer den sure kløe, for det er det som skjer når jeg drikker vin👉🏼 lichen sqlerose min autommine sykdom blusser opp og jeg klør og klør.
👇🏼 Men gang på gang går jeg på disse smellene, og dagene etter er litt tøffe. Men samtidig er jeg blitt flinkere til å se det store bilder. For til tross et skritt bak, så har jeg siden 2003 tatt flere tusen skritt frem, og noen få bak. Ingenting er perfekt, og det vil alltid være noen bumper i veien. Helsen min er MYE bedre enn noen gang, og det er det jeg må klappe meg selv på skulderen for! .
👇🏼
Vi er uten tvil vår egen verste fiende, og den som lettest kan sette kjepper i hjulene på egen utvikling. Men tro meg det er utenfor komfortsonen magien skjer, lets do it!!!! . 👇🏼
Men av og til må jeg under pleddet og langt ned i en vinflaske for å kjenne på hvor jeg ikke vil være🤪
🆘👯‍♀️🆘
Er du klar for å rocke 2019 med meg? 😍