REINTRODUSERING

Reintrodusering

Å komme til fasen med reintrodusering er garantert noe du har gledet deg til. Det å kunne spise eggerøre (laget av plommen), ta deg en etterlengtet bit mørk sjokolade og nyte en deilig kopp kaffe? Høres fristende ut ja?  Det er et MEN her, du må gi kroppen din tid i denne fasen. Introduser en og en ting, og lytt til hva kroppen din forteller deg.

 

How-To-Reintroduce-Foods-Following-The-Autoimmune-Protocol

For å ha effekt av en eliminasjonsdiett må du minimum ha fulgt den autoimmune protokollen i 30 dager, og 60-90. Et annet viktig poeng er at du bør vente med reintrodusering inntil du merker en klar forbedring. Det er et tegn på at tarmen er godt i gang med reparasjonsprosessen og at immunforsvaret ditt ikke lengre angriper kroppen din. Du bør ha kontroll på stress og aktivitetsnivå, kjenne at du sover nok før du setter i gang.  Og husk når du skal introdusere en matvare er det for at du kjenner en forbedring på helsen din, og symptomene har avtatt, ikke fordi du har lyst på noe godt.

3 sjekkpunkter før du setter i gang:

1.     Du fordøyer maten din godt, uten smerter i magen, sure oppstøt eller andre symptomer i mage/tarm. (Du kan fortsatt bruke eplecideredikk, enzymer eller magesyretabletter for å støtte fordøyelsen)

2.     Du føler deg bedre av din eller dine autoimmune sykdommer, symptomene har avtatt.

3.     Du holder AIS i sjakk uten å måtte bruke DMARDS, kortison og NSAID.

Noen autoimmune sykdommer som MS og leddgikt gir varige skader i kroppen som ikke kan reverseres, men man kan stoppe utviklingen. Så her må du være veldig observant før du starter med en reintrodusering. Er sykdommen stabilisert? Har symptomene forsvunnet? Hvis du fortsatt har mistanke om at immunsystemet ditt fortsatt angriper egen kropp, er det lurt å vente.

 

Symptoms-Table

Typiske syptomer som kan oppstå om kroppen ikke er klar.

 

Slik setter du i gang:

 

1.     Start med en matvare om gangen, og spis samme matvaren to eller tre ganger samme dagen.

2.     Første gangen du spiser det, spis maks en halv teskje. Vent 15 minutter. Hvis du får en reaksjon ikke spis mer. Hvis du ikke får reaksjoner spis en teskje av matvaren.

3.     Vent 15 minutter, symptomer? Ikke spise mer. Hvis ikke reaksjon spis 1 ½ teskje.

4.     Vent 2-3 timer følg med på symptomer.

5.     Så inntar du en normal porsjon, enten alene eller som del av et måltid.

6.     Vent 3-7 dager med å spise det igjen. Og unngå å reintrodusere andre matvarer. Følg med på symptomer.

7.     Hvis du ikke får noen reaksjoner, kan du introdusere matvaren i kostholdet ditt.

 

Med noen matvarer, som for eksempel krydder følger du samme ”oppskrift” men reduserer mengden. Bruk en klype med krydder på det du spiser og øk mengden etterhvert. Det er kjempe viktig at du er ærlig med deg selv i prosessen, og også legger merke til om du får mindre energi, humørsvingninger eller andre vage symptomer. Er du i tvil, anbefaler jeg å ta et skritt tilbake til den autoimmune protokollen i 4 nye uker helt til symptomene avtar og du føler deg klar igjen. Mitt tips til neste runde er å bruke lengre tid, og være mer tålmodig.

NB1: Hvis du har eliminert andre matvarer pga foodmap, histaminer, salisylater eller lignende bør disse introduseres først.  Hvis tarmen din er blitt sterk nok vil du tåle disse,  hvis ikke bør du vente med å introdusere mer.

NB2: Hvis du er du allergisk ( IgE reaksjon) mot noen av matvarene er det kjempe viktig at du rådfører deg med en lege eller annen fagperson før du begynner å introdusere noe av det du reagerer på. Og matvarer du vet du er allergisk for må introduseres sist.

Ta en ting av gangen, og velg de matvarene du ønsker i kostholdet ditt. Følg trinn 1-7 beskrevet ovenfor. La det gå 3-7 dager fra du har reintrodusert en matvare, til neste. Fortsett så til steg 2, 3 og 4. Får du noen reaksjoner stopp opp, ta en pause før du prøver deg på neste. Får du reaksjoner på det meste anbefaler jeg å stoppe opp, gå tilbake til AIP i noen uker før du prøver igjen.

 

Fase 1

Eggeplomme

Belgfrukt med spiselig ”belg” (grønn bønner, scarlet runner beans, sukkererter, erter med mer)

Krydder av frukt og bær

Krydder av frø

Oljer av frø og nøtter

Klarnet smør/ghee

avocado-egg-yolk-yolkocado-paleo-aip-reintroduction

Avkado fylt med eggeplomme, oppskrift finner du her.

 

Fase 2

Frø

Nøtter (minus cashew og pistasj)

Kakao og sjokolade

Eggehviter

Smør fra gressforede kyr

Alkohol i små mengder, her snakker vi sakte. Og la det gå en uke mellom første glasset til neste gang)

 

Fase 3

Cashew og pistasj

Aubergine

Paprika

Kaffe

Upasteurisert fløte/melk

Fermenter upasteurisert yoghurt og kefir

 

Fase 4

Andre upasteuriserte melkeprodukter

Chili

Tomater

Poeter

Andre fra søtvierfamilien

Hvit ris

Alkohol i større mengder enn 1 glass

Belgfrukter (helst bløtlagt og fermentert)

Glutenfrie korn (bløtlagt og fermentert)

Mat du vet du har hatt store reaksjoner på

Mat du har en allergisk reaksjon på

Line Holdal

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

  • Happiness is not something you find,⠀
but something you create. ⠀
⠀
Lykke kommer ikke av seg selv, det er noe vi skaper. Selv i sorg må livet gå videre, og for meg hjelper det så utrolig å sette pris på hverdagsgleder...⠀
⠀
Far (bestefar) på 92 som er en av mine hverdagshelter sier så godt; nå som jeg er pensjonist liker jeg å ligge litt ekstra i sengen. Ikke for at jeg er lat, men for at jeg er heldig. Og jeg liker å nyte følelsen. Tenk å få leve, tenk å ha kjærligheten til mor..⠀
⠀
Far har opplevd mye tungt, og vi har hatt flere tragedier i familien vår. Men tankesettet løfter han, og også de rundt. Han er en livskunstner.⠀
⠀
I dag har jeg vært takknemlig for:⠀
⠀
💕At Lila lukusgrøten min smakte skikkelig luksus⠀
💕Å kunne ta meg et bad med epsomsalt, natron og eteriske oljer. Oljen jeg bruker mye om dagen er Console; en trøstende klem på rollerflaske.⠀
💕At jeg bor i Bodø, at jeg er nært søsteren min og at jeg har anledningen til å være her sammen med familien.⠀
⠀
Hva er du takknemlig for, del 3 ting med meg. Og husk det er en styrke å være sårbar.⠀
⠀
XOXO L
.
.
#lifequotes #livsglede #upsanddowns #bodø #family #grateful #livskunstner #seethegood
  • Life is for sure fragile.⠀
⠀
Lykke, endres til sorg,⠀
og det på et blunk.⠀
⠀
Innlegget mitt i går virket plutselig litt meningsløst! Men kanskje viktigere enn noen gang. ⠀
⠀
Ord blir fattige, likevel føler jeg behov for å uttrykke meg. ⠀
⠀
Livet er uforutsigbart, ⠀
plutselig hadde søsteren min mistet kjæresten sin, en familie sin sønn, en bror. Jeg en venn og en jeg på mange måter så sånn opp til.⠀
⠀
En ny dag er ingen selvfølge. Det går opp og ned, men død er vi sjelden eller aldri forberedt på.⠀
⠀
Brutalt, hjerterått, tungt, uforståelig, men endel av livet...⠀
⠀
Hvil i fred Arild ❤️⠀
Eirin for meg er du ordet sterk❤️, og jeg er så glad for at akkurat du er min søster. ⠀
⠀
  • Before Alice⠀
got to⠀
wonderland ⠀
she had to fall..⠀
many times.⠀
⠀
And do you really ever come to wonderland? ⠀
⠀
Før var jeg litt obsessed på at jeg ville være så lykkelig, ⠀
alt skulle være så perfekt..⠀
⠀
Alice har lært på sin vei, av sine fall..⠀
Av å leve,⠀
og av og til sveve i fritt fall.⠀
⠀
Lykke er ikke en konstant ting.⠀
Det er noe som kommer og går.⠀
Det handler om å omfavne øyeblikkene av lykke.⠀
De små, men O så STORE tingen som jeg aldri får snakket nok om..⠀
⠀
Øve på å være fornøyd,⠀
med det du er, ⠀
har og ikke har.⠀
Nyte de små øyeblikkene,⠀
være en livskunstner.⠀
⠀
Godta at ingenting i livet er statisk,⠀
det er en eviglang, ⠀
uforutsigbar,⠀
men wow så spennende reise.⠀
Som Alice har lært seg å nyte.⠀
⠀
Og er det ikke digg å tenke på at valgene vi tar i dag, påvirker veien videre. Vi er i konstant utvikling, celler fornyes, vi fornyes...⠀
⠀
Hver dag en spennende ny start, ⠀
og innimellom får jeg følelse av at Alice er i wonderland, for Alice er en livskunstner. .
Er du? .
.
.
#bodø #livskunstner #lilalife #happiness #beyou #life #lifequotes #yogadaily #yoga #yogalove #enjoy
  • Don’t look back,⠀
you are not going that way.⠀
⠀
True!⠀
All you have is now? ⠀
⠀
Jeg er opptatt av å ta en dag om gangen,⠀
leve i øyeblikket,⠀
men jeg er også opptatt av å minne gode ting, og også deale med vonde ting som har hendt.⠀
⠀
Jeg blir oppriktig glad av å tenke på bestefaren min, 
og tanten min som jeg spist mengder jordbær dyppet i melkesjokolade sommeren 2007. ⠀
⠀
Selv om de ikke er her NÅ,⠀
så har jeg minnene. ⠀
⠀
Jeg elsker også å planlegge, drømme, lage  visionboard, affirmere hva jeg ønsker. For tankenes kraft skal vi ikke kimse med.⠀
⠀
Så er nå alt vi har? Dypt spørsmål på en fredag😂💨⠀
⠀
Jeg er også så utrolig glad i de små, men store tingene. Som denne fantastiske genseren jeg fikk i gave forrige uke fra Camilla og ja hun har jaggu strikket den💕 @camilla_hodeovervannet.
.
Det å treffe nye mennesker,  som treffer deg i 💕 Så hyggelig å bli litt kjent med deg @happyfit_toini 🥰.
.
Nyt fredagen,⠀
øyeblikket,⠀
minnene,⠀
fremtiden⠀
⠀
xoxo #lilalife #life #friends #livet #quotes #reflections #knit #hipknitshop #bodø #friends
  • The best time⠀
for a new beginning ⠀
is now! ⠀
⠀
Kanskje tenker du nå;⠀
når skal hun slutte å «gnåle» om oljene.⠀
Svaret: ALDRI🥰⠀
⠀
Fra bunnen av hjertet mitt💕⠀
ønsker jeg eteriske oljer inn i alle liv👯‍♀️⠀
Med meg eller en annen som veileder.⠀
⠀
⠀
For at du, dine og verden trenger et naturlig alternativ🍃For å ta vare på egen helse og miljøet. Unngå antibiotika resistens og støtte på en naturlig måte vha naturens apotek.⠀
⠀
I kveld har jeg kveldens siste og eneste webinar om eteriske oljer og en naturlig livsstil denne sommeren, og du er hjertelig velkommen. Påmelding i bio.⠀
⠀
⠀ ⠀#doterra #eteriskeoljer #essentialoils #naturalliving #lilalife #essentialliving #yogalove #yogalife #takecare
  • Just do it
Take action
and motivation will come

Dette gjelder det meste;

Spis gladere, føl effekten. Ingenting er mer motiverende👯‍♀️ Smil mer, og du vil oppdage at andre smiler tilbake. Ganske så digg, hva får du lyst til å gjøre? Smileeeee🤩

Gå en tur, hør fuglene kvitre, føl roen. Deilig motiverende! 🥰

Pust, kjenn roen, kjenn hvordan spenningene slipper tak. Er du først igang, vil du puste mer🧚🏻‍♀️ See my point? Just do it🥳 #lilalife #naturalliving #life #justdo #live #justdoit #beyou #lifestyle #happy #nature #yoga #lifequotes
  • - And to the mountain I go,
to lose my mind, 
and find my soul-.
.
#hiking #bodø #yoga #yogainnature #yogadaily #yogalove #beyou #visitnorway #liveterbestute #runandrelax
  • - We’ll never have today again, enjoy and breathe it in. Høye hæler og byliv byttet ut med fjellsko og stillhet. Elsker kontrastene! Hvordan er din lørdag? #hiking #nature #bodø #visitnorway #visitbodø #liveterbestute