Uncategorized

Nysgjerrig på faste?

Har du hatt et sunt kosthold med lite karbohydrater en god stund? I så fall er sjansene gode for at du har opplevd at du til tider kan gå ganske lenge uten mat. Her kommer en liten teaser for de av dere som er interessert i å prøve faste.

 

 

plate

 

 

Når man spiser mindre karbohydrater vil man etter en tid oppleve mye mindre svingninger i blodsukkernivåene. Sukker og alle andre karbohydrater gir en stigning i blodsukkeret. Søtsug og ulvehunger er typiske symptomer på et raskt fallende blodsukker. Unngår vi svingninger i blodsukkeret så får vi også mye bedre kontroll over sulten. Samtidig øker fettforbrenningen.

 

Dess mindre karbohydrater vi spiser dess mer vil kroppen ty til fett som energikilde. Har man spist høykarbo over lang tid vil fettforbrenningen være såpass lav at det oppleves mye tyngre å droppe et måltid eller gå mer enn 4-5 timer uten mat. Men har man først vent kroppen til å bruke fett som sin viktigste energikilde så er dette mye lettere.

 

Og tro det eller ei, det var dette som var meningen, den gang naturen designet vår biologi. Praktisk talt alt vi har av gener og biologi ble utviklet for opptil flere hundre tusen år siden. Den paleolittiske perioden strakk seg frem til slutten av siste istid og sammenfaller med den tiden da jordbruket så smått begynte å vokse frem i enkelte samfunn her og der rundt på kloden.

 

Hulemalerier

 

Steinalderen altså. Jeg vet det høres fjernt ut, og ærlig talt, når jeg ser meg rundt, så er det lite som tyder på at dette er så veldig relevant nå lenger. Men se for deg bestemoren din, oldemoren din og tippoldemoren din, og hvis du følger denne tankerekken drøye 300 generasjon bakover så er du der, for 10 000 år siden. Og akkurat på denne tiden av døgnet så satt hun kanskje på huk rundt et bål sammen med storfamilien sin. Vi vet ikke alt om hvordan de levde den gangen, men et par ting kan vi i alle fall fastslå, de hadde ikke kjøleskap og dette var fremdeles lenge før den første Seven-eleven butikken åpnet.

 

Kanskje hadde de akkurat spist og kanskje hadde de ikke hatt noe særlig å spise i dag i det hele tatt.  Sånn var det og nettopp derfor har også vår biologi utviklet seg til å kunne klare seg fint under sånne forhold. Dvs helt frem til vi begynte å spise sukker og raske karbohydrater. Det endret alt. Men det har du skjønt allerede. 

 

 

Hjort

 

For øvrig vil jeg si det er merkelig at ikke flere ser dette misforholdet mellom et tradisjonelt vestlig kosthold og hva vi er tilpasset å spise fra naturens side. De fleste tar det for gitt at et foster i mors liv har det aller best når naturen går sin gang, vi tukler ikke med det. Alle er også enige i at babyer skal få morsmelk. Men omtrent herfra og fremover stopper logikken. Hva naturen ville valgt og hva vi evolusjonært er tilpasset å spise kommer i bakgrunnen i forhold til hva som finnes i butikken og hva som markedsføres.  

 

Fra naturens side er vi utrustet med en bedrøvelig evne til å lagre glukose. Bare det er for øvrig et hint om at karbohydrater har spilt en ganske beskjeden rolle i evolusjonen. Vi kan lagre noe sånt som maks 3 000 kcal i form av sukker og mesteparten av dette kan vi heller ikke nyttiggjøre oss til overlevelse. De er låst inne i de store muskelgruppene våre og kan bare brukes til muskelarbeid. Fettlagrene våre derimot er relativt sett enorme og fett er veldig energieffektive molekyler. Ett gram inneholder dobbelt så mye energi som ett gram karbohydrat. Karbohydrat binder i tillegg en del vann når det lagres i kroppen slik at forholdet energi/vektenhet blir enda dårligere. Selv har jeg for eks ca 13 kilo fett på kroppen. Fettprosenten er ca 16% som ikke er spesielt mye. Likevel har jeg altså med meg energi nok til teoretisk kunne klare meg 1,5 måned uten mat.  

 

301

 

Så det er altså fettforbrenning mye handler om. Da har vi liksom fått sagt det. Så dersom du allerede har gått på lavkarbo en stund så har du sannsynligvis fått en betydelig økning i fettforbrenningen din. Hvor sterk fettforbrenning du har vil til en viss grad avhenge av hvor mye karbo du faktisk spiser, men holder du deg under 50 gram pr dag over litt lengre tid vil de fleste oppleve en radikal økning i fettforbrenningen sammenlignet med et mer tradisjonelt kosthold. Hvis du er måteholden på rotgrønnsaker og frukt så er det overraskende hvor mye grønnsaker du kan spise før du når 50 gram karbohydrater.

 

Akkurat hvorfor fettforbrenning er så bra i seg selv og hvilke helsegevinster det kan gi er et kjempespennende tema og jeg skal skrive mer om dette senere. Men det er relevant for deg som vurderer faste fordi det vil være mye lettere å gjennomføre fasten dersom du allerede har fått kontroll over blodsukkeret og har en lav insulinproduksjon.

 

Fasting vil altså fungere best hvis du allerede har fått en betydelig økning i din fettforbrenning gjennom et sunt kosthold med moderat til lite karbohydrater. Det vil være en viss påkjenning for kroppen din å faste og du bør være litt forsiktig  dersom du ikke er frisk. Min egen erfaring er at faste er lettest å gjennomføre dersom det gjøres i en tilstand av minst mulig stress. Stress vil gjøre at kroppen skiller ut mer glukose fra leveren og dette reduserer fettforbrenningen og gir typiske symptomer på sult. Sannsynligvis vil faste i kombinasjon med stress gi en større økning i kortisolnivået enn ellers. Så planlegg din faste godt. Legg til rette for at du kan gjennomføre den i rolige omgivelser. Meditasjon og mindfulness vil forsterke opplevelsen og lette gjennomføringen.

 

Her er en liste over de helsegevinster faste kan gi:

 

Oppregulering av autofagi, cellenes renovasjonsfunksjon

Lavere blodsukkernivåer

Lavere insulinnivåer og økt insulinfølsomhet

Reduksjon av kroniske betennelsesnivåer

Øket frigjøring av fett fra lagre og øket fettforbrenning

Vektnedgang gjennom tap av fettvekt

Øket nivå av veksthormon

Opprettholdelse av muskelmasse

Øket nivå av utkoblingsprotein UCP3

Øket nivå av glukagon

 

I neste innlegg skal vi se litt nærmere på de mest interessante av disse effektene. I mellomtiden, spis ekte mat, mosjoner ofte, og hold fettforbrenningen høy!

 

Alex

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alex Gundersen

    3 COMMENTS

  • May Britt november 18, 2013 Reply

    Faste er en fin måte å rense kroppen på, selv for oss som ikke skal ned i vekt. Jeg prøver å få det til en uke hvert år. Så et program på tv tidligere i år om en biolog i USA som forsket i faste og kreft. Pasienter som fastet var mindre kvalme når de fikk cellegift!

    • Alex Gundersen november 18, 2013 Reply

      Hei May Britt og takk for at du deltar. Holder du deg bare til vann den uken du faster og klarte du en hel uke første gang eller har du øket gradvis?

      Alex

  • Nic november 18, 2013 Reply

    Hei, jeg fastet på bare vann i 35 dager Ifjor høst. Etter dette faster jeg en dag i uken og 2x 10 dager i året. Det vanskelige med fasten er faktisk ikke matmangel, men alle rund deg som prøver å "presse" deg å slutte med det. Stort sett basert på myter. Bemerkninger som du ser ikke bra, eller syk ut, basert på at folk er så vant til å se folk som har for mange kilo "for mye" at dette har blit normalen. Jeg er overbevist om at hvis hele Norge drev med faste, helsekøene og bekymring for helse budsjettet hadde forsvunnet som dugg for solen.

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • - TGIF 💥Hoppende glad for at det er helg😍👉🏼og så gleder jeg meg så sinnsykt til foredrag jeg skal ha online tirsdag, passert 500 påmeldte 😍Hvis du vil vite hvordan du kan få mer energi, en god fordøyelse og en bedre helse👉🏼meld deg på😊👉🏼link i bio 👉🏼GRATIS - #lilalife #tgif #natural #paleo #smilendetarm #fordøylse #bedrehelse
  • - Elsker å bo i nord, men vinteren ja den kan bli litt lang. Så dag er det bare en ting å gjøre 👉🏼emigrere😅. Klar for ny uke på #grancanaria #puertodemogan #countdown - #spain #yoga #summer
  • - stop worrying how it's going to happen and start believing that it will - #bodø #winter #visitbodo #elskerbodø #lilalife
  • - Jeg ønsker 2018 velkommen 🤗/welcome 2018. 2017 har vært et fantastisk år. Jeg sa opp en sikker, god jobb som jeg trivdes supert i for å følge drømmen. Drømmen om å dele min vei til et lekende og lett liv. For det er det Lilalife betyr, lekende. Og det har jammen ikke vært en dans på røde roser, det kan jeg love deg. Men jeg har har knekt koden og funnet en balanse som fungerer for meg, og mange flere. Takk for at du følger meg  her på Instagram. Setter pris på hver en likes og kommentar. Ønsker deg et magisk nytt år❤️💥- #lilalife #Bodø #keisevarden #idag
  • - Nydelige juledager i nord, med etterlengtede turer i perfekt natur. Peppermynte er en god følgesvenn 💙 Koser du deg? - @doterra #mo #nordnorge #doterralove #doterra #oljemagi
  • - Alt handler om balanse, og i morgen kl. 19:00 holder jeg siste online foredrag før jul. 45 minutter med mine 5 beste rådene til en smilende julekropp😉. For det er fullt mulig å unngå fordøyelsesbesvær, å bli tappet for energi og unngå å gå opp i vekt selv om man koser seg. Her med min gode venn @loksti på julebord fredag. Påmelding i bio⭐️- #lilalife
  • - Fermentert mat er en viktig bidragsyter til en smilende tarm, og selv spiser jeg noe fermentert hver dag. På Lilalife.no finner du nå fremgangsmåte på hvordan kan lage min favoritt om dagen: Lila julekål, link i bio - #lilalife #naturlig #helse #smilendetarm #paleo
  • - Uforglemmelig minne fra Lofoten og Uttakleiv i sommer. Vil du være med meg dit i juni 2018? Fjellturer, yoga, oppleve Lofoten, nyte livet, bli kjent med nye mennesker? 2 ledige plasser. Link i bio- utakleiv #lofoten #toplofotenphoto  #yogalife #yogalove #vestvågøy #lofotenislands #yogadaily #yogisofinstagram #yogalove #naturs #beach #norway #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_#tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures #ig_captures #ig_captures_landscape #rsa_ladis #rsa_nature  #royalsnappingartist  #mittlofoten