AIP ARTIKLER

Hvorfor puster vi ikke? Det er jo til og med gratis

Dagene før jul er for mange kaotiske, og statistikken viser at det er en tid hvor mange blir syke av stress og det er flere ulykker enn ellers i året. Men hva med å bruke disse dagene og ferien til å senke skuldrene, puste dypt ned i magen og være tilstede i øyeblikket? Jul blir det uansett, selv om huset ikke skinner, og du har syv sorter i kakeboksen.

 

Daglig kan man lese ny forskning om trening og ernæring , men pusten som  åpenbart er en livsviktig funksjon skrives det lite om. Vi springer fra det ene til det andre, det skal shoppes, det skal trenes, det skal vaskes, puste kan vi gjøre etterpå ;).

 

Hvordan vi puster påvirker både psyken og kroppen vår.  I stressende situasjoner puster vi rask og overflatisk oppe i brystet, og kroppen registrerer dette som en fight or flight  situasjon og overlevelsesinstinkt setter inn.

 

Dette fører til at:

  • Pulsen øker
  • Fordøyelsen nedprioriteres
  • Adrenalin produeres
  • Urinblæren slapper av , vi må på do
  • Redusert blodtilførsel til kjønnsorganene

 

«Uviktige» funksjoner blir  nedprioritert, så kroppen kan fokusere på å redde seg selv.  For mange blir dette en vond sirkel, og man kommer i en kronisk stressrespons som er vanskelig å bryte ut av.  Vagusnerven er en enormt stor og omfattende nerve som har mange viktige funksjoner. Ved økt stress går det mindre informasjon mellom vagusnerven og hjernen, til alle våre indre organer og tarmen. Hvis stress vedvarer kan vagusnervens funksjon blir svakere, som vil påvirke kroppens evne til å dempe betennelser og smerter på egenhånd.

 

Vil du fordype deg i dette? Sjekk ut denne artikkelen.

Les mer om stress, og hvordan det påvirker fordøyelsen, og så videre til betennelser.

 

Kjenner du deg igjen i det jeg har skrevet? Isåfall her er et tips fra meg, ta tak i det i dag. Sett deg i godstolen eller legg deg på gulvet. Legg en hånd på magen og en på brystet. Se for deg at du deler pusten i 3 faser. Kjenn at magen fylles med luft, videre opp til bryst, så kragebein. Og når du puster ut kjenn at kragebein senkes, bryst og mage. Gjør dette rolig, og prøv å få inn og utpust til å være ca like lang. Start med 5 minutter daglig, og øk på etterhvert 🙂

 

Deretter kan man nøste opp i «det store bildet» og redusere på andre ting som stresser kroppen:

  • Unngå mat som stresser. Sukker, raffinerte karbohydrater, transfett. Mange har god effekt av å kutte/redusere melk og gluten. Spis så ren og naturlig mat som mulig, uten E-stoffer og andre unaturlige tings om stresser.
  • Reduser på sentralstimulerende midler som koffein, sukker, alkohol, nikotin, narkotika.
  • Trening er «stress» for kroppen, finn en balanse i treningen din. Husk påfyll og restitusjon, og å puste. Stresser du mye anbefaler jeg turer i naturen, yoga og meditasjon.
  • Minimer inntaket av giftige stoffer, forurensing ,tungmetall, kosmetikk, kremer, miljøgifter , implantater, tatoveringer etc så mye som du kan. Velg naturlige produkter.
  • Ikke undervurder tankenes kraft. Positive tanker gir grobunn for positivitet og positiv energi.
  • Ta en pause fra sosiale medier, kanskje ha faste tider der du ikke er tilgjengelig.
  • Ro ned, pust med magen, senk kravene til deg selv husk at Rom ikke ble bygd  på en dag
  • og…

Smil fra

Line Holdal

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • - Tenk å få avslutte min første LILAretreat med dette😍For en uke, og ja det blir tur til neste år også. Påmelding fra neste uke - #lilalofoten #lilalife #lofoten  #lofotenislands #liveterbestute #reinebringen #reine #topptur #toplpfotenphoto #nofilterneeded
  • - Feel so blessed. I could never think of a better way to celebrate my birthday. Lofoten, hiking, with the best people ❤️- #lilalife #lilaretreat #liveterbestute #henningsvær #lofoten #festvågtinden #hi
  • - Friends @bubbulett  #sommersus - #bodø #friends
  • - Dette bildet tok jeg i Henningsvær for 1 år siden. Jeg var «nyforelsket» i oljene, og nøt herlige dager i Lofoten. Om 5 dager skal jeg tilbake, til en hel uke med fjellturer og yoga. Jeg har fullbooket tur og gleder meg så vilt! Og om mulig enda mer forelsket i oljene😅On Guard er en oljeblanding som jeg bruker for å støtte immunsystemet mitt, I LOVE IT ❣️I tillegg er den perfekt til å vaske sminkekoster, oppvaskbørste med. Den gjør meg glad. 🌿I juni får alle som blir med via family kit en ekstra: ➰On Guard ➰On Guard tannkrem ➰On Guard halsdrops 🌿 ➰Ved å bestille oljene via meg får du 25-30% avslag, jeg blir din veileder og du får fantastiske oljer. Mer info i bio. 🌿Du kan også sende meg en Mail line@holdal.no ➰For deg som har egen oljekonto, får du alle On Guard produktene ved PV over 200😍🌿
  • - Love Bodø, but hello Oslo love you too - #Oslo #summervibes #summer #loveoslo
  • - Hell yeah, ITS happy time when the temperature finally got above 20 degrees - #bodø #visitbodo #liveterbestute #happy #lilalife #elskerbodø
  • - Finally a summerday in North, celebration at my favourite spot🤪-
  • - Hva gjør deg mest glad? Hva husker du best av det du gjør og opplever? Mitt tips gjør mer av det, av det som gjør deg glad. Denne dagen er spikret inn på cellenivå, og den er med meg resten av livet. For en fin dag vi hadde @gryhammer @melissa_spania @duggurd , og resten av alle de flotte damene ❤️ Sees vi snart?