AIP ARTIKLER PLANLEGGING

Hvordan bli kvitt en avhengighet

Det er ikke til å stikke under en stol at både du og jeg mest sannsynlig har en viss avhengighet til noe. Som oftest er det til noe som har en stimulerende effekt på oss, der og da. Dessverre gir sentralstimulerende produkter som kaffe, sukker, pepsi-max og melk oss kortvarig glede.

 

Uansett avhengighet, lag deg en plan for hvordan du gradvis kan venne deg av med uvanen, slik at du er avvent før du setter i gang med den autoimmune protokollen. Du har styrken i deg, du må bare ha troen på det. Det er viktig at du hele tiden har klart for deg målet ditt, som er bedre helse.

 

Kaffe har vist seg å være en av de tingene som savnes mest på den autoimmune protokollen. Heldigvis finnes det så mange gode alternativer, blant annet Lilakaffen laget på sikori og løvetann. En annen god nyhet er at det er lov å unne seg en kaffekopp et par ganger i uka, men drikk den tidlig på dagen slik at den ikke påvirker søvnen din- og unngå å innta den rett før eller rett etter et måltid. Kaffe hemmer næringsopptaket ditt betraktelig, det samme gjør sjokolade og alt av korn, nøtter og frø.

Å bryte en vane som er blitt til en uvane tar tid, du kan regne med at det vil ta minst 30 dager før den nye vanen er etablert. Mye gjør vi på automatikk, og det er blitt kodet inn i strukturene i hjernen vår.  Hjernen klarer ikke se forskjell på gode og dårlige vaner. Har vi vent oss til å starte dagen med kaffe og avslutte den med mørk sjokolade vil disse mønstrene være godt indoktrinert i hjernen.

 

Men akkurat på samme fantastiske måten som at cellene i kroppen vår jevnlig byttes ut, kan nye vaner tvinge uvanene ut på sidelinjen. Etterhvert blir nye vaner like automatiske som enhver uvane du før måtte ha. Forskning viser at det er lettere å bryte en uvane om man erstatter det med en ny vane. For eksempel bytte ut morgenkaffen med en deilig kopp te, og sjokoladen på kvelden med proteinkule.

 

Bevisstgjøring er nyttig i en fase hvor en uvane skal brytes. Hvorfor ønsker du å bryte denne vanen, hva oppnår du og hva er målet ditt. For min del har jeg alltid rettferdiggjort at jeg drakk flere kopper kaffer gjennom dagen, spiste mengder mørk sjokolade og avsluttet  dagen med vin. Jeg spiste ellers så sunt, så da fortjente jeg det. Fakta er at jeg nettopp på grunn av disse uvanene ikke ble bedre. Som nevnt tidligere inneholder kaffe og sjokolade blant annet fytinsyre som hemmer opptak av viktige næringsstoffer, slik at litt av effekten av leverkakene og alt det andre sunne jeg spiste forsvant. I tillegg har både kaffe og sjokolade en sentralstimulerende effekt på immunsystemet, som alt i alt har en negativ effekt på helsen når du prøver å bli frisk. Noen gode råd for å snu en uvane:

Gode råd:

  • Ha et alternativ klart for å erstatte den gamle vanen. Et sunt alternativ til  sjokoladen. Kjøp eller lag kombucha som du kan erstatte vinen med.
  • Samarbeid med noen. En partner, en venninne, eller et annet familiemedlem. Støtt og motiver hverandre.
  • Informer omgivelsene. Holder du på å sprekke, så be dem støtte deg.
  • Vær positiv, du har styrken og viljen til å gjennomføre.
  • Går du på en smell? Reis deg opp og fortsett.
  • Velg en belønning som motiverer. En helgetur, eller noe lignende.

 

Line Holdal

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

  • - And to the mountain I go,
to lose my mind, 
and find my soul-.
.
#hiking #bodø #yoga #yogainnature #yogadaily #yogalove #beyou #visitnorway #liveterbestute #runandrelax
  • - We’ll never have today again, enjoy and breathe it in. Høye hæler og byliv byttet ut med fjellsko og stillhet. Elsker kontrastene! Hvordan er din lørdag? #hiking #nature #bodø #visitnorway #visitbodø #liveterbestute
  • - Chill friday in the sun, sooo much fun! And also an important ingredient of a Lilalife- #bodø #bryggerikaia #lilalife #friends #food #happy #sun
  • Start each day like it’s your birhday! And today it actually is my birhday, and lucky me got the best precent; 2 new episodes to a playful life with Lilalife with @rkm_acharya.
.
I was excited and terrified at the same time, two years ago I barely spoke english. Since then I have practiced, but I was nervous to be a «host» in english and talk about ayurveda.⠀
⠀
But wow it went sooo good, thank you from my heart @rkm_acharya ⠀
Look forward to two episodes filled with deepth, warmht, knowledge and love.⠀
⠀
And Lila english, remember if you do your best, it’s more than good enogh.

#lilalife #podcast #lekentlivmedlilalife #yoga #ayurveda #stockholm #sweden #acast
  • I have a therapist, her name is nature.⠀
⠀
Noen ganger glemmer jeg litt av hvor kraftfull natur og yoga er. ⠀
⠀
På vei til Stockholm fikk jeg tidenes kink i hoften, og jeg hadde intense smerter. I mitt stille sinn tenkte jeg her er det bare å rerurnere hjem.⠀
⠀
Jeg karrer meg til Stockholm, kom meg i seng og begynte å bruke naturens apotek: eteriske oljene intensivt på området rundt. ⠀
⠀
Dagen etter bestemte jeg meg for å gå (lett bevegelse hjelper som oftest), og så dro jeg på terapeutisk yoga. Hvor vi blant annet brukte tennisballer for å «myke» opp og stimulere enkelte områder.⠀
⠀
1 døgn senere Lila was back, kinken og smertene borte😍 Oljene jeg brukte var peppermynte, frankincense og lavendel.⠀
⠀
Nå gleder jeg meg til en sommer i nord, og til å bestige fjelltopper, rett og slett «henge» mest mulig i  og med naturen.⠀
⠀
Hva er dine planer? #stockholm  #essentialoils #nature #yoga #therapeuticyoga #yogagirl #doterra #lilalife #yogalove
  • Glede dere, 4 nye inspirerende episoder er klar for er « Lekent liv med Lilalife». ⠀
⠀
⠀
Jeg snakker med @veronikakbaarud grunder av Bare bra barnemat, og nå sertifisert High Performance coach om: ⠀
⠀
Hvordan sette drømmer ut i livet⠀
Det koster ingenting å drømme, men å realiserer drømmer koster tid og energi.⠀
Hvordan utvikle seg i en positiv retning, både mentalt og fysisk⠀
Hvordan skape deg en hverdag DU trives med⠀
Det å følge intuisjonen⠀
⠀
Veronica gir oss sine beste tips til hvordan barn kan spise;⠀
⠀
næringsrikt⠀
balansert ⠀
og samtidig ivareta matgleden.⠀
⠀
⠀
@martineng var toppidrettsutøver i mange år. Han var på juniorlandslaget 6 år, har gått flere worldcuprenn og var i «skorpen» for seniorlandslaget.⠀
⠀
⠀
Men så begynte kroppen å "motarbeide" planene til Martin...⠀
⠀
Dette ble en så fin samtale, jeg sier bare gled deg. ⠀
⠀
Om det å følge drømmene dine⠀
Hva skjer når drømmen «knuses»⠀
Kroppspress og spiseforstyrrelser i idrettsmiljøer⠀
Om hvordan Marin la om fra et høykabo kosthold til et mer naturlig kosthold og mye mer.⠀
⠀
I tillegg kommer det 2 fantastisk episoder med Jens Veiersted om:⠀
⠀
Kosthold og trening⠀
Stress⠀
⠀
Episode 17 realiser dine drømmer er allerede tilgjengelig via Itunes, Spotify og podcast apper.

PS: etter det slippes en ny hver uke, men den som venter på noe godt🥰

@tunmed.no #jensveiersted #podcast #natural #life #travel #lilalife #coaching #dreams #makedreamscometrue #modernmedia
  • Jeg har alltid sagt til barna mine; skal dere først spise godis så styr unna blått. Da tenker jeg ikke på «blåbær blått», men smågodt blått. 
Da jeg fikk servert en blå smoothie sist jeg var i Stockholm, ble jeg en smule skeptisk. Helt til @marlenbakke sa slapp av Line det er spirulina.

Ja tro det eller ei det finnes blå spirulina, og det beste av alt det kommer i de søteste pakkene med unicorn på. Vet ikke hva det er med meg og unicorn, de bare gjør meg glad. Og jeg må si at det er ganske så kult å spise blå mat som ser litt syntetisk ut, men som er helt naturlig..
.

Blå Smoothie

Dette trenger du:

1/2 -1  avokado, ettersom hvor sulten du er 
1 dl kokosmelk (kan erstattes med havre eller Mylk)
3 toppede ss med kokosyoghurt (Berit N selger også en variant)
Har du ikke kokosyoghurt kan du droppe det og ha mer kokosmelk/havremelk
1 1/2 dl frosne banan
1-2 ss kollagen
1-2 ts blå spirulina (prøv med en først, vil du ha mer farge tilsett mer)
Eventuelt en god neve isbiter
1-2 dråper tangerine (kan sløyfes)

Slik gjør du:

Ha alt i en blender eller bolle og mos med stavmikser. 
Pynt med ønsket topping : 
Bær
Granola
Frukt
Kokos
Lag en bowl og kombiner smoothie, chia,granola og bær, tro meg super super godt!!!! Da gjenstår en ting, NYTE !

BTW hvorfor blå spirulina?

Vi skal ikke kimse med at fargerik, leken mat er bra for helsen. Utenom det; en forfriskende blanding av økologiske ingredienser som er spesielt utvalgt for å kunne gi energi og styrke immunsystemet. Inneholder B vitaminer og antioksidanter som kan beskytte cellene dine mot frie radikaler. OCEAN blend har også et høyt næringsinnhold og kan styrke kroppen og bedre fordøyelsen.

Rett og slett Lila :) @naturkilden 
#spirulina #bluespirulina #naturalfoods #happyfood #lilalife #naturkilden #glutenfree #stockholm #mahalo #diaryfree #paleo #cleaneating #happygut
  • I do not crave anyone who will fix me⠀
Just someone who will hold my hand⠀
while I fix myself..⠀
⠀
I mange år ventet jeg på at alle andre skulle fikse meg, ⠀
og ha alle svarene for meg.⠀
At de rundt meg skulle løfte meg.⠀
⠀
Det gikk heldigvis et «lila»lys opp for meg om at det kun var jeg som kunne gjøre denne jobben. Svarene kom om jeg lyttet til intuisjon og reflekterte over ting. Det har styrket helsen og selvfølelsen. ⠀
Jeg har mange hjertevenner og familie som er der for meg og omvendt. Støtte og kjærlighet trenger vi alle, men den indre jobben må vi gjøre selv.⠀
⠀
Denne uken har jeg vært syk,⠀
helse er ferskvare.⠀
Uka har blitt brukt til å løfte meg selv,⠀
og nok en gang har kroppen funnet veien tilbake. ⠀ ⠀
Tagg en  eller flere hjertevenner som betyr mye for deg💕🥰 #yoga #lilalife #yogadaily #yogalove #visitbodø #bodø #auvika #life #reflection #beyou