AIP ARTIKLER Brød

Gi meg mitt daglige brød?

Helt ærlig hvem drømmer ikke om å starte dagen med en rykende fersk croissant? Jeg gjorde det i mange år (av og til enda ) og det var både vanskelig og vondt å innse at jeg måtte «skille» meg fra gluten og de fleste kornsorter.

Det har vært en prosess der jeg har måtte fokusert på det positive, what`s in it for me? For meg har det ført til en bedre fordøyelse, jeg holder mine autoimmune sykdommer i sjakk, jeg er sterkere mentalt enn noen gang, rett og slett en bedre helse. JO mer jeg har fordypet meg i korn, jo sikrere blir jeg på at det ikke er noe for meg, og mest sannsynlig ikke noe for deg heller.

Det som gjør prosessen utfordrende:

  • Alle endringer koster, det er alltid tryggere å være i en sone med det man er vant til og det føles trygt og godt.
  • Det er gluten og korn i det meste, selv i medisiner og kremer
  • Det er ikke enda helt sosialt akseptert å unngå gluten uten å ha cøliaki
  • Det krever at du tenker utenfor boksen og ser muligheter
  • The good NEWS, det er 1000 % mulig og gevinsten er verdt innsatsen. tro meg, det er utenfor komfortsonen magien skjer.

Her er en litt «hard», faglig sak jeg skrev et par år tilbake med mer informasjon om HVORFOR jeg og du ikke trenger korn, og ikke minst hvorfor vi er ikke skapt for å spise korn.

Here we GO

Mennesker er av natur ikke frø- og kornspisere og vi kan ikke forvente å få en optimal helse så lenge korn er en del av kostholdet vårt. Vi er en brødnasjon som er opplært til at sunnhet inkluderer korn, uansett hva du har lært så tør jeg påstå at du ikke er genetisk tilpasset kornprodukter. Jeg tør også påstå at en av nøklene for at du skal få en bedre helse er å eliminere korn. Mange steder i verden er korn ikke regnet som menneskemat og det er relativt nytt sett fra et evolusjonært perspektiv.

 

Grunnen til at vi spiser korn er ikke fordi studier har vist at kosthold med korn gir bedre helse enn et uten. Men fordi det bare ble sånn for noen tusen år siden, og fordi vi har gjort oss avhengige av korn som mat. De statlige kostrådene som anbefaler deg å spise korn er basert på målinger av næringsstoffer i korn, ikke av effekten korn eller kornets komponenter har på helsen din. Før vi nå snakker nærmere om de problemene som korn kan skape, er det viktig å understreke følgende: Selv om korn, særlig moderne hvete, skaper problemer for mange mennesker, betyr det ikke at alle blir syke av det. Men har du fordøyelsesproblemer eller andre litt merkelige kroniske plager, er det ikke feil å teste ut om det er korn som er synderen.

 

Det er mange årsaker til at korn skaper trøbbel for deg. Et av problemene er proteinene som kornet inneholder. Den mest kjente og trøblete proteintypen er gluten som blant annet består av giladin og glutenin. Disse finner du blant annet i hvete, bygg, rug og spelt. Gluten er vanskelig å fordøye, har en irriterende effekt på tarmslimhinnene som kan gi økt permeabilitet, på fagspråk lekk tarm. Mitt første og beste råd på veien mot en bedre helse uten tarmrelaterte plager, luft i magen, oppblåsthet, diare med mer: eliminer korn. Vær også klar over at de glutenfrie korntypene inneholder stoffer som er i slekt med gluten. Disse kan også skape problemer for en følsom tarm.

 

Det er flere faktorer som bidrar til lekk tarm, samtlige er livsstilsrelatert og en av synderne er korn. Tarmsystemet er en svært viktig del av immunforsvaret vårt, det skal absorbere viktige næringsstoffer og la skadelige stoffer passere. Ved lekk tarm passerer ufordøyd mat som gluten og en annen gruppe proteiner, lektiner, gjennom tarmen og forårsaker en immunrespons. Når disse stoffene kommer i blodet kan de øke permeabiliteten på andre viktige barrierer, som for eksempel blod-hjernebarrieren. I nyere forskning blir dette sett i sammenheng med autisme, atferdsproblemer, ADHD, depresjoner og angst. En ødelagt tarmvegg kan også forstyrre frigivelsen av kolecystokinin, et stoff som blant annet sørger for at nok galle kommer inn i tarmen for å hjelpe med å bryte ned fett. Dette bidrar til dårlig fordøyelse, gallesteiner og dårlig opptak av fettløselige vitaminer.

 

Noen av proteinene som blir tatt opp av tarmen ved en feil, ligner veldig på enkelte av kroppens egne proteiner. Noe som gjør at når immunforsvaret reagerer på disse proteinene går det samtidig til angrep på kroppens egne proteiner. Lektiner er et av disse som i utgangspunktet skal fungerer som et naturlig forsvarssystem for planter og beskytte mot mugg og parasitter. Lektiner fester seg til slimhinnen i tarmen hvor de i for store mengder kan forårsake betennelse, og videre lekk tarm. Lektiner finnes du blant annet i korn, ris, soya, belgfrukter og min store favoritt, cashewnøtter. Ved fermentering av korn vil lektiner reduseres og matvaren vil bli lettere å fordøye.

 

Protease er et enzym som bryter ned proteiner, korn innholder proteasehemmere som fører til at gluten og lektiner ikke brytes ned i tarmen. Innholdet av proteasehemmere i korn og bønner er så høyt at det i stor grad hemmer opptaket av proteiner.

 

Fytinsyre er en annen ”rakker” som kan svekke tenner dine, gi deg jernmangel, skjørere ben og en dårligere fordøyelse. Fytinsyre finnes i en rekke matvarer som nøtter, korn, frø kaffe, sjokolade og belgvekster. Disse er  i utgangspunktet rike på næringsstoffer, men det hjelper lite når fytinsyren er ufordøyelig for mennesker, hemmer opptak og fordøyelse av næringsstoffer og vitaminer i kroppen. I tillegg hemmer den også enzymenes virkning, og binder seg til tarmveggen og skader denne. Velger du å spise mat som inneholder mye fytinsyre er det viktig at du behandler maten med fermentering for å redusere eller bryte ned fytinsyren. Det kan også være nyttig å spise mat som er rik på vitamin C. Så selv om kostholdet ditt er rikt på mineraler som kalsium, magnesium, jern og andre vitale mikronæringsstoffer kan de gå rett gjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp på grunn av kornproduktene du spiser.

Her surdeigsbrød som er behandlet på en slik måte at det blir lettere å fordøye.

Surdeigspannekaker

Korn inneholder også et høyt nivå av omega-6 og stivelse, begge faktorer som kan skape inflammasjoner i kroppen. Det høye nivået av stivelse instruerer kroppen til å produsere mer insulin. Forhøyede insulinnivåer fører blant annet til utskillelse av en rekke hormoner som kan gi kviser, akne, tette hudporer, og andre mer komplekse plager som insulinresistens, diabetes, hjerte og karsykdommer, overvekt og fedme.

 

Korn er også linket til leddsmerter og arteritt (leddgikt). Aminosyreoppbyggingen (aminosyrer er de byggesteinene proteiner er satt sammen av) i korn er veldig lik den som finnes i ditt eget bløtvev i leddene dine. Siden dette vevet og korn er kjemisk like har kroppen vanskelig for å differensiere mellom de to. Så når immunforsvaret ditt blir plaget av inflammasjoner forårsaket av korn og begynner å angripe korn på samme måte som en ukjent fare, vil immunforsvaret også begynne å angripe bløtvevet i leddene dine. Dette fører til smerte, autoimmune sykdommer som artiritt, og mer inflammasjon.

 

En god fordøyelse er essensielt for helsen din. Hvis du ikke kan absorbere næringsstoffer fra maten du spiser vil kroppen din få vitamin og mineralmangler og du vil bli mer utsatt for sykdom. Og et viktig skritt på veien mot en bedre helse er å redusere eller fjerne korn, frø, nøtter og belgfrukter som ikke er fermentert fra kostholdet ditt.

 

Og jeg avslutter med dette fra Solveigs Smils blogg:
Finnes det en grunn til at noen bør spise kornprodukter? Nei. Mister vi noe livsviktig hvis vi ikke spiser dem? Nei. Er de nødvendige for folk som har tilgang på kjøtt, fisk, egg, fettkilder, grønnsaker og frukt?
Svaret er igjen, nei. Vi trenger ikke korn for å overleve, og de skaper flere problemer for oss enn vi skulle tro.

Takk til Jens for faglige innspill heart

 

Kilder:

  • The Paleo Approach, Sasah Ballantyne, PhD
  • Autoimmune Wellness
  • http://fitnessbloggen.no/god-helse-korn/
  • «An Organic Chemist’s Perspective on Paleo» by Mathieu Lalonde, PhD
  • The Paleo Solution a Robb Wolf
  • http://informahealthcare.com/doi/abs/10.1080/13590840310001619397
  • http://www.greenmedinfo.com/page/opening-pandoras-bread-box-critical-role-wheat-lectin-human-disease
  • http://solveigs-smil.blogspot.no/2010/01/grunner-til-unnga-kornprodukter.html
  • http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/kosthold/hva-er-fytinsyre
  • http://www.nyttnorge.com/fytinsyre-hindrer-næringsopptaket-gir-mangler.html
  • http://fedon.no/tema/2063/

 

Line Holdal

    2 COMMENTS

  • Therese steira januar 19, 2019 Reply

    Har du forslag til gode  brøderstattere. Noe som er lett og passebillig å lage.  🙂

    • Line januar 19, 2019 Reply

      Følger du Helsesnappen? Jeg er der i dag og snakker om korn. På bloggen ligger oppskrift på tortillalefser laget av cassavamel, jeg lager rundstykker på kokebanan, brødblanding fra funksjonell mat som bløtlegges over natten, surdeig 🙂

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

  • ⠀
You don’t have to eat less - ⠀
you just have to eat more «right»⠀
⠀
Jeg har fått dilla på smoothie bowl, og får masse spørsmål om hva en typisk lila bowl består av. I en bowl kan du virkelig la fantasien herje, og leke! ⠀
Akkurat nå går det i dette hos meg: ⠀
⠀
🍓Kremete smoothie (oppskrift lengre ned)⠀
🍓Kokosyoghurt ⠀
🍓Granola, jeg har kjøpt en paleo variant, men det kan du lett lage selv eller bare hakke litt nøtter og kjerner⠀
🍓Mandelsmør⠀
🍓Ristet kokosflak⠀
🍓Litt tørkede eller friske bær⠀
⠀
⠀
Kremet smoothie⠀
⠀
Dette trenger du:⠀
⠀
🥑1/2 avocado⠀
🥥3 toppede ss kokosyoghurt⠀
🥑1 dl kokosmelk (kan erstattes med havre eller Mylk)⠀
🥥 1 eggeplomme⠀
🥑1 1/2 dl frosne jordbær⠀
🥥1-2 ss kollagen⠀
🥑1 liten ts ekte vanilje⠀
⠀
Smak til med valgri søning daddelsukker, lønnesirup, stevia eller honning.⠀
1-2 dråper vill appelsin⠀ ⠀
Slik gjør du:⠀
⠀
Ha alt i en bolle og mos med stavmikser, nytes med en gang! Smaker nesten som softis, yummmmm! Tilsetter du de andre ingrediensene over blir det en skikkelig digg bowl.⠀
⠀
In life,⠀
much like smoothies,⠀
you get out⠀
what you put in⠀

#happyfood #lilalife #naturkilden #glutenfree #diaryfree #paleo #cleaneating #happygut #lilalife #paleo #hormonalhealth #bloodsugarbalance
  • The more you let go,⠀
the higher you rise! ⠀
⠀
Å gi slipp er jammen ikke lett, ⠀
men noen ganger 100 % nødvendig.⠀
⠀
To let go does not mean to get rid of. To let go means to let be. When we let be with compassion, things come and go on their own.” ⠀
⠀
Mine svakeste punkt er å regulere stress, ⠀
er jeg stresset er det vanskeligere å gi slipp. Gir jeg ikke slipp, blir jeg mer stresset. Som kan bli til en vond spiral, om jeg ikke tar mine forhåndsregler.⠀
⠀
Daglig «toucher» jeg innom John Maxwell sin  livssyklus:⠀
⠀
Prøv⠀
Feil⠀
Lær⠀
Forbedre⠀
Prøv igjen⠀
⠀
🔄⠀
⠀
Denne kan brukes til alt i livet.⠀
Og jo mer avslappet vi er,⠀
jo lavere skuldre vi har, ⠀
jo mer rom for 
flyt, balanse og lekenhet! ⠀  #visitnorway #visitbodø #bodø #elskerbodø #liveterbestute  #hiking #alpinebabes #tv_living  #visitbodo  #lilalife #landscapethopography #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_living #tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures #ig_captures #ig_captures_landscape #ig_captures_sky #rsa_nature #ic_landscape  #yogis #mountainyoga  #yogadaily  #nrk #nrknordland #ig_namaste
  • When life turns you⠀
upside down⠀
Simply ⠀
adjust⠀
your view⠀
⠀
Jeg elsker følelsen av å være opp ned,⠀
det gir meg ro og jeg tenker klarere.⠀
⠀
Planen fredag var ferie,⠀
den tanken holdt jeg på noen timer😂⠀
helt til det kom mail fra doTERRA it’s BOGO time. Kjøp en få en! ⠀
⠀
Det er virkelig en SUPER artig uke,⠀
som er for gøy og bra til å ikke dele.⠀
⠀
Jeg gleder meg, og har utsatt ferien til neste helg😂 Et minutt opp ned så var alt bra igjen, og planene endret.⠀
⠀
Livet mitt har blitt ekstremt mye enklere etter jeg har blitt mer fleksibel, ⠀
rett og slett flinkere til å leve i nuet, ⠀
and go with the flow.⠀
⠀
Nå er jeg så glad for BOGO flow😍😍😍👉🏼, info og tilbud finner du i bio’en min🥳
  • Like wildflower;⠀
you must allow⠀
yourself to grow⠀
in all the places⠀
people tought⠀
you never would⠀

#gildeskål #norge #nord #northern it!  #visitnorway #visitbodø #bodø #elskerbodø #liveterbestute  #hiking #alpinebabes #tv_living  #lilalife #landscapethopography #objects_and_landscapes #tv_landscapes #instagram #ig_nature  #ig_captures_landscape #rsa_nature #ic_landscape  #yogis #mountainyoga  #yogadaily  #nrk #nrknordland #ig_namaste
  • Happiness lives
inside of the 
smallest moment! 
Åhhh som jeg nyter de 25 gradene vi har tilsammen denne sommeren😂 #halvdansivertsen 
#sandhornøya #summer #lifequotes #live #lilalife #behappy #speed #outofcomfortzone #enjoy #mittnordnorge #nord #nordnorge
  • FRiDAY⠀
is my second⠀
favorite⠀
F-word⠀
⠀
My first is food😜⠀
Definitely food⠀
⠀
Det tok meg noen år ⠀
å forstå at det ene ikke trenger utelukke det andre.⠀
⠀
Det er fullt mulig å spise «glad» burger, pizza, pasta, med en liten LILA’tvist.⠀
⠀
Matglede er så digg, ⠀
mistet den på din vei?⠀
Lover deg det eg fullt mulig å finne den igjen.⠀
⠀
Se mulighetene,⠀
ikke begrensningene,⠀
og vær åpen for at det kan bli langt bedre enn du noen gang har forestilt deg🤩⠀
⠀
Glad, leken mat kan være⠀
usannsynlig god⠀
og perfekt for deg.⠀
⠀
Good real food⠀
Good real people⠀
= Lilalife
⠀
Hva står på menyen hos deg i dag? 🥳 Jeg har lyst på sushi, burger blir når normalen er tilbake her i nord. Nå skinner solen, det er varmt og ganske så digg! 
#lilalife #food #happyfood #natural #naturalfood #paleo #real #realfood #bodø #norway #nutrition #nutritionist
  • Find what makes you happy, 
and get lost in it!  #visitnorway #visitbodø #bodø #elskerbodø #liveterbestute  #hiking #alpinebabes #tv_living  #visitbodo  #lilalife #landscapethopography #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_living #tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures #ig_captures #ig_captures_landscape #ig_captures_sky #rsa_nature #ic_landscape  #yogis #mountainyoga  #yogadaily  #nrk #nrknordland #ig_namaste
  • DON’T BE⠀
ashamed of⠀
your story⠀
IT WILL⠀
inspire others..⠀
⠀
Alle har vi gjort ting vi angrer på, ⠀
som vi gjerne skulle lagt lokk på.⠀
⠀
I 2007 tok jeg brystimplantat, aldri angret mer på noe! 
i 2015 tok jeg dem ut, en lykkens dag!⠀
⠀
Jeg kunne holdt kjeft,⠀
jeg valgte være åpen⠀
for jeg har tro på:⠀
⠀
åpenhet⠀
det ekte⠀
kommunikasjon⠀
⠀
Det perfekte finnes ikke, ⠀
og vi lærer på vår vei.⠀
⠀
La oss være åpen, ⠀
inspirere⠀
og løfte hverandre.⠀
⠀
⠀
When you communicate⠀
it become part of ⠀
your past⠀
⠀
When you ⠀
keep it within⠀
it becomes part⠀
of your future

#lilalife #visitbodo #yoga #yogalife #liveterbestute #nature #litletinden #hiking #livingontheedge #bodø #lifequotes #ignordnorge #girlsontop #utnorge #mittnorge #fjelltur #fjelljenter