AIP ARTIKLER Brød

Gi meg mitt daglige brød?

Helt ærlig hvem drømmer ikke om å starte dagen med en rykende fersk croissant? Jeg gjorde det i mange år (av og til enda ) og det var både vanskelig og vondt å innse at jeg måtte «skille» meg fra gluten og de fleste kornsorter.

Det har vært en prosess der jeg har måtte fokusert på det positive, what`s in it for me? For meg har det ført til en bedre fordøyelse, jeg holder mine autoimmune sykdommer i sjakk, jeg er sterkere mentalt enn noen gang, rett og slett en bedre helse. JO mer jeg har fordypet meg i korn, jo sikrere blir jeg på at det ikke er noe for meg, og mest sannsynlig ikke noe for deg heller.

Det som gjør prosessen utfordrende:

  • Alle endringer koster, det er alltid tryggere å være i en sone med det man er vant til og det føles trygt og godt.
  • Det er gluten og korn i det meste, selv i medisiner og kremer
  • Det er ikke enda helt sosialt akseptert å unngå gluten uten å ha cøliaki
  • Det krever at du tenker utenfor boksen og ser muligheter
  • The good NEWS, det er 1000 % mulig og gevinsten er verdt innsatsen. tro meg, det er utenfor komfortsonen magien skjer.

Her er en litt «hard», faglig sak jeg skrev et par år tilbake med mer informasjon om HVORFOR jeg og du ikke trenger korn, og ikke minst hvorfor vi er ikke skapt for å spise korn.

Here we GO

Mennesker er av natur ikke frø- og kornspisere og vi kan ikke forvente å få en optimal helse så lenge korn er en del av kostholdet vårt. Vi er en brødnasjon som er opplært til at sunnhet inkluderer korn, uansett hva du har lært så tør jeg påstå at du ikke er genetisk tilpasset kornprodukter. Jeg tør også påstå at en av nøklene for at du skal få en bedre helse er å eliminere korn. Mange steder i verden er korn ikke regnet som menneskemat og det er relativt nytt sett fra et evolusjonært perspektiv.

 

Grunnen til at vi spiser korn er ikke fordi studier har vist at kosthold med korn gir bedre helse enn et uten. Men fordi det bare ble sånn for noen tusen år siden, og fordi vi har gjort oss avhengige av korn som mat. De statlige kostrådene som anbefaler deg å spise korn er basert på målinger av næringsstoffer i korn, ikke av effekten korn eller kornets komponenter har på helsen din. Før vi nå snakker nærmere om de problemene som korn kan skape, er det viktig å understreke følgende: Selv om korn, særlig moderne hvete, skaper problemer for mange mennesker, betyr det ikke at alle blir syke av det. Men har du fordøyelsesproblemer eller andre litt merkelige kroniske plager, er det ikke feil å teste ut om det er korn som er synderen.

 

Det er mange årsaker til at korn skaper trøbbel for deg. Et av problemene er proteinene som kornet inneholder. Den mest kjente og trøblete proteintypen er gluten som blant annet består av giladin og glutenin. Disse finner du blant annet i hvete, bygg, rug og spelt. Gluten er vanskelig å fordøye, har en irriterende effekt på tarmslimhinnene som kan gi økt permeabilitet, på fagspråk lekk tarm. Mitt første og beste råd på veien mot en bedre helse uten tarmrelaterte plager, luft i magen, oppblåsthet, diare med mer: eliminer korn. Vær også klar over at de glutenfrie korntypene inneholder stoffer som er i slekt med gluten. Disse kan også skape problemer for en følsom tarm.

 

Det er flere faktorer som bidrar til lekk tarm, samtlige er livsstilsrelatert og en av synderne er korn. Tarmsystemet er en svært viktig del av immunforsvaret vårt, det skal absorbere viktige næringsstoffer og la skadelige stoffer passere. Ved lekk tarm passerer ufordøyd mat som gluten og en annen gruppe proteiner, lektiner, gjennom tarmen og forårsaker en immunrespons. Når disse stoffene kommer i blodet kan de øke permeabiliteten på andre viktige barrierer, som for eksempel blod-hjernebarrieren. I nyere forskning blir dette sett i sammenheng med autisme, atferdsproblemer, ADHD, depresjoner og angst. En ødelagt tarmvegg kan også forstyrre frigivelsen av kolecystokinin, et stoff som blant annet sørger for at nok galle kommer inn i tarmen for å hjelpe med å bryte ned fett. Dette bidrar til dårlig fordøyelse, gallesteiner og dårlig opptak av fettløselige vitaminer.

 

Noen av proteinene som blir tatt opp av tarmen ved en feil, ligner veldig på enkelte av kroppens egne proteiner. Noe som gjør at når immunforsvaret reagerer på disse proteinene går det samtidig til angrep på kroppens egne proteiner. Lektiner er et av disse som i utgangspunktet skal fungerer som et naturlig forsvarssystem for planter og beskytte mot mugg og parasitter. Lektiner fester seg til slimhinnen i tarmen hvor de i for store mengder kan forårsake betennelse, og videre lekk tarm. Lektiner finnes du blant annet i korn, ris, soya, belgfrukter og min store favoritt, cashewnøtter. Ved fermentering av korn vil lektiner reduseres og matvaren vil bli lettere å fordøye.

 

Protease er et enzym som bryter ned proteiner, korn innholder proteasehemmere som fører til at gluten og lektiner ikke brytes ned i tarmen. Innholdet av proteasehemmere i korn og bønner er så høyt at det i stor grad hemmer opptaket av proteiner.

 

Fytinsyre er en annen ”rakker” som kan svekke tenner dine, gi deg jernmangel, skjørere ben og en dårligere fordøyelse. Fytinsyre finnes i en rekke matvarer som nøtter, korn, frø kaffe, sjokolade og belgvekster. Disse er  i utgangspunktet rike på næringsstoffer, men det hjelper lite når fytinsyren er ufordøyelig for mennesker, hemmer opptak og fordøyelse av næringsstoffer og vitaminer i kroppen. I tillegg hemmer den også enzymenes virkning, og binder seg til tarmveggen og skader denne. Velger du å spise mat som inneholder mye fytinsyre er det viktig at du behandler maten med fermentering for å redusere eller bryte ned fytinsyren. Det kan også være nyttig å spise mat som er rik på vitamin C. Så selv om kostholdet ditt er rikt på mineraler som kalsium, magnesium, jern og andre vitale mikronæringsstoffer kan de gå rett gjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp på grunn av kornproduktene du spiser.

Her surdeigsbrød som er behandlet på en slik måte at det blir lettere å fordøye.

Surdeigspannekaker

Korn inneholder også et høyt nivå av omega-6 og stivelse, begge faktorer som kan skape inflammasjoner i kroppen. Det høye nivået av stivelse instruerer kroppen til å produsere mer insulin. Forhøyede insulinnivåer fører blant annet til utskillelse av en rekke hormoner som kan gi kviser, akne, tette hudporer, og andre mer komplekse plager som insulinresistens, diabetes, hjerte og karsykdommer, overvekt og fedme.

 

Korn er også linket til leddsmerter og arteritt (leddgikt). Aminosyreoppbyggingen (aminosyrer er de byggesteinene proteiner er satt sammen av) i korn er veldig lik den som finnes i ditt eget bløtvev i leddene dine. Siden dette vevet og korn er kjemisk like har kroppen vanskelig for å differensiere mellom de to. Så når immunforsvaret ditt blir plaget av inflammasjoner forårsaket av korn og begynner å angripe korn på samme måte som en ukjent fare, vil immunforsvaret også begynne å angripe bløtvevet i leddene dine. Dette fører til smerte, autoimmune sykdommer som artiritt, og mer inflammasjon.

 

En god fordøyelse er essensielt for helsen din. Hvis du ikke kan absorbere næringsstoffer fra maten du spiser vil kroppen din få vitamin og mineralmangler og du vil bli mer utsatt for sykdom. Og et viktig skritt på veien mot en bedre helse er å redusere eller fjerne korn, frø, nøtter og belgfrukter som ikke er fermentert fra kostholdet ditt.

 

Og jeg avslutter med dette fra Solveigs Smils blogg:
Finnes det en grunn til at noen bør spise kornprodukter? Nei. Mister vi noe livsviktig hvis vi ikke spiser dem? Nei. Er de nødvendige for folk som har tilgang på kjøtt, fisk, egg, fettkilder, grønnsaker og frukt?
Svaret er igjen, nei. Vi trenger ikke korn for å overleve, og de skaper flere problemer for oss enn vi skulle tro.

Takk til Jens for faglige innspill heart

 

Kilder:

  • The Paleo Approach, Sasah Ballantyne, PhD
  • Autoimmune Wellness
  • http://fitnessbloggen.no/god-helse-korn/
  • «An Organic Chemist’s Perspective on Paleo» by Mathieu Lalonde, PhD
  • The Paleo Solution a Robb Wolf
  • http://informahealthcare.com/doi/abs/10.1080/13590840310001619397
  • http://www.greenmedinfo.com/page/opening-pandoras-bread-box-critical-role-wheat-lectin-human-disease
  • http://solveigs-smil.blogspot.no/2010/01/grunner-til-unnga-kornprodukter.html
  • http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/kosthold/hva-er-fytinsyre
  • http://www.nyttnorge.com/fytinsyre-hindrer-næringsopptaket-gir-mangler.html
  • http://fedon.no/tema/2063/

 

Line Holdal

    2 COMMENTS

  • Therese steira januar 19, 2019 Reply

    Har du forslag til gode  brøderstattere. Noe som er lett og passebillig å lage.  🙂

    • Line januar 19, 2019 Reply

      Følger du Helsesnappen? Jeg er der i dag og snakker om korn. På bloggen ligger oppskrift på tortillalefser laget av cassavamel, jeg lager rundstykker på kokebanan, brødblanding fra funksjonell mat som bløtlegges over natten, surdeig 🙂

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Jeg ser sterk ut sant? Men jeg som du kan også være «svak», sårbar, og har mine nedturer. Og tro meg jeg har nok ting som kunne holdt meg nede, men jeg har valgt å bruke mine nedturer, traumer, og sykdom til min styrke. 👇🏼
Jeg har lovet ærlighet i 2019, og utvikling uansett hva det gjelder i livet aldri rett opp og rett frem. Å utvikle seg og endre vaner er både skummelt og krevende. Det er alltid mer behagelig å være  i komfortsonen. 👇🏼
Det høres kanskje rart ut men vin er litt «komfortsone» for meg, et glass rødvin har gjennom mange år vært en flukt fra hverdag og problemer, og så er det jooo så godt! Som jeg har skrevet tidligere, jeg elsker vin, kroppen min hater vin. Utenom gluten er det ingenting som trigger immunsystemet mitt mer. 👇🏼
Selv kom jeg opplagt og glad hjem fra 2 uker på Gran Canaria hvor jeg knapt har rørt vin og holdt meg helt unna vanlige melkeprodukter.  Så gikk jeg på en skikkelig vin og ostesmell i helgen. Jeg som knapt ser TV til vanlig så 6 episoder av Greys Anatomy i ett strekk, skrek en bøtte tårer og ditto snørr🤣
👇🏼 Akkurat der og da var det fantastisk å være langt ned i den biodynamiske vinen min, men for meg så kommer den sure svie etter den søte kløe. Eller for meg litt omvendt så kommer den sure kløe, for det er det som skjer når jeg drikker vin👉🏼 lichen sqlerose min autommine sykdom blusser opp og jeg klør og klør.
👇🏼 Men gang på gang går jeg på disse smellene, og dagene etter er litt tøffe. Men samtidig er jeg blitt flinkere til å se det store bilder. For til tross et skritt bak, så har jeg siden 2003 tatt flere tusen skritt frem, og noen få bak. Ingenting er perfekt, og det vil alltid være noen bumper i veien. Helsen min er MYE bedre enn noen gang, og det er det jeg må klappe meg selv på skulderen for! .
👇🏼
Vi er uten tvil vår egen verste fiende, og den som lettest kan sette kjepper i hjulene på egen utvikling. Men tro meg det er utenfor komfortsonen magien skjer, lets do it!!!! . 👇🏼
Men av og til må jeg under pleddet og langt ned i en vinflaske for å kjenne på hvor jeg ikke vil være🤪
🆘👯‍♀️🆘
Er du klar for å rocke 2019 med meg? 😍
  • - Grateful/ takknemlig! - Høres muligens ut som en klisje. Men vet du hva det vi forteller oss selv er ekstremt kraftfullt. Den limbiske delen av hjernen vår lagrer minner og følelser, med enkle grep kan vi omprogrammere og bli mentalt sterkere. Hvordan?
💁‍♀️
Hver morgen eller kveld skriv ned 3 ting du er takknemlig for. Når noe negativt skjer (livet går sjelden som planlagt🤣) minn deg selv på hva som et BRA! Deal med situasjon og gi slipp der og da 👯‍♀️
💁‍♀️
Hva er du takknemlig for? 💁‍♀️
And remember YOU🌟are ENOUGH🌟
#youbeyou #lilalife #positiv #life #grancanaria #strong #mentalhealth #mental #natural #naturallifestyle
  • Ohhhh my it’s fun in the sun! Som dere kanskje har sett på instastoryen min er jeg ikke redd for inntaket av matvarer med kolesterol. At kolesterol er farlig for oss er en ren myte! Kolesterol er faktisk livsviktig og for at vi skal klare å danne D vitaminer ( som faktisk er et hormon) trenger vi kolesterol. En annen viktig faktor: solkrem hindrer dannelse av D vitaminer i huden. Selv bruker jeg  ikke solkrem overhode. Litt kokosfett som har naturlig faktor i seg ellers er jeg begrense tid i sollys.
.
.
Fra i morgen kommer jeg til å ha mer fokus på hva maten vi spiser og måten vi lever på påvirker oss. Da tenker jeg hormonbalanse, immunsystem, nervesystem, rett og slett hele deg.
.
.
Jeg anbefaler deg som ønsker å ta grep og bli med på en varig endring å følge meg og deretter bli med på HOTDETOX. 28. januar - 4. februar og få en skikkelig boost som styrker hele deg! Link i bio. XOXO ernæringsterapeut Line -Lilalife 👉🏼42 og mer VITAL enn ever, er du klar?👯‍♀️
.
.
Tagg gjerne en venn som du tror vil ha nytte av tipsene mine❤️
  • Let’s play 2019! #yoga #naturallifestyle #grancanaria #lilalife #play #fun #travel
  • - Mørketid kan være utfordrende, jeg fant løsningen👉🏼stakk til #grancanaria 😍 Gleder meg til en uke med lys, masse yoga, møte far og mor som bor her nede på vinteren, og resten av slekten som også har emigrert hit. Turen ble bestilt dagen før Linus brakk beinet, og uten muligheter til å avbestille. Heldigvis ble det ikke operasjon, og «pappa» er mellom to jobber og kunne være hjemme denne uken. Alt ordner seg for snille piker, rett og slett feiltastisk(mitt nye favorittord) @aimeecicilie 😘 #lilalife #yogalove #sun #travel #travelalone #nokids
  • Jeg har aldri vært et utpreget dyremennesket, det var helt til jeg møtte Linus. Han er absolutt det beste som har hendt meg i 2018, og på mange mange år. Han har gjort en STOR forskjell i livet mitt, og jeg kan ikke sette ord på hvor glad jeg er i han. Vi fikk ingen god start på 2019, Linus ble redd raketter og hoppet ut fra armene mine😔 Nå er vi hos dyrlege, Linus har knekt en fot og jeg er helt knust.
  • Om jeg måtte velge tre oljer som jeg kunne ta med til en øde øy hadde det blitt Frankincense, peppermynte og lavendel. Kunne jeg velge kun en, da hadde det blitt
👇🏼
Frankincense, også kalt virak👉🏼 The 👑of the oil. En eterisk olje som utvinnes fra Boswellia treet. Jeg har mange oljer, men dette er oljen jeg bruker hver eneste dag, og flere ganger om dagen. Hvorfor?
.
.
👉🏼Fantastisk for immunsystemet
👉🏼Cellefornyende
👉🏼Støtter nervesystemet
👉🏼Støtter fordøyelsesystemet
👉🏼Sterk antikosidant
👉🏼Fantastisk for huden
.
.
Selv bruker jeg frankincense daglig i hudpleien min, og jeg ser en merkbar endring på linjer, pigmentflekker og arr. Den er i tillegg helt fantastisk på alt av irritert hud, brannsår, og utslett. Frankincense inneholder 75% monoterpener, sesquiterpener, monoterpenoler og sesquiterpenoler. Disse stoffene er veldig antibakterielle og gjør at oljen virker så legende som den gjør.
.
.

Frankincenseolje blir også kalt Olibanum Olje eller Oil of Libanon og er faktisk ansett som en hellig olje i Midtøsten. Bruken av denne oljen daterer tilbake til egyptisk tid. De brukte den for røkelse, hudpleie og mageplager. Oljen nevnes faktisk hele 52 ganger i bibelen.
.
.
Emosjonelt er dette også en kraftfull olje, siden i september har jeg fulgt en «protokoll» hvor jeg har brukt frankicense flere ganger daglig . Jeg merker også selv her en STOR endring, jeg føler meg rett og slett veldig balansert.
.
.
Enkelt forklart er dette en olje som høyner vibrasjonene dine. Den hjelper deg å se ting med «nye øyne», et mer positivt blikk. Samtidig er det en veldig beskyttende olje, som er god å ha i en selvutvikling.
.
.
Vi lever i en tid der vi stort sett har alt, og hvor vi virkelig må tenke oss om når noen spør om hva vi ønsker oss i julegave. Hadde jeg ikke hatt oljer hadde dette virkelig vært min drømmejulegave. En gave som støtter deg og familien både fysisk og emosjonelt, lykke!
.
.
Kjøper du oljer via meg får du tilgang til min medlemsgruppe og jeg blir din veileder. Mer info i bio😍
.
.
Vil du vite mer om peppermynte og lavendel?
  • - I embrace and love you mother nature! Jeg vet faktisk ikke hva jeg skulle gjort uten mine daglige turer, det gir meg RO, STYRKE(mental detox) og ENERGI! En sterk kontrast til kjøpesenter og butikker🙈
.
.
Men noen ganger må man handle og i dag var dagen🤪 Planen var å lade opp med rolig tur for så å være klar, relaxed og jordet til innkjøp og å spise ute....
.
.
Nesten nede glad og fornøyd kommer jeg på at ååååå NOooo jeg har glemt en hjemmestrikket gave på toppen. Ser på klokken den viser 12:12. 18 minutter på meg for å rekke sønnen min som skal kjøres i kirke, og deretter @heirini som skulle rekke et fly til GC...Klart jeg klarer det, normalt bruker jeg 40-50 minutter.
.
.

Rakk alt men langt fra så relaxed og jordet som jeg ønsket😂 The reality sucks, jeg hadde tidenes hodepine og lavt blodsukker (noe jeg ikke kan huske å ha hatt. Og ja stress påvirker blodsukker🤪)
.
. 
Jeg kan ikke huske sist jeg tok smertestillende, brukte det selv ikke da jeg brakk foten , eteriske oljer gjør susen. Men i dag «trengte» jeg både ibux og paracet 🤣
.
.
Konklusjon: 
1. Mensen og stress=👻
2. Superwoman finnes ikke, og det er ikke et mål å være superwoman. I dag burde jeg innsett egne «begrensninger»
3. Noen ganger er ibux/paracet «lifesafers» .
.
Selv om målet mitt utelukkende er å benytte meg av naturens skattekiste.. I form av turer i skog og mark, naturlig mat, og oljer. Men helt klart med lavere skuldre enn i dag..På tampen må jeg bare (🤕), blir uvel av Julehysterien som herjer🆘 Hva tenker du?