AIP ARTIKLER Brød

Gi meg mitt daglige brød?

Helt ærlig hvem drømmer ikke om å starte dagen med en rykende fersk croissant? Jeg gjorde det i mange år (av og til enda ) og det var både vanskelig og vondt å innse at jeg måtte «skille» meg fra gluten og de fleste kornsorter.

Det har vært en prosess der jeg har måtte fokusert på det positive, what`s in it for me? For meg har det ført til en bedre fordøyelse, jeg holder mine autoimmune sykdommer i sjakk, jeg er sterkere mentalt enn noen gang, rett og slett en bedre helse. JO mer jeg har fordypet meg i korn, jo sikrere blir jeg på at det ikke er noe for meg, og mest sannsynlig ikke noe for deg heller.

Det som gjør prosessen utfordrende:

  • Alle endringer koster, det er alltid tryggere å være i en sone med det man er vant til og det føles trygt og godt.
  • Det er gluten og korn i det meste, selv i medisiner og kremer
  • Det er ikke enda helt sosialt akseptert å unngå gluten uten å ha cøliaki
  • Det krever at du tenker utenfor boksen og ser muligheter
  • The good NEWS, det er 1000 % mulig og gevinsten er verdt innsatsen. tro meg, det er utenfor komfortsonen magien skjer.

Her er en litt «hard», faglig sak jeg skrev et par år tilbake med mer informasjon om HVORFOR jeg og du ikke trenger korn, og ikke minst hvorfor vi er ikke skapt for å spise korn.

Here we GO

Mennesker er av natur ikke frø- og kornspisere og vi kan ikke forvente å få en optimal helse så lenge korn er en del av kostholdet vårt. Vi er en brødnasjon som er opplært til at sunnhet inkluderer korn, uansett hva du har lært så tør jeg påstå at du ikke er genetisk tilpasset kornprodukter. Jeg tør også påstå at en av nøklene for at du skal få en bedre helse er å eliminere korn. Mange steder i verden er korn ikke regnet som menneskemat og det er relativt nytt sett fra et evolusjonært perspektiv.

 

Grunnen til at vi spiser korn er ikke fordi studier har vist at kosthold med korn gir bedre helse enn et uten. Men fordi det bare ble sånn for noen tusen år siden, og fordi vi har gjort oss avhengige av korn som mat. De statlige kostrådene som anbefaler deg å spise korn er basert på målinger av næringsstoffer i korn, ikke av effekten korn eller kornets komponenter har på helsen din. Før vi nå snakker nærmere om de problemene som korn kan skape, er det viktig å understreke følgende: Selv om korn, særlig moderne hvete, skaper problemer for mange mennesker, betyr det ikke at alle blir syke av det. Men har du fordøyelsesproblemer eller andre litt merkelige kroniske plager, er det ikke feil å teste ut om det er korn som er synderen.

 

Det er mange årsaker til at korn skaper trøbbel for deg. Et av problemene er proteinene som kornet inneholder. Den mest kjente og trøblete proteintypen er gluten som blant annet består av giladin og glutenin. Disse finner du blant annet i hvete, bygg, rug og spelt. Gluten er vanskelig å fordøye, har en irriterende effekt på tarmslimhinnene som kan gi økt permeabilitet, på fagspråk lekk tarm. Mitt første og beste råd på veien mot en bedre helse uten tarmrelaterte plager, luft i magen, oppblåsthet, diare med mer: eliminer korn. Vær også klar over at de glutenfrie korntypene inneholder stoffer som er i slekt med gluten. Disse kan også skape problemer for en følsom tarm.

 

Det er flere faktorer som bidrar til lekk tarm, samtlige er livsstilsrelatert og en av synderne er korn. Tarmsystemet er en svært viktig del av immunforsvaret vårt, det skal absorbere viktige næringsstoffer og la skadelige stoffer passere. Ved lekk tarm passerer ufordøyd mat som gluten og en annen gruppe proteiner, lektiner, gjennom tarmen og forårsaker en immunrespons. Når disse stoffene kommer i blodet kan de øke permeabiliteten på andre viktige barrierer, som for eksempel blod-hjernebarrieren. I nyere forskning blir dette sett i sammenheng med autisme, atferdsproblemer, ADHD, depresjoner og angst. En ødelagt tarmvegg kan også forstyrre frigivelsen av kolecystokinin, et stoff som blant annet sørger for at nok galle kommer inn i tarmen for å hjelpe med å bryte ned fett. Dette bidrar til dårlig fordøyelse, gallesteiner og dårlig opptak av fettløselige vitaminer.

 

Noen av proteinene som blir tatt opp av tarmen ved en feil, ligner veldig på enkelte av kroppens egne proteiner. Noe som gjør at når immunforsvaret reagerer på disse proteinene går det samtidig til angrep på kroppens egne proteiner. Lektiner er et av disse som i utgangspunktet skal fungerer som et naturlig forsvarssystem for planter og beskytte mot mugg og parasitter. Lektiner fester seg til slimhinnen i tarmen hvor de i for store mengder kan forårsake betennelse, og videre lekk tarm. Lektiner finnes du blant annet i korn, ris, soya, belgfrukter og min store favoritt, cashewnøtter. Ved fermentering av korn vil lektiner reduseres og matvaren vil bli lettere å fordøye.

 

Protease er et enzym som bryter ned proteiner, korn innholder proteasehemmere som fører til at gluten og lektiner ikke brytes ned i tarmen. Innholdet av proteasehemmere i korn og bønner er så høyt at det i stor grad hemmer opptaket av proteiner.

 

Fytinsyre er en annen ”rakker” som kan svekke tenner dine, gi deg jernmangel, skjørere ben og en dårligere fordøyelse. Fytinsyre finnes i en rekke matvarer som nøtter, korn, frø kaffe, sjokolade og belgvekster. Disse er  i utgangspunktet rike på næringsstoffer, men det hjelper lite når fytinsyren er ufordøyelig for mennesker, hemmer opptak og fordøyelse av næringsstoffer og vitaminer i kroppen. I tillegg hemmer den også enzymenes virkning, og binder seg til tarmveggen og skader denne. Velger du å spise mat som inneholder mye fytinsyre er det viktig at du behandler maten med fermentering for å redusere eller bryte ned fytinsyren. Det kan også være nyttig å spise mat som er rik på vitamin C. Så selv om kostholdet ditt er rikt på mineraler som kalsium, magnesium, jern og andre vitale mikronæringsstoffer kan de gå rett gjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp på grunn av kornproduktene du spiser.

Her surdeigsbrød som er behandlet på en slik måte at det blir lettere å fordøye.

Surdeigspannekaker

Korn inneholder også et høyt nivå av omega-6 og stivelse, begge faktorer som kan skape inflammasjoner i kroppen. Det høye nivået av stivelse instruerer kroppen til å produsere mer insulin. Forhøyede insulinnivåer fører blant annet til utskillelse av en rekke hormoner som kan gi kviser, akne, tette hudporer, og andre mer komplekse plager som insulinresistens, diabetes, hjerte og karsykdommer, overvekt og fedme.

 

Korn er også linket til leddsmerter og arteritt (leddgikt). Aminosyreoppbyggingen (aminosyrer er de byggesteinene proteiner er satt sammen av) i korn er veldig lik den som finnes i ditt eget bløtvev i leddene dine. Siden dette vevet og korn er kjemisk like har kroppen vanskelig for å differensiere mellom de to. Så når immunforsvaret ditt blir plaget av inflammasjoner forårsaket av korn og begynner å angripe korn på samme måte som en ukjent fare, vil immunforsvaret også begynne å angripe bløtvevet i leddene dine. Dette fører til smerte, autoimmune sykdommer som artiritt, og mer inflammasjon.

 

En god fordøyelse er essensielt for helsen din. Hvis du ikke kan absorbere næringsstoffer fra maten du spiser vil kroppen din få vitamin og mineralmangler og du vil bli mer utsatt for sykdom. Og et viktig skritt på veien mot en bedre helse er å redusere eller fjerne korn, frø, nøtter og belgfrukter som ikke er fermentert fra kostholdet ditt.

 

Og jeg avslutter med dette fra Solveigs Smils blogg:
Finnes det en grunn til at noen bør spise kornprodukter? Nei. Mister vi noe livsviktig hvis vi ikke spiser dem? Nei. Er de nødvendige for folk som har tilgang på kjøtt, fisk, egg, fettkilder, grønnsaker og frukt?
Svaret er igjen, nei. Vi trenger ikke korn for å overleve, og de skaper flere problemer for oss enn vi skulle tro.

Takk til Jens for faglige innspill heart

 

Kilder:

  • The Paleo Approach, Sasah Ballantyne, PhD
  • Autoimmune Wellness
  • http://fitnessbloggen.no/god-helse-korn/
  • «An Organic Chemist’s Perspective on Paleo» by Mathieu Lalonde, PhD
  • The Paleo Solution a Robb Wolf
  • http://informahealthcare.com/doi/abs/10.1080/13590840310001619397
  • http://www.greenmedinfo.com/page/opening-pandoras-bread-box-critical-role-wheat-lectin-human-disease
  • http://solveigs-smil.blogspot.no/2010/01/grunner-til-unnga-kornprodukter.html
  • http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/kosthold/hva-er-fytinsyre
  • http://www.nyttnorge.com/fytinsyre-hindrer-næringsopptaket-gir-mangler.html
  • http://fedon.no/tema/2063/

 

Line Holdal

    2 COMMENTS

  • Therese steira januar 19, 2019 Reply

    Har du forslag til gode  brøderstattere. Noe som er lett og passebillig å lage.  🙂

    • Line januar 19, 2019 Reply

      Følger du Helsesnappen? Jeg er der i dag og snakker om korn. På bloggen ligger oppskrift på tortillalefser laget av cassavamel, jeg lager rundstykker på kokebanan, brødblanding fra funksjonell mat som bløtlegges over natten, surdeig 🙂

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

  • Use your smile to change your world
Don`t let your world change your smile

Marina makes me smile! Thank you so much for having me! I already miss the amazing energy and atmosphere. The smiles from the people working at the hotel, the lovely breakfast, the flowers, the sauna and the swimming pool. I hope to be back really soon!

Jeg får mange spørsmål om jeg har flyttet og hvordan jeg har råd til å reise så mye. Jeg har ikke flyttet, men vurderer det seriøst. Jeg og familien stortrives på Gran Canaria så vi får se hva fremtiden bringer. 
Det å jobbe i eget firma gir mange fordeler, en av dem er fleksibilitet. Jeg er sjef og bestemmer selv hva og hvor. Siden i 2017 har jeg stått på for å bygge opp Lilalife og det har gitt resultater. Det gir meg også økonomisk frihet til å kunne gjøre ting som dette, men samtidig er jeg veldig bevisst og spar. 
Jeg har prøvd mange jobber opp gjennom årene og det å kunne kombinere Lilalife og doTERRA har vært helt unikt. Jeg har aldri jobbet for et mer seriøst selskap enn doTERRA og jeg er oppriktig stolt av å få være en del av noe så stort og meningsfullt. Jeg må si at før jeg startet med doTERRA var jeg super skeptisk til liknende selskap, men de har motbevist på alle punkter der jeg var skeptisk. Og for første gang i en jobb føler jeg at jeg blir sett, hørt, jeg kan jobbe kreativitet, integrere min kunnskap som ernæringsterapeut uten at noen pirker på hvordan jeg gjør det. Det har gjort at jeg har blomstret, og har klart å skape meg en god inntekt. 
Alle som har en doTERRA konto kan jobbe med oljene. Men det er et MUST at du elsker oljene og kjenner effekten. Jeg anbefaler også at du er trygg i hvordan oljene skal brukes, det er magiske men potente dråper. 
Det som driver meg er ikke pengene, det er mine WHY! Og hva mener jeg med det? Mine why er det som får meg opp om morgenen, som gjør at jeg er super motivert til å jobbe. Livet går opp og ned, og alle har vi dårlige dager. Men selv på dårlige dager har jeg oppriktig lyst å jobbe, for at mitt WHY er så strerkt; jeg har en brennende ønske om å gjøre en forskjell. #marinaexperience #grancanaria #puertorico #travel #doterra #lilalife #designyourlife #myboss #natural #team
  • - Remember when you wanted, what you currently have - På norsk er det ordtak; mye vil ha mer... I 2019 er målet mitt å bruke mer tid på å reflektere og være takknemlig for det jeg har og de jeg har i livet mitt. Fra å starte dagen med å sjekke nyheter og sosiale medier, skriver jeg dagbok og hører på en motiverende podcast. Oilpuller, drikker sitronvann og gjør meg klar for dagen.

Det er så lett å tro at ytre faktorer vil hjelpe på selvfølelsen og gjøre ting bedre. Men tro meg den må komme innenfra. Min erfaring er at mindre ting=mindre bekymringer, og det er de små tingene som gjør meg glad. Som å kunne sitte på trappen i Spania med ullester strikket av mamma, usminket, just living in the moment.

Jeg jobber daglig med å utvikle meg, men det er ikke drevet av at jeg vil ha mer, men av at jeg vil ha det så bra som jeg kan ha det i mitt liv. Være sjef over egen helse og samtidig motiver på min vei.

Hva har du i ditt liv som du er fornøyd med? Del med meg og tagg en eller flere som du er glad for å ha i livet ditt.

#marinaexperience #spain #grancanaria #reflection #lifequotes #natural #lovemarina
  • - Hurray for all amazing women today! Be proud  og who you are and never forget that you are unique. Lets lift, support and empower each other. Hand stands for me means so much more for than just showing of with a picture. It symbolize something I am very proud of. In the roughest time of my life I needed something else to think of. It was so much noise and it was no room for meditation. Practice handstands became my meditation. This is 5 years ago, I survived, and almost nailed hand stands😅 Now its also room for meditation in my life. I turned pain into strenght. What are you proud of, share with me🤗 # beyou #grancanaria #unique #smile  #handstand #yoga #selfempowerment #empowerment #strong
  • - I love to just walk around without a plan, explore, take photos and imagine the story «behind». That’s the best meditation I can get. All alone when the boys went shopping😅 What makes you smile and relaxed? #mogan #puertodemogan #grancanaria #meditation #silence #energy #sea #sunset #happy #smiling
  • Jeg er opptatt av å ivareta egen helse, men samtidig er jeg vel så opptatt av å nyte, leve og glede. Men det ene utelukker virkelig ikke det andre…
.
.
Alt handler om hvordan vi møter ting, tankesett, og YES det handler om å se muligheter og være kreativ. Jeg elsker chips, men jeg vil ikke spise vanlig chips, og grunnene til det er mange. Fettet det er stekt i inneholder mye omega 6 som trigger betennelser. Alt av smakstilsetninger, sukker, ja SUKKER, det brukes sukker i alle kreative varianter.
.
.
Det er alltid en løsning og 
her kommer oppskrift på…

LILA GRØNNKÅLCHIPS
Dette trenger du:
Grønnkål (gjerne økologisk)
1⁄2 ss nøytral kokosolje
Ingefærolje eller fersk ingefær
1 ss Kokosaminos
+ litt salt
.
.
Her kan du fint være kreativ og tilsette dine favoritter. Vet mange liker næringsgjær, og det sammen med litt sennep og hvitløk, yumm sier jeg bare!

Slik gjør du:
Vask og tørk grønnkål.
Ta bladene av stilken med en kniv, og kutt opp i biter.
Legg på et stekebrett, ha på overnevnte ingredienser, bruk fingrene og bland godt. Tørk i ovnen på 45-50 grader til kålen er blitt litt sprø, men samtidig litt seig. Så her er det lov å smake underveis i prosessen.
NYT!!!
#natural #kale #glutenfree #lilalife #snacks #healthyfood #stabilebloodsugar #hormones foto: @marthemolstre
  • - This is me summer 2008, just graduated yogateacher. I was happy but at the same time very unhappy. I realized that I still was sick after 20 years with eating disorder. In one month I lost 10 kilos as you can see on the next picture. But that was a turning point! Lilalife was born, and I was ready for å playful life. In my newest episode on my podcast, I share my story. How I turned, and made years of struggel to my strenght. Link to the episode in bio. Lots of love to you #lilalife #neverstopfighting #yoga #eatingdisorderrecovery #natural #positivthinking #podcast
  • - Ecstatic to be back @marinagrancanaria, really love to be here! I have shared some pictures on my story, and lots of you wonder where I am👉🏼#marinabayview #puertorico #spain #grancanaria #lilalife #marinasuites #marinagrancanaria #sailaway #comeabord #lovemarina #marinastripes
  • - Stockholm love! Takk for meg Stockholm og @marlenbakke @whatsbalance! .
.
.
Vi trenger virkelig ikke dra langt for helt andre «vibber» enn i Norge. En by som virkelig vibrerer, med et hav av ting å se og ikke minst så mange Lila alternativer. Naturlig mat, produkter og spiseplasser. .
.
.
Jeg er så takknemlig for at jeg turte stole på meg selv: sa opp sikker jobb, og fulgte hjertet. Jeg er sjef i eget liv og med hele verden som min arbeidsplass! .
.
.
Er du fornøyd? Elsker du det du gjør? Hvis ikke: husk du lever nå, design ditt eget drømmeliv. Jeg kan anbefale boken 15 laws of growht with @johncmaxwell, hørte boken på et blunk på @storytel.no Har tenkt å høre igjen og også kjøpe boken i papirform! Nå venter Las Palmas, hvor vi skal tilbringe vinterferien😍#stockholm #team #doterrateam #doterra #travel #lilalife #natural