Fisk, Skalldyr RÅD

Dagens middagstips

Tags:

Ny uke nye muligheter. Startet dagen med ei rolig yoga økt, senere i dag skal jeg undervise i afro.
Forrige helg hadde jeg Kenn Hallstensen som foreleser, han inspirerte veldig.
Tenkte jeg skulle prøve spise som han anbefaler denne uka (ikke veldig ulikt det jeg gjør til daglig), bare for å se hvordan kroppen responderer.

Frokost:
Minimalt med kabrohydrater, feks en omelett. Tanken er å skille ut minst mulig insulin.
Starter man dagen med karbohydrater, vil insulin utskillelsen vedvare.
09:30 Min frokost: omelett av 2 eggeplommer og 2 egg, 2 skiver salami, litt champignon., masse ost .Spiser halvparten. 1 kopp kaffe med kremfløte

Både til frokost og lunsj spis deg passe mett.

14:30 Lunsj: Resten av omeletten med litt grønnsaker. 1 kopp kaffe med kremfløte

20:00 Middag:  God porsjon middag, spis deg god og mett! Her kan man spise litt mer karbohydrater, .
Som er gunstig bla med tanke på søvnen- påvirker seratonin, tryptofan- melatoning.

Jeg skal prøve å spise som dette denne uka, holder dere oppdatert på hvordan det føles.

Tips til dagens middag:

Lakseburger med søtpotet

Grunnoppskrift på lakseburger.

Tilbehør:

Kuttet opp masse forskjellige grønnsaker som jeg freste i pannen. Tilsatte så fløte og creme fraiche og en skvett sitron. Smakte sausen til med salt, pepper, og persille.

Kuttet også opp søtpotet i strimler som jeg stekte i ovenen sammen med hvitløk, salt og olje på 250 grader til de var gylne.

Smil fra

Line Holdal

    22 COMMENTS

  • Berta november 29, 2010 Reply

    Hei
    Dette hørtes ut som litt for lite mat for en voksen kvinne! en omelett av tre egg og to usle salamiskiver og så en liten middag? Jeg hadde sultet ihjel på så lite mat.

    • line november 29, 2010 Reply

      Klokken er nå 12.50, og kjenner ikke et snev at sult. Grunnen til det er at blodsukkeret er stabilt:). Hadde godt med ost på omeletten, og drakk en kaffe med kremfløte. Føler meg frisk og opplagt, og ikke minst mett:)

    • line november 29, 2010 Reply

      PS: har ingen planer om en liten middag:)

    • line november 29, 2010 Reply

      Et tredje svar Berta:). Har oppdatert innlegget, hadde det litt travelt da jeg skrev det- og er enig med deg at 3 egg er i underkant til 2 måltid. Men hadde jo da glemt fløten og osten:).

    • Roffen november 29, 2010 Reply

      Spiser selv 2-3 egg og bacon til frokost. Føler ikke sult. Før start av lavkarbo, bestod frokost av 3 skiver.

      • line november 29, 2010 Reply

        Godt å høre:). Så er du jo blitt så mye slankere, kuttet masse ned på insulin- ny mann er du blitt:)

  • Frida november 29, 2010 Reply

    Ser ut som en deilig middag Line. Ha en alle tiders uke 🙂

    • line november 29, 2010 Reply

      Takk Frida. Ønsker deg også en super uke:)

  • Tonje november 29, 2010 Reply

    Oj.. Du spiser tydeligvis færre måltider enn meg i allefall. Jeg tror jeg hadde dødd av sult av en sånn dag. 🙂

    • line november 29, 2010 Reply

      Nei det hadde du ikke:). Poenget med dette er at blodsukkeret er så stabilt at man ikke opplever suget/sult. Selv spiser jeg vanligvis 4 måltider, men som terapaut synes jeg det er bra å kunne ha testet ut litt forskjellig. Smil fra meg

      • Tonje november 29, 2010 Reply

        Hehe. Poenget var vel strengt talt at jeg reagerte på både kombinasjonen av få måltider og lite mat. Men 2 egg og 2 eggeplommer er jo strengt talt nesten 4 egg, og det skal jo holde til to måltider. Spesielt hvis man legger til salat til lunsjen. Hvorfor bruker du ikke hele eggene? Er det en bare tilfeldighet fordi du har brukt hviter til noe annet? 😉 Egg holder uansett godt i magen! 🙂

        Lurt å teste litt ut. Skal selv prøve å gå tilbake til mer eggerik kost, ble litt lei egg en stund.. 🙂

        Ha en fortreffelig kveld! 🙂

        • line november 29, 2010 Reply

          Grunnen til at jeg brukte bare eggeplommene var pga jeg ville øke fettinnholdet i måltidet. Men har gjort meg erfaringer i løpet av dagen, og totalt ble det jeg hadde forespeilet for lite mat. Man må spise seg god og mett til alle måltider:). Men anyway det viktigste er å finne noe som fungerer for seg selv. Man må lytte til kroppen. Nå skal jeg igang med middag, kjøpte meg et ribbestykke utenom det jeg skrev tidligere. He he.

          ha en super kveld

  • Tonje november 29, 2010 Reply

    Men smart strategi å forsøke å holde karb’ene til et minumum på morgenen, det er nok lurt! 🙂

    • line november 29, 2010 Reply

      Det funker fint:). Men som sagt jeg bare tester:):)

  • åh middagsforslaget så nydelig ut 🙂 jeg visste ikke at du underviser i afro. kewlt 🙂 ha en fin dag

    • line november 29, 2010 Reply

      Middagen var digg, og ja jeg underviser afro- artig:). Ha en fin dag du også!

  • A november 29, 2010 Reply

    Hei!

    Kan du skrive et innlegg om blodtype-diett osv? 🙂

  • Janicke Kittilsen november 29, 2010 Reply

    egg til frokost holder leeenge :-)Spiser jeg egg og røyket laks til frokost er jeg ikke sulten før langt ut på dagen…

    Middagen så super snadder ut 🙂

    • line november 29, 2010 Reply

      Det er sant. Har hatt ei skikkelig lavkarbo uke, uten brød alternativer- med mye egg, bacon etc. Ville bare teste på egen kropp, fungerer veldig veldig bra.

      • Janicke Kittilsen november 29, 2010 Reply

        Så bra at det funker bra. Jeg kan ikke spise så masse lavkarbobrød. Får sug i magen. Greit å ha til ungene og jeg spiser det av og til 🙂

        • line november 29, 2010 Reply

          Det samme opplever jeg, denne maten holder veldig lenge. Men et fantastisk godt alternativ:)

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Instagram has returned invalid data.