ARTIKLER

Bedre helse, reduser STRESS

Tags:

Dagene før jul er for mange kaotiske, og statistikken viser at det er en tid hvor mange blir syke av stresset og det er mange ulykker. Men hva med å bruke disse dagene og ferien til å senke skuldrene, puste dypt ned i magen og være tilstede i øyeblikket? Jul blir det uansett, selv om huset ikke skinner, og du har syv sorter i kakeboksen.

 

 

Daglig kan man lese ny forskning om trening og ernæring , men pusten som  åpenbart er en livsviktig funksjon skrives det lite om. Vi springer fra det ene til det andre, det skal shoppes, det skal trenes, det skal vaskes, puste kan vi gjøre etterpå ;). 

Hvordan vi puster påvirker både psyken og kroppen vår.  I stressende situasjoner puster vi rask og overflatisk oppe i brystet, og kroppen registrerer dette som en fight or flight  og overlevelsesinstinkt setter inn. Dette fører til:

  • Pulsen øker
  • Fordøyelsen nedprioriteres
  • Adrenalin produeres
  • Urinblæren slapper av , vi må på do
  • Redusert blodtilførsel til kjønnsorganene

Uviktige funksjoner blir altså nedprioritert, så kroppen kan fokusere på å redde seg selv.  For mange blir dette en vond sirkel, og man kommer i en kronisk stressrespons som er vanskelig å bryte ut av.  Ved økt stress går det mindre informasjon mellom vagusnerven og hjernen, vagusnerven går til alle våre indre organer. Ikke rart den er kalt ‘Den vandrende nerve’. Særlig går dette utover tarmen, som skrevet tidligere for vagusnerven 80% av sin informasjon fra tarmen.

Ved økt stress går det mindre informasjon mellom vagusnerven og hjernen, vagusnerven går til alle våre indre organer. Ikke rart den er kalt ‘Den vandrende nerve’. Særlig går dette utover tarmen, som skrevet tidligere for vagusnerven 80% av sin informasjon fra tarmen. Igjen blir det en vond sirkel hvor mindre informasjon går fra tarmen og til vagusnerven og videre derifra.

Vil du fordype deg i dette? Sjekk ut denne artikkelen.

Les mer om stress, og hvordan det påvirker fordøyelsen, og så videre til betennelser.

 

De fleste forbinder stress med å løpe fra det ene til det andre, jobbe mye og generelt et hesblesende liv. Men stress er mye mer enn det. Klarer vi å redusere total mengde stress tror jeg det er veien til en bedre helse.

  • Unngå mat som stresser. Sukker, raffinerte karbohydrater, transfett. Jeg ser at mange også har stor glede av å kutte/redusere melk og gluten. Spis så ren og naturlig mat som mulig, uten E-stoffer og andre unaturlige tings om stresser. Men husk individuelle forskjeller. Sliter du med allergier, intoleranser eller føler at noe ikke stemmer ville jeg forsket på dette.

  • Reduser på sentralstimulerende midler som koffein, sukker, alkohol, nikotin, narkotika.
  • Trening er «stress» for kroppen, finn en balanse i treningen din. Husk påfyll og restitusjon, op å puste.
  • Minimer inntaket av giftige stoffer, forurensing ,tungmetall, kosmetikk, miljøgifter etc så mye som du kan.
  • Ikke undervurder tankenes kraft. Positive tanker gir grobunn for positivitet og positiv energi.
  • Ro ned, pust med magen, senk kravene til deg selv husk at Rom ikke ble bygd  på en dag

og…

Finnen balanse i det du gjør..

 

Smil fra

 

 

 

Line Holdal

    20 COMMENTS

  • Gode råd!

    Jeg skrev om dietter nylig – og min konklusjon var som din – finn det som passer DIN kropp!

    http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com/2011/04/hvilken-diett-skal-man-velge.html

    Min kropp er feks ikke glad i for mye rødt kjøtt, for mye melkeprodukter, og definitivt ikke sukker! Kaffe derimot går fint i moderate doser. Men for hard trening er ikke bra (moderat trening derimot er gull!).

    Man kan lett bli forvirret når noen anbefaler å bli vegetarianer, noen lavkarbo, noen holder seg til helsedirektoratets råd osv osv.. Men – kjenn etter – hva liker DIN kropp, og hva reagerer den negativt på – og gjør endringer deretter! 🙂

    Veldig bra innlegg! I like!

    • line desember 21, 2012 Reply

      Takk for det:). Skal sjekke ut innlegget ditt.

      ha en super duper dag:)

  • Aila desember 21, 2012 Reply

    er så enig med deg. Bra skrevet

    • line desember 21, 2012 Reply

      Takk Aila:)

  • nina desember 21, 2012 Reply

    Fint innlegg 🙂

    Jeg har ikke helt enda funnet «mitt kosthold», men uten hvitt sukker er helt klart en god ting for meg, gluten også tror jeg er bra for meg. Melk er jeg litt usikker på… prøver meg mye frem.

    Trening er for meg helt super bra 🙂 Men i gode mengder.

    • line desember 21, 2012 Reply

      Takk Nina. Ja man må nesten bare finne ut hva som fungerer best for seg selv, vi er forskere hele gjengen:)

  • kjempefin guide med gode tips 😀 fin søndag til deg!

    • line desember 21, 2012 Reply

      Takk, ønsker deg en magisk mandag.

  • Beate desember 21, 2012 Reply

    Flott sagt, og veldig veldig riktig! Jeg merker godt at kroppen min reagerer på stress. Men den ballansen er ikke alltid like lett å finne.

    • line desember 21, 2012 Reply

      Nei det er ikke lett, men øvelse gjør mester:)

  • Kroppen min har blitt syk av stress, og selv om jeg nå har vært sykemeldt i over ett år, er det ikke mye stress som skal til før jeg krasjer igjen. Prøver å finne den metoden som passer for meg når det gjelder mat. Med 2 sønner som har proteinintoleranse (+ sukkerintoleranse på minstemann) er det nok temmelig sikkert at jeg ikke tåler melk og gluten + sukker. Jeg prøver meg fram og ser hva som passer for MEG, men er langt ifra i mål enda.

    • line desember 21, 2012 Reply

      Men så fint at du er igang, og tar hensyn til at det trengs forandringer. Har du prøvd yoga? L:)

  • Nei, yoga har jeg ikke prøvd, har lyst til det. Må prøve å finne ut om det er noe i nærheten av der jeg bor. Har hørt mye bra om det i forhold til trening ved M.E. Det skal visst være passe intensitet. 🙂

    • line desember 21, 2012 Reply

      Yoga er supert for og mot det meste. Finn deg et grunnkurs, og etter det kan du gjøre hjemme:))

  • […] Bedre helse, reduser STRESS […]

  • […] for meg er stress . Stress gjør at man skiller ut stresshormonet kortisol, som påvirker hormonbalansen og øker […]

  • Elin I. desember 21, 2012 Reply

    Kjempebra! Her er det mange gode tips til et tema som det er viktig å sette fokus på. 🙂

    Riktig god påske, Line! Håper du koser deg i ferien. 🙂

    • Line desember 21, 2012 Reply

      Takk søte du. Håper påsken din har vært super:)

  • gretha desember 21, 2012 Reply

    Hei, har fått ei bok om kundaliniyoga….helt fasinert 🙂 klem

    • Line desember 21, 2012 Reply

      Så spennende, det må jeg sjekke ut:). Klem til deg

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Jeg ser sterk ut sant? Men jeg som du kan også være «svak», sårbar, og har mine nedturer. Og tro meg jeg har nok ting som kunne holdt meg nede, men jeg har valgt å bruke mine nedturer, traumer, og sykdom til min styrke. 👇🏼
Jeg har lovet ærlighet i 2019, og utvikling uansett hva det gjelder i livet aldri rett opp og rett frem. Å utvikle seg og endre vaner er både skummelt og krevende. Det er alltid mer behagelig å være  i komfortsonen. 👇🏼
Det høres kanskje rart ut men vin er litt «komfortsone» for meg, et glass rødvin har gjennom mange år vært en flukt fra hverdag og problemer, og så er det jooo så godt! Som jeg har skrevet tidligere, jeg elsker vin, kroppen min hater vin. Utenom gluten er det ingenting som trigger immunsystemet mitt mer. 👇🏼
Selv kom jeg opplagt og glad hjem fra 2 uker på Gran Canaria hvor jeg knapt har rørt vin og holdt meg helt unna vanlige melkeprodukter.  Så gikk jeg på en skikkelig vin og ostesmell i helgen. Jeg som knapt ser TV til vanlig så 6 episoder av Greys Anatomy i ett strekk, skrek en bøtte tårer og ditto snørr🤣
👇🏼 Akkurat der og da var det fantastisk å være langt ned i den biodynamiske vinen min, men for meg så kommer den sure svie etter den søte kløe. Eller for meg litt omvendt så kommer den sure kløe, for det er det som skjer når jeg drikker vin👉🏼 lichen sqlerose min autommine sykdom blusser opp og jeg klør og klør.
👇🏼 Men gang på gang går jeg på disse smellene, og dagene etter er litt tøffe. Men samtidig er jeg blitt flinkere til å se det store bilder. For til tross et skritt bak, så har jeg siden 2003 tatt flere tusen skritt frem, og noen få bak. Ingenting er perfekt, og det vil alltid være noen bumper i veien. Helsen min er MYE bedre enn noen gang, og det er det jeg må klappe meg selv på skulderen for! .
👇🏼
Vi er uten tvil vår egen verste fiende, og den som lettest kan sette kjepper i hjulene på egen utvikling. Men tro meg det er utenfor komfortsonen magien skjer, lets do it!!!! . 👇🏼
Men av og til må jeg under pleddet og langt ned i en vinflaske for å kjenne på hvor jeg ikke vil være🤪
🆘👯‍♀️🆘
Er du klar for å rocke 2019 med meg? 😍
  • - Grateful/ takknemlig! - Høres muligens ut som en klisje. Men vet du hva det vi forteller oss selv er ekstremt kraftfullt. Den limbiske delen av hjernen vår lagrer minner og følelser, med enkle grep kan vi omprogrammere og bli mentalt sterkere. Hvordan?
💁‍♀️
Hver morgen eller kveld skriv ned 3 ting du er takknemlig for. Når noe negativt skjer (livet går sjelden som planlagt🤣) minn deg selv på hva som et BRA! Deal med situasjon og gi slipp der og da 👯‍♀️
💁‍♀️
Hva er du takknemlig for? 💁‍♀️
And remember YOU🌟are ENOUGH🌟
#youbeyou #lilalife #positiv #life #grancanaria #strong #mentalhealth #mental #natural #naturallifestyle
  • Ohhhh my it’s fun in the sun! Som dere kanskje har sett på instastoryen min er jeg ikke redd for inntaket av matvarer med kolesterol. At kolesterol er farlig for oss er en ren myte! Kolesterol er faktisk livsviktig og for at vi skal klare å danne D vitaminer ( som faktisk er et hormon) trenger vi kolesterol. En annen viktig faktor: solkrem hindrer dannelse av D vitaminer i huden. Selv bruker jeg  ikke solkrem overhode. Litt kokosfett som har naturlig faktor i seg ellers er jeg begrense tid i sollys.
.
.
Fra i morgen kommer jeg til å ha mer fokus på hva maten vi spiser og måten vi lever på påvirker oss. Da tenker jeg hormonbalanse, immunsystem, nervesystem, rett og slett hele deg.
.
.
Jeg anbefaler deg som ønsker å ta grep og bli med på en varig endring å følge meg og deretter bli med på HOTDETOX. 28. januar - 4. februar og få en skikkelig boost som styrker hele deg! Link i bio. XOXO ernæringsterapeut Line -Lilalife 👉🏼42 og mer VITAL enn ever, er du klar?👯‍♀️
.
.
Tagg gjerne en venn som du tror vil ha nytte av tipsene mine❤️
  • Let’s play 2019! #yoga #naturallifestyle #grancanaria #lilalife #play #fun #travel
  • - Mørketid kan være utfordrende, jeg fant løsningen👉🏼stakk til #grancanaria 😍 Gleder meg til en uke med lys, masse yoga, møte far og mor som bor her nede på vinteren, og resten av slekten som også har emigrert hit. Turen ble bestilt dagen før Linus brakk beinet, og uten muligheter til å avbestille. Heldigvis ble det ikke operasjon, og «pappa» er mellom to jobber og kunne være hjemme denne uken. Alt ordner seg for snille piker, rett og slett feiltastisk(mitt nye favorittord) @aimeecicilie 😘 #lilalife #yogalove #sun #travel #travelalone #nokids
  • Jeg har aldri vært et utpreget dyremennesket, det var helt til jeg møtte Linus. Han er absolutt det beste som har hendt meg i 2018, og på mange mange år. Han har gjort en STOR forskjell i livet mitt, og jeg kan ikke sette ord på hvor glad jeg er i han. Vi fikk ingen god start på 2019, Linus ble redd raketter og hoppet ut fra armene mine😔 Nå er vi hos dyrlege, Linus har knekt en fot og jeg er helt knust.
  • Om jeg måtte velge tre oljer som jeg kunne ta med til en øde øy hadde det blitt Frankincense, peppermynte og lavendel. Kunne jeg velge kun en, da hadde det blitt
👇🏼
Frankincense, også kalt virak👉🏼 The 👑of the oil. En eterisk olje som utvinnes fra Boswellia treet. Jeg har mange oljer, men dette er oljen jeg bruker hver eneste dag, og flere ganger om dagen. Hvorfor?
.
.
👉🏼Fantastisk for immunsystemet
👉🏼Cellefornyende
👉🏼Støtter nervesystemet
👉🏼Støtter fordøyelsesystemet
👉🏼Sterk antikosidant
👉🏼Fantastisk for huden
.
.
Selv bruker jeg frankincense daglig i hudpleien min, og jeg ser en merkbar endring på linjer, pigmentflekker og arr. Den er i tillegg helt fantastisk på alt av irritert hud, brannsår, og utslett. Frankincense inneholder 75% monoterpener, sesquiterpener, monoterpenoler og sesquiterpenoler. Disse stoffene er veldig antibakterielle og gjør at oljen virker så legende som den gjør.
.
.

Frankincenseolje blir også kalt Olibanum Olje eller Oil of Libanon og er faktisk ansett som en hellig olje i Midtøsten. Bruken av denne oljen daterer tilbake til egyptisk tid. De brukte den for røkelse, hudpleie og mageplager. Oljen nevnes faktisk hele 52 ganger i bibelen.
.
.
Emosjonelt er dette også en kraftfull olje, siden i september har jeg fulgt en «protokoll» hvor jeg har brukt frankicense flere ganger daglig . Jeg merker også selv her en STOR endring, jeg føler meg rett og slett veldig balansert.
.
.
Enkelt forklart er dette en olje som høyner vibrasjonene dine. Den hjelper deg å se ting med «nye øyne», et mer positivt blikk. Samtidig er det en veldig beskyttende olje, som er god å ha i en selvutvikling.
.
.
Vi lever i en tid der vi stort sett har alt, og hvor vi virkelig må tenke oss om når noen spør om hva vi ønsker oss i julegave. Hadde jeg ikke hatt oljer hadde dette virkelig vært min drømmejulegave. En gave som støtter deg og familien både fysisk og emosjonelt, lykke!
.
.
Kjøper du oljer via meg får du tilgang til min medlemsgruppe og jeg blir din veileder. Mer info i bio😍
.
.
Vil du vite mer om peppermynte og lavendel?
  • - I embrace and love you mother nature! Jeg vet faktisk ikke hva jeg skulle gjort uten mine daglige turer, det gir meg RO, STYRKE(mental detox) og ENERGI! En sterk kontrast til kjøpesenter og butikker🙈
.
.
Men noen ganger må man handle og i dag var dagen🤪 Planen var å lade opp med rolig tur for så å være klar, relaxed og jordet til innkjøp og å spise ute....
.
.
Nesten nede glad og fornøyd kommer jeg på at ååååå NOooo jeg har glemt en hjemmestrikket gave på toppen. Ser på klokken den viser 12:12. 18 minutter på meg for å rekke sønnen min som skal kjøres i kirke, og deretter @heirini som skulle rekke et fly til GC...Klart jeg klarer det, normalt bruker jeg 40-50 minutter.
.
.

Rakk alt men langt fra så relaxed og jordet som jeg ønsket😂 The reality sucks, jeg hadde tidenes hodepine og lavt blodsukker (noe jeg ikke kan huske å ha hatt. Og ja stress påvirker blodsukker🤪)
.
. 
Jeg kan ikke huske sist jeg tok smertestillende, brukte det selv ikke da jeg brakk foten , eteriske oljer gjør susen. Men i dag «trengte» jeg både ibux og paracet 🤣
.
.
Konklusjon: 
1. Mensen og stress=👻
2. Superwoman finnes ikke, og det er ikke et mål å være superwoman. I dag burde jeg innsett egne «begrensninger»
3. Noen ganger er ibux/paracet «lifesafers» .
.
Selv om målet mitt utelukkende er å benytte meg av naturens skattekiste.. I form av turer i skog og mark, naturlig mat, og oljer. Men helt klart med lavere skuldre enn i dag..På tampen må jeg bare (🤕), blir uvel av Julehysterien som herjer🆘 Hva tenker du?