ARTIKLER

Bedre helse, reduser STRESS

Tags:

Dagene før jul er for mange kaotiske, og statistikken viser at det er en tid hvor mange blir syke av stresset og det er mange ulykker. Men hva med å bruke disse dagene og ferien til å senke skuldrene, puste dypt ned i magen og være tilstede i øyeblikket? Jul blir det uansett, selv om huset ikke skinner, og du har syv sorter i kakeboksen.

 

 

Daglig kan man lese ny forskning om trening og ernæring , men pusten som  åpenbart er en livsviktig funksjon skrives det lite om. Vi springer fra det ene til det andre, det skal shoppes, det skal trenes, det skal vaskes, puste kan vi gjøre etterpå ;). 

Hvordan vi puster påvirker både psyken og kroppen vår.  I stressende situasjoner puster vi rask og overflatisk oppe i brystet, og kroppen registrerer dette som en fight or flight  og overlevelsesinstinkt setter inn. Dette fører til:

  • Pulsen øker
  • Fordøyelsen nedprioriteres
  • Adrenalin produeres
  • Urinblæren slapper av , vi må på do
  • Redusert blodtilførsel til kjønnsorganene

Uviktige funksjoner blir altså nedprioritert, så kroppen kan fokusere på å redde seg selv.  For mange blir dette en vond sirkel, og man kommer i en kronisk stressrespons som er vanskelig å bryte ut av.  Ved økt stress går det mindre informasjon mellom vagusnerven og hjernen, vagusnerven går til alle våre indre organer. Ikke rart den er kalt ‘Den vandrende nerve’. Særlig går dette utover tarmen, som skrevet tidligere for vagusnerven 80% av sin informasjon fra tarmen.

Ved økt stress går det mindre informasjon mellom vagusnerven og hjernen, vagusnerven går til alle våre indre organer. Ikke rart den er kalt ‘Den vandrende nerve’. Særlig går dette utover tarmen, som skrevet tidligere for vagusnerven 80% av sin informasjon fra tarmen. Igjen blir det en vond sirkel hvor mindre informasjon går fra tarmen og til vagusnerven og videre derifra.

Vil du fordype deg i dette? Sjekk ut denne artikkelen.

Les mer om stress, og hvordan det påvirker fordøyelsen, og så videre til betennelser.

 

De fleste forbinder stress med å løpe fra det ene til det andre, jobbe mye og generelt et hesblesende liv. Men stress er mye mer enn det. Klarer vi å redusere total mengde stress tror jeg det er veien til en bedre helse.

  • Unngå mat som stresser. Sukker, raffinerte karbohydrater, transfett. Jeg ser at mange også har stor glede av å kutte/redusere melk og gluten. Spis så ren og naturlig mat som mulig, uten E-stoffer og andre unaturlige tings om stresser. Men husk individuelle forskjeller. Sliter du med allergier, intoleranser eller føler at noe ikke stemmer ville jeg forsket på dette.

  • Reduser på sentralstimulerende midler som koffein, sukker, alkohol, nikotin, narkotika.
  • Trening er «stress» for kroppen, finn en balanse i treningen din. Husk påfyll og restitusjon, op å puste.
  • Minimer inntaket av giftige stoffer, forurensing ,tungmetall, kosmetikk, miljøgifter etc så mye som du kan.
  • Ikke undervurder tankenes kraft. Positive tanker gir grobunn for positivitet og positiv energi.
  • Ro ned, pust med magen, senk kravene til deg selv husk at Rom ikke ble bygd  på en dag

og…

Finnen balanse i det du gjør..

 

Smil fra

 

 

 

Line Holdal

    20 COMMENTS

  • Gode råd!

    Jeg skrev om dietter nylig – og min konklusjon var som din – finn det som passer DIN kropp!

    http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com/2011/04/hvilken-diett-skal-man-velge.html

    Min kropp er feks ikke glad i for mye rødt kjøtt, for mye melkeprodukter, og definitivt ikke sukker! Kaffe derimot går fint i moderate doser. Men for hard trening er ikke bra (moderat trening derimot er gull!).

    Man kan lett bli forvirret når noen anbefaler å bli vegetarianer, noen lavkarbo, noen holder seg til helsedirektoratets råd osv osv.. Men – kjenn etter – hva liker DIN kropp, og hva reagerer den negativt på – og gjør endringer deretter! 🙂

    Veldig bra innlegg! I like!

    • line desember 21, 2012 Reply

      Takk for det:). Skal sjekke ut innlegget ditt.

      ha en super duper dag:)

  • Aila desember 21, 2012 Reply

    er så enig med deg. Bra skrevet

    • line desember 21, 2012 Reply

      Takk Aila:)

  • nina desember 21, 2012 Reply

    Fint innlegg 🙂

    Jeg har ikke helt enda funnet «mitt kosthold», men uten hvitt sukker er helt klart en god ting for meg, gluten også tror jeg er bra for meg. Melk er jeg litt usikker på… prøver meg mye frem.

    Trening er for meg helt super bra 🙂 Men i gode mengder.

    • line desember 21, 2012 Reply

      Takk Nina. Ja man må nesten bare finne ut hva som fungerer best for seg selv, vi er forskere hele gjengen:)

  • kjempefin guide med gode tips 😀 fin søndag til deg!

    • line desember 21, 2012 Reply

      Takk, ønsker deg en magisk mandag.

  • Beate desember 21, 2012 Reply

    Flott sagt, og veldig veldig riktig! Jeg merker godt at kroppen min reagerer på stress. Men den ballansen er ikke alltid like lett å finne.

    • line desember 21, 2012 Reply

      Nei det er ikke lett, men øvelse gjør mester:)

  • Kroppen min har blitt syk av stress, og selv om jeg nå har vært sykemeldt i over ett år, er det ikke mye stress som skal til før jeg krasjer igjen. Prøver å finne den metoden som passer for meg når det gjelder mat. Med 2 sønner som har proteinintoleranse (+ sukkerintoleranse på minstemann) er det nok temmelig sikkert at jeg ikke tåler melk og gluten + sukker. Jeg prøver meg fram og ser hva som passer for MEG, men er langt ifra i mål enda.

    • line desember 21, 2012 Reply

      Men så fint at du er igang, og tar hensyn til at det trengs forandringer. Har du prøvd yoga? L:)

  • Nei, yoga har jeg ikke prøvd, har lyst til det. Må prøve å finne ut om det er noe i nærheten av der jeg bor. Har hørt mye bra om det i forhold til trening ved M.E. Det skal visst være passe intensitet. 🙂

    • line desember 21, 2012 Reply

      Yoga er supert for og mot det meste. Finn deg et grunnkurs, og etter det kan du gjøre hjemme:))

  • […] Bedre helse, reduser STRESS […]

  • […] for meg er stress . Stress gjør at man skiller ut stresshormonet kortisol, som påvirker hormonbalansen og øker […]

  • Elin I. desember 21, 2012 Reply

    Kjempebra! Her er det mange gode tips til et tema som det er viktig å sette fokus på. 🙂

    Riktig god påske, Line! Håper du koser deg i ferien. 🙂

    • Line desember 21, 2012 Reply

      Takk søte du. Håper påsken din har vært super:)

  • gretha desember 21, 2012 Reply

    Hei, har fått ei bok om kundaliniyoga….helt fasinert 🙂 klem

    • Line desember 21, 2012 Reply

      Så spennende, det må jeg sjekke ut:). Klem til deg

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

  • Use your smile to change your world
Don`t let your world change your smile

Marina makes me smile! Thank you so much for having me! I already miss the amazing energy and atmosphere. The smiles from the people working at the hotel, the lovely breakfast, the flowers, the sauna and the swimming pool. I hope to be back really soon!

Jeg får mange spørsmål om jeg har flyttet og hvordan jeg har råd til å reise så mye. Jeg har ikke flyttet, men vurderer det seriøst. Jeg og familien stortrives på Gran Canaria så vi får se hva fremtiden bringer. 
Det å jobbe i eget firma gir mange fordeler, en av dem er fleksibilitet. Jeg er sjef og bestemmer selv hva og hvor. Siden i 2017 har jeg stått på for å bygge opp Lilalife og det har gitt resultater. Det gir meg også økonomisk frihet til å kunne gjøre ting som dette, men samtidig er jeg veldig bevisst og spar. 
Jeg har prøvd mange jobber opp gjennom årene og det å kunne kombinere Lilalife og doTERRA har vært helt unikt. Jeg har aldri jobbet for et mer seriøst selskap enn doTERRA og jeg er oppriktig stolt av å få være en del av noe så stort og meningsfullt. Jeg må si at før jeg startet med doTERRA var jeg super skeptisk til liknende selskap, men de har motbevist på alle punkter der jeg var skeptisk. Og for første gang i en jobb føler jeg at jeg blir sett, hørt, jeg kan jobbe kreativitet, integrere min kunnskap som ernæringsterapeut uten at noen pirker på hvordan jeg gjør det. Det har gjort at jeg har blomstret, og har klart å skape meg en god inntekt. 
Alle som har en doTERRA konto kan jobbe med oljene. Men det er et MUST at du elsker oljene og kjenner effekten. Jeg anbefaler også at du er trygg i hvordan oljene skal brukes, det er magiske men potente dråper. 
Det som driver meg er ikke pengene, det er mine WHY! Og hva mener jeg med det? Mine why er det som får meg opp om morgenen, som gjør at jeg er super motivert til å jobbe. Livet går opp og ned, og alle har vi dårlige dager. Men selv på dårlige dager har jeg oppriktig lyst å jobbe, for at mitt WHY er så strerkt; jeg har en brennende ønske om å gjøre en forskjell. #marinaexperience #grancanaria #puertorico #travel #doterra #lilalife #designyourlife #myboss #natural #team
  • - Remember when you wanted, what you currently have - På norsk er det ordtak; mye vil ha mer... I 2019 er målet mitt å bruke mer tid på å reflektere og være takknemlig for det jeg har og de jeg har i livet mitt. Fra å starte dagen med å sjekke nyheter og sosiale medier, skriver jeg dagbok og hører på en motiverende podcast. Oilpuller, drikker sitronvann og gjør meg klar for dagen.

Det er så lett å tro at ytre faktorer vil hjelpe på selvfølelsen og gjøre ting bedre. Men tro meg den må komme innenfra. Min erfaring er at mindre ting=mindre bekymringer, og det er de små tingene som gjør meg glad. Som å kunne sitte på trappen i Spania med ullester strikket av mamma, usminket, just living in the moment.

Jeg jobber daglig med å utvikle meg, men det er ikke drevet av at jeg vil ha mer, men av at jeg vil ha det så bra som jeg kan ha det i mitt liv. Være sjef over egen helse og samtidig motiver på min vei.

Hva har du i ditt liv som du er fornøyd med? Del med meg og tagg en eller flere som du er glad for å ha i livet ditt.

#marinaexperience #spain #grancanaria #reflection #lifequotes #natural #lovemarina
  • - Hurray for all amazing women today! Be proud  og who you are and never forget that you are unique. Lets lift, support and empower each other. Hand stands for me means so much more for than just showing of with a picture. It symbolize something I am very proud of. In the roughest time of my life I needed something else to think of. It was so much noise and it was no room for meditation. Practice handstands became my meditation. This is 5 years ago, I survived, and almost nailed hand stands😅 Now its also room for meditation in my life. I turned pain into strenght. What are you proud of, share with me🤗 # beyou #grancanaria #unique #smile  #handstand #yoga #selfempowerment #empowerment #strong
  • - I love to just walk around without a plan, explore, take photos and imagine the story «behind». That’s the best meditation I can get. All alone when the boys went shopping😅 What makes you smile and relaxed? #mogan #puertodemogan #grancanaria #meditation #silence #energy #sea #sunset #happy #smiling
  • Jeg er opptatt av å ivareta egen helse, men samtidig er jeg vel så opptatt av å nyte, leve og glede. Men det ene utelukker virkelig ikke det andre…
.
.
Alt handler om hvordan vi møter ting, tankesett, og YES det handler om å se muligheter og være kreativ. Jeg elsker chips, men jeg vil ikke spise vanlig chips, og grunnene til det er mange. Fettet det er stekt i inneholder mye omega 6 som trigger betennelser. Alt av smakstilsetninger, sukker, ja SUKKER, det brukes sukker i alle kreative varianter.
.
.
Det er alltid en løsning og 
her kommer oppskrift på…

LILA GRØNNKÅLCHIPS
Dette trenger du:
Grønnkål (gjerne økologisk)
1⁄2 ss nøytral kokosolje
Ingefærolje eller fersk ingefær
1 ss Kokosaminos
+ litt salt
.
.
Her kan du fint være kreativ og tilsette dine favoritter. Vet mange liker næringsgjær, og det sammen med litt sennep og hvitløk, yumm sier jeg bare!

Slik gjør du:
Vask og tørk grønnkål.
Ta bladene av stilken med en kniv, og kutt opp i biter.
Legg på et stekebrett, ha på overnevnte ingredienser, bruk fingrene og bland godt. Tørk i ovnen på 45-50 grader til kålen er blitt litt sprø, men samtidig litt seig. Så her er det lov å smake underveis i prosessen.
NYT!!!
#natural #kale #glutenfree #lilalife #snacks #healthyfood #stabilebloodsugar #hormones foto: @marthemolstre
  • - This is me summer 2008, just graduated yogateacher. I was happy but at the same time very unhappy. I realized that I still was sick after 20 years with eating disorder. In one month I lost 10 kilos as you can see on the next picture. But that was a turning point! Lilalife was born, and I was ready for å playful life. In my newest episode on my podcast, I share my story. How I turned, and made years of struggel to my strenght. Link to the episode in bio. Lots of love to you #lilalife #neverstopfighting #yoga #eatingdisorderrecovery #natural #positivthinking #podcast
  • - Ecstatic to be back @marinagrancanaria, really love to be here! I have shared some pictures on my story, and lots of you wonder where I am👉🏼#marinabayview #puertorico #spain #grancanaria #lilalife #marinasuites #marinagrancanaria #sailaway #comeabord #lovemarina #marinastripes
  • - Stockholm love! Takk for meg Stockholm og @marlenbakke @whatsbalance! .
.
.
Vi trenger virkelig ikke dra langt for helt andre «vibber» enn i Norge. En by som virkelig vibrerer, med et hav av ting å se og ikke minst så mange Lila alternativer. Naturlig mat, produkter og spiseplasser. .
.
.
Jeg er så takknemlig for at jeg turte stole på meg selv: sa opp sikker jobb, og fulgte hjertet. Jeg er sjef i eget liv og med hele verden som min arbeidsplass! .
.
.
Er du fornøyd? Elsker du det du gjør? Hvis ikke: husk du lever nå, design ditt eget drømmeliv. Jeg kan anbefale boken 15 laws of growht with @johncmaxwell, hørte boken på et blunk på @storytel.no Har tenkt å høre igjen og også kjøpe boken i papirform! Nå venter Las Palmas, hvor vi skal tilbringe vinterferien😍#stockholm #team #doterrateam #doterra #travel #lilalife #natural