ARTIKLER

Bedre helse, reduser STRESS

Tags:

Dagene før jul er for mange kaotiske, og statistikken viser at det er en tid hvor mange blir syke av stresset og det er mange ulykker. Men hva med å bruke disse dagene og ferien til å senke skuldrene, puste dypt ned i magen og være tilstede i øyeblikket? Jul blir det uansett, selv om huset ikke skinner, og du har syv sorter i kakeboksen.

 

 

Daglig kan man lese ny forskning om trening og ernæring , men pusten som  åpenbart er en livsviktig funksjon skrives det lite om. Vi springer fra det ene til det andre, det skal shoppes, det skal trenes, det skal vaskes, puste kan vi gjøre etterpå ;). 

Hvordan vi puster påvirker både psyken og kroppen vår.  I stressende situasjoner puster vi rask og overflatisk oppe i brystet, og kroppen registrerer dette som en fight or flight  og overlevelsesinstinkt setter inn. Dette fører til:

  • Pulsen øker
  • Fordøyelsen nedprioriteres
  • Adrenalin produeres
  • Urinblæren slapper av , vi må på do
  • Redusert blodtilførsel til kjønnsorganene

Uviktige funksjoner blir altså nedprioritert, så kroppen kan fokusere på å redde seg selv.  For mange blir dette en vond sirkel, og man kommer i en kronisk stressrespons som er vanskelig å bryte ut av.  Ved økt stress går det mindre informasjon mellom vagusnerven og hjernen, vagusnerven går til alle våre indre organer. Ikke rart den er kalt ‘Den vandrende nerve’. Særlig går dette utover tarmen, som skrevet tidligere for vagusnerven 80% av sin informasjon fra tarmen.

Ved økt stress går det mindre informasjon mellom vagusnerven og hjernen, vagusnerven går til alle våre indre organer. Ikke rart den er kalt ‘Den vandrende nerve’. Særlig går dette utover tarmen, som skrevet tidligere for vagusnerven 80% av sin informasjon fra tarmen. Igjen blir det en vond sirkel hvor mindre informasjon går fra tarmen og til vagusnerven og videre derifra.

Vil du fordype deg i dette? Sjekk ut denne artikkelen.

Les mer om stress, og hvordan det påvirker fordøyelsen, og så videre til betennelser.

 

De fleste forbinder stress med å løpe fra det ene til det andre, jobbe mye og generelt et hesblesende liv. Men stress er mye mer enn det. Klarer vi å redusere total mengde stress tror jeg det er veien til en bedre helse.

  • Unngå mat som stresser. Sukker, raffinerte karbohydrater, transfett. Jeg ser at mange også har stor glede av å kutte/redusere melk og gluten. Spis så ren og naturlig mat som mulig, uten E-stoffer og andre unaturlige tings om stresser. Men husk individuelle forskjeller. Sliter du med allergier, intoleranser eller føler at noe ikke stemmer ville jeg forsket på dette.

  • Reduser på sentralstimulerende midler som koffein, sukker, alkohol, nikotin, narkotika.
  • Trening er «stress» for kroppen, finn en balanse i treningen din. Husk påfyll og restitusjon, op å puste.
  • Minimer inntaket av giftige stoffer, forurensing ,tungmetall, kosmetikk, miljøgifter etc så mye som du kan.
  • Ikke undervurder tankenes kraft. Positive tanker gir grobunn for positivitet og positiv energi.
  • Ro ned, pust med magen, senk kravene til deg selv husk at Rom ikke ble bygd  på en dag

og…

Finnen balanse i det du gjør..

 

Smil fra

 

 

 

Line Holdal

    20 COMMENTS

  • Gode råd!

    Jeg skrev om dietter nylig – og min konklusjon var som din – finn det som passer DIN kropp!

    http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com/2011/04/hvilken-diett-skal-man-velge.html

    Min kropp er feks ikke glad i for mye rødt kjøtt, for mye melkeprodukter, og definitivt ikke sukker! Kaffe derimot går fint i moderate doser. Men for hard trening er ikke bra (moderat trening derimot er gull!).

    Man kan lett bli forvirret når noen anbefaler å bli vegetarianer, noen lavkarbo, noen holder seg til helsedirektoratets råd osv osv.. Men – kjenn etter – hva liker DIN kropp, og hva reagerer den negativt på – og gjør endringer deretter! 🙂

    Veldig bra innlegg! I like!

    • line desember 21, 2012 Reply

      Takk for det:). Skal sjekke ut innlegget ditt.

      ha en super duper dag:)

  • Aila desember 21, 2012 Reply

    er så enig med deg. Bra skrevet

    • line desember 21, 2012 Reply

      Takk Aila:)

  • nina desember 21, 2012 Reply

    Fint innlegg 🙂

    Jeg har ikke helt enda funnet «mitt kosthold», men uten hvitt sukker er helt klart en god ting for meg, gluten også tror jeg er bra for meg. Melk er jeg litt usikker på… prøver meg mye frem.

    Trening er for meg helt super bra 🙂 Men i gode mengder.

    • line desember 21, 2012 Reply

      Takk Nina. Ja man må nesten bare finne ut hva som fungerer best for seg selv, vi er forskere hele gjengen:)

  • kjempefin guide med gode tips 😀 fin søndag til deg!

    • line desember 21, 2012 Reply

      Takk, ønsker deg en magisk mandag.

  • Beate desember 21, 2012 Reply

    Flott sagt, og veldig veldig riktig! Jeg merker godt at kroppen min reagerer på stress. Men den ballansen er ikke alltid like lett å finne.

    • line desember 21, 2012 Reply

      Nei det er ikke lett, men øvelse gjør mester:)

  • Kroppen min har blitt syk av stress, og selv om jeg nå har vært sykemeldt i over ett år, er det ikke mye stress som skal til før jeg krasjer igjen. Prøver å finne den metoden som passer for meg når det gjelder mat. Med 2 sønner som har proteinintoleranse (+ sukkerintoleranse på minstemann) er det nok temmelig sikkert at jeg ikke tåler melk og gluten + sukker. Jeg prøver meg fram og ser hva som passer for MEG, men er langt ifra i mål enda.

    • line desember 21, 2012 Reply

      Men så fint at du er igang, og tar hensyn til at det trengs forandringer. Har du prøvd yoga? L:)

  • Nei, yoga har jeg ikke prøvd, har lyst til det. Må prøve å finne ut om det er noe i nærheten av der jeg bor. Har hørt mye bra om det i forhold til trening ved M.E. Det skal visst være passe intensitet. 🙂

    • line desember 21, 2012 Reply

      Yoga er supert for og mot det meste. Finn deg et grunnkurs, og etter det kan du gjøre hjemme:))

  • […] Bedre helse, reduser STRESS […]

  • […] for meg er stress . Stress gjør at man skiller ut stresshormonet kortisol, som påvirker hormonbalansen og øker […]

  • Elin I. desember 21, 2012 Reply

    Kjempebra! Her er det mange gode tips til et tema som det er viktig å sette fokus på. 🙂

    Riktig god påske, Line! Håper du koser deg i ferien. 🙂

    • Line desember 21, 2012 Reply

      Takk søte du. Håper påsken din har vært super:)

  • gretha desember 21, 2012 Reply

    Hei, har fått ei bok om kundaliniyoga….helt fasinert 🙂 klem

    • Line desember 21, 2012 Reply

      Så spennende, det må jeg sjekke ut:). Klem til deg

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

  • - And to the mountain I go,
to lose my mind, 
and find my soul-.
.
#hiking #bodø #yoga #yogainnature #yogadaily #yogalove #beyou #visitnorway #liveterbestute #runandrelax
  • - We’ll never have today again, enjoy and breathe it in. Høye hæler og byliv byttet ut med fjellsko og stillhet. Elsker kontrastene! Hvordan er din lørdag? #hiking #nature #bodø #visitnorway #visitbodø #liveterbestute
  • - Chill friday in the sun, sooo much fun! And also an important ingredient of a Lilalife- #bodø #bryggerikaia #lilalife #friends #food #happy #sun
  • Start each day like it’s your birhday! And today it actually is my birhday, and lucky me got the best precent; 2 new episodes to a playful life with Lilalife with @rkm_acharya.
.
I was excited and terrified at the same time, two years ago I barely spoke english. Since then I have practiced, but I was nervous to be a «host» in english and talk about ayurveda.⠀
⠀
But wow it went sooo good, thank you from my heart @rkm_acharya ⠀
Look forward to two episodes filled with deepth, warmht, knowledge and love.⠀
⠀
And Lila english, remember if you do your best, it’s more than good enogh.

#lilalife #podcast #lekentlivmedlilalife #yoga #ayurveda #stockholm #sweden #acast
  • I have a therapist, her name is nature.⠀
⠀
Noen ganger glemmer jeg litt av hvor kraftfull natur og yoga er. ⠀
⠀
På vei til Stockholm fikk jeg tidenes kink i hoften, og jeg hadde intense smerter. I mitt stille sinn tenkte jeg her er det bare å rerurnere hjem.⠀
⠀
Jeg karrer meg til Stockholm, kom meg i seng og begynte å bruke naturens apotek: eteriske oljene intensivt på området rundt. ⠀
⠀
Dagen etter bestemte jeg meg for å gå (lett bevegelse hjelper som oftest), og så dro jeg på terapeutisk yoga. Hvor vi blant annet brukte tennisballer for å «myke» opp og stimulere enkelte områder.⠀
⠀
1 døgn senere Lila was back, kinken og smertene borte😍 Oljene jeg brukte var peppermynte, frankincense og lavendel.⠀
⠀
Nå gleder jeg meg til en sommer i nord, og til å bestige fjelltopper, rett og slett «henge» mest mulig i  og med naturen.⠀
⠀
Hva er dine planer? #stockholm  #essentialoils #nature #yoga #therapeuticyoga #yogagirl #doterra #lilalife #yogalove
  • Glede dere, 4 nye inspirerende episoder er klar for er « Lekent liv med Lilalife». ⠀
⠀
⠀
Jeg snakker med @veronikakbaarud grunder av Bare bra barnemat, og nå sertifisert High Performance coach om: ⠀
⠀
Hvordan sette drømmer ut i livet⠀
Det koster ingenting å drømme, men å realiserer drømmer koster tid og energi.⠀
Hvordan utvikle seg i en positiv retning, både mentalt og fysisk⠀
Hvordan skape deg en hverdag DU trives med⠀
Det å følge intuisjonen⠀
⠀
Veronica gir oss sine beste tips til hvordan barn kan spise;⠀
⠀
næringsrikt⠀
balansert ⠀
og samtidig ivareta matgleden.⠀
⠀
⠀
@martineng var toppidrettsutøver i mange år. Han var på juniorlandslaget 6 år, har gått flere worldcuprenn og var i «skorpen» for seniorlandslaget.⠀
⠀
⠀
Men så begynte kroppen å "motarbeide" planene til Martin...⠀
⠀
Dette ble en så fin samtale, jeg sier bare gled deg. ⠀
⠀
Om det å følge drømmene dine⠀
Hva skjer når drømmen «knuses»⠀
Kroppspress og spiseforstyrrelser i idrettsmiljøer⠀
Om hvordan Marin la om fra et høykabo kosthold til et mer naturlig kosthold og mye mer.⠀
⠀
I tillegg kommer det 2 fantastisk episoder med Jens Veiersted om:⠀
⠀
Kosthold og trening⠀
Stress⠀
⠀
Episode 17 realiser dine drømmer er allerede tilgjengelig via Itunes, Spotify og podcast apper.

PS: etter det slippes en ny hver uke, men den som venter på noe godt🥰

@tunmed.no #jensveiersted #podcast #natural #life #travel #lilalife #coaching #dreams #makedreamscometrue #modernmedia
  • Jeg har alltid sagt til barna mine; skal dere først spise godis så styr unna blått. Da tenker jeg ikke på «blåbær blått», men smågodt blått. 
Da jeg fikk servert en blå smoothie sist jeg var i Stockholm, ble jeg en smule skeptisk. Helt til @marlenbakke sa slapp av Line det er spirulina.

Ja tro det eller ei det finnes blå spirulina, og det beste av alt det kommer i de søteste pakkene med unicorn på. Vet ikke hva det er med meg og unicorn, de bare gjør meg glad. Og jeg må si at det er ganske så kult å spise blå mat som ser litt syntetisk ut, men som er helt naturlig..
.

Blå Smoothie

Dette trenger du:

1/2 -1  avokado, ettersom hvor sulten du er 
1 dl kokosmelk (kan erstattes med havre eller Mylk)
3 toppede ss med kokosyoghurt (Berit N selger også en variant)
Har du ikke kokosyoghurt kan du droppe det og ha mer kokosmelk/havremelk
1 1/2 dl frosne banan
1-2 ss kollagen
1-2 ts blå spirulina (prøv med en først, vil du ha mer farge tilsett mer)
Eventuelt en god neve isbiter
1-2 dråper tangerine (kan sløyfes)

Slik gjør du:

Ha alt i en blender eller bolle og mos med stavmikser. 
Pynt med ønsket topping : 
Bær
Granola
Frukt
Kokos
Lag en bowl og kombiner smoothie, chia,granola og bær, tro meg super super godt!!!! Da gjenstår en ting, NYTE !

BTW hvorfor blå spirulina?

Vi skal ikke kimse med at fargerik, leken mat er bra for helsen. Utenom det; en forfriskende blanding av økologiske ingredienser som er spesielt utvalgt for å kunne gi energi og styrke immunsystemet. Inneholder B vitaminer og antioksidanter som kan beskytte cellene dine mot frie radikaler. OCEAN blend har også et høyt næringsinnhold og kan styrke kroppen og bedre fordøyelsen.

Rett og slett Lila :) @naturkilden 
#spirulina #bluespirulina #naturalfoods #happyfood #lilalife #naturkilden #glutenfree #stockholm #mahalo #diaryfree #paleo #cleaneating #happygut
  • I do not crave anyone who will fix me⠀
Just someone who will hold my hand⠀
while I fix myself..⠀
⠀
I mange år ventet jeg på at alle andre skulle fikse meg, ⠀
og ha alle svarene for meg.⠀
At de rundt meg skulle løfte meg.⠀
⠀
Det gikk heldigvis et «lila»lys opp for meg om at det kun var jeg som kunne gjøre denne jobben. Svarene kom om jeg lyttet til intuisjon og reflekterte over ting. Det har styrket helsen og selvfølelsen. ⠀
Jeg har mange hjertevenner og familie som er der for meg og omvendt. Støtte og kjærlighet trenger vi alle, men den indre jobben må vi gjøre selv.⠀
⠀
Denne uken har jeg vært syk,⠀
helse er ferskvare.⠀
Uka har blitt brukt til å løfte meg selv,⠀
og nok en gang har kroppen funnet veien tilbake. ⠀ ⠀
Tagg en  eller flere hjertevenner som betyr mye for deg💕🥰 #yoga #lilalife #yogadaily #yogalove #visitbodø #bodø #auvika #life #reflection #beyou