Uncategorized

Barn og overvekt

Tags:

Jeg vil tørre komme med påstanden om at det i dag finnes langt flere overvektige barn enn det gjorde for 20 år siden. Det finnes også flere «syke»barn. Med det mener jeg intoleranser, autoimmune sykdommer, allergier, diabetes 2. Faktisk i USA er det en enorm økning av tilfeller diabetes 2 på barn,og det forespeiles at 1/3 kommer til å få diabetes. Hva skyldes dette?

Tilgangen på dårlig mat er enorm. Påstand nummer 2 er at maten på skoler, SFO, sykehus, og ikke minst på kiosker, cafeer  ikke er mye å rope hurra for. I tillegg er kanskje mange foreldre for lite bevisst i forhold til hva man har tilgjengelig og tilbyr barna sine.

Jeg har hørt flere tilfeller der foreldre har sagt, men jeg har ikke hjerte til å si nei. Da tenker jeg, hvem skal da si nei?

Et annet reellt problem er at vi er stillesittende, og jeg er redd barn skal glemme hva det vil si å leke. Selv har jeg daglige»krangler» med barna mine. Disse handler om data, Sims, playstation- you name it! Det er det eneste som duger. Setter jeg grenser, som jeg gjør- får jeg alltid høre at jeg er ei møkka mor og at alle andre er så mye snillere. But so be it! Jeg er villig til å ta kampen, og ja jeg sier NEI.

Oppfordre til fysisk aktivitet

Det samme gjelder mat. Jeg er ikke alltid like populær, men det jeg gjør- gjøres fordi jeg bryr meg om barna mine. Enkelte ganger hadde det faktisk vært enklere å bare sende et enkelt alternativ med på skolen, istedenfor å skjære opp grønnsaker/frukt, lage oste sticks etc. Men det er verdt hvert minutt. Dette handler om barnas helse, og framtid. Grunnlaget for resten av livet.

Det er ikke tvil om at altfor mange barn får i seg umenneskelig store doser sukker. Hva gjør dette med barna? Barn kan også få hormonell ubalanse. Med for mye insulin i sving kan dette påvirke veksthormonene. Har dere fått med dere at jenter bare blir yngre og yngre når de får mensen. Dette kan relateres til maten vi spiser og andre faktorer som hudpleie produkter med hormoner etc. Skremmende. Jeg kommer til å være kjempe happy om mi Frida får mensen når hun er 16!

Hva kan vi som foreldre gjøre:

  • Sette grenser
  • Ikke ha tilgjengelig sukkerbomber i huset på hverdager, det er vi som foreldre som bestemmer og vi har makten i våre hender mtp innkjøp
  • Reduser inntak av raffinerte karbohydrater fra lyst brød, pasta, frokostblandinger, pasta etc
  • Lære ungene at lørdag da er det kosedag, og da er sukker helt ok:)
  • Lag EKTE mat sammen med barne, lær de matglede
  • Oppfordre barna til fysisk aktivitet
  • Begrens tiden på pc, spill
  • Bruk tid sammen med ungene, forklar at kroppen og magen blir glad med sunn mat. Kan også si at sukker er en slags tyv om vi spiser for mye av det
  • NB: IKKE HA FOKUS PÅ VEKT!

Det er faktisk mulig at barn er insulinresistente og ja de kan ha lekk tarm. Har du et barn som ikke går ned i vekt uansett hva dere gjør, ville jeg tatt en c-peptid prøve. Som vil vise hvordan insulinproduksjonen i kroppen er. Du vil nok møte motstand fra legen, men man har krav på å få tatt de prøvene man ønsker. Still krav. Sliter barnet deres med andre diffuse plager, ta gjerne en IgG test på Bmlab, for å sjekke ut angående lekk tarm. Mye plager fra mor kan dessverre overføres fra mor til barn, gjelder også insulinsresistens.

Min oppfordring stol på dere selv som foreldre og invester i ditt barns fremtid med å gi de EKTE mat, YOU CAN MAKE IT! Husk at barn ikke har den dyrebare kunnskapen som vi sitter inne med, for å gjøre dette selv. Synes du oppgaven blir for stor er det mulig å søke hjelp fra feks en ernæring terapeut eller kostveileder.

Hva er dine tanker om dette?

Smil fra

Line Holdal

    25 COMMENTS

  • happy februar 4, 2011 Reply

    Hei Line:o) Tusen takk for en fantastisk blogg, utrolig mye nyttig info du deler med oss lesere!! Jeg har vert intressert i lavkarbo siden 2005, da tok jeg av 35kg og har holdt meg slik siden (jippi)
    Jeg gleder meg til å lese mer av det du skriver. Hadde jeg ikke bod så langt unna (Bergen) hadde jeg komt på kurs for å få flere nye ideer!
    Ha super helg;o)

    • line februar 4, 2011 Reply

      Tusen takk for koselig tilbakemelding! Så utrolig flink du har vært, tommelen opp. Klem Line

  • irene februar 4, 2011 Reply

    Hei!
    Flott innlegg. Jeg er helt enig. Det er så viktig å sette grenser for barna, både når det gjelder kosthold, fysisk aktivitet og ellers.Selvom det ikke alltid er like populært. Jeg er sikker på at når barna blir store takker de oss for det. Jeg jobber i skoleverket og ser helt klart hvem som har foreldre som er opptatt av riktig kost, fysisk aktivitet og setter grenser. Disse tingene gi barna et godt grunnlag for så mye. Jeg har selv tre barn fra 6 – 10 år, og det er jammen ikke alltid lett å ta upopulære avgjørelser. Synes det er fint at du setter fokus på dette.

    Ha ei fin helg!

    • line februar 4, 2011 Reply

      Tusen takk irene godt å høre at vi er flere med samme mening. Og ja ikke alltid like lett å ta en upopulær avgjørelse, men som du sier tror jeg barna vil takke oss.. en gang:)

  • Cecilie februar 4, 2011 Reply

    Jeg er helt enig! Hvis barna er vant til å få mye, så blir det en tøff overgang. Men hvis vi voksne fjerner alt vi ikke vil de skal spise, forklarer hvorfor vi gjør det, og tilbyr spennende alternativ, så er ofte ungene med på det. Min eldste fikk jo mye skit før, for jeg var jo helt avhengig. Det har gått så fint å kutte det ut for henne også. Men jeg baker jo en del, og hun elsker det. Hun blir tatt med på råd om oppskrifter, er prøvekanin og synes det hele er superstas. Jentene får lørdagsgodteri, men mye mindre enn før, og vi har gjerne en eller annen form for lavkarbosnop eller kake i tillegg.

    Og min eldste er jo nå i tidlig pubertet. Det merkes, men det gjør meg enda mer nøye på å kontrollere sukkerinntaket. For jeg vet jo av egen erfaring hvordan sukker påvirker hormonene 😉

    • line februar 4, 2011 Reply

      Så flink du har vært både i forhold til deg selv og døtrene dine:). Veldig viktig å involvere i matlaging/baking som du gjør:). Håper du har hatt ei super helg. Klem

  • Kjersti februar 4, 2011 Reply

    Du trenger ikke våge å påstå, forskningen sier det også, at barn i dag er gjennomsnittlig tyngre enn barn for 20 år siden.Det er kjempe viktig at vi som foreldre blir mer bevisste på både det vi serverer barna våre og også at de sitter så mye stille og blir kjørt i bil rundt omkring. Kjempe bra blogg Line!!!Men som du sier ikke ha fokus på vekt!!!! Heller på bevegelse og spisevaner!

    • line februar 4, 2011 Reply

      Takk Kjersti:)

  • hannem februar 4, 2011 Reply

    Har ikke alltid vært så flink å sette grenser der. Men ungene har selvsagt fått med seg at jeg nå lager lavkarbomat, og vi snakker ofte om at bl.a. sukker ikke er hverdagsmat. Det har ført til at de er blitt strengere med sukkerforbruket sitt. Vi har ikke badevekt i huset, det er nok et ganske bevisst valg fra min side (har to døtre!). Når det gjelder fysisk aktivitet, vegrer den eldste seg, men det henger nok sammen med at hun sliter fysisk, med bl.a. utmattelse.

    • line februar 4, 2011 Reply

      Synes du er flink jeg:), stå på videre. PS: veldig koselig å møte deg i helga. Håper du hadde nytte av kurset. L:)

  • Silje Silje februar 4, 2011 Reply

    Helt enig med deg.

    • line februar 4, 2011 Reply

      Takk Silje

  • Nina februar 4, 2011 Reply

    Bra skrevet! Er mange som burde lese dette!

    • line februar 4, 2011 Reply

      Håper også det når ut til mange, og takk:)

  • Vibeke februar 4, 2011 Reply

    Hei..

    Takk for en tankevekkende innlegg!
    Det er virkelig sant altså, det du tar frem.. Min sønn er bare 1 og et halvt år, men jeg kjenner jeg skal være maks flink til at han er en aktiv sunn liten gutt…:) hvertfall når jeg ser at den sunne maten har hjulpet meg på god vei=)

    Takk!

    -Vibeke-

    • line februar 4, 2011 Reply

      Takk for koselig tilbakemelding, håper det kan motivere foreldre til å ta noen smartere beslutninger. Høres flott ut at du skal være maks flink. Stå på. L:)

  • Anders februar 4, 2011 Reply

    Hei Line,

    Veldig bra innlegg her! Det er herlig å lese dette, da det er nesten slik jeg «forer» barna mine. Grensesetting vil alltid være viktig.

    Jeg er jo ikke så streng som dere når det kommer til sukker, men vi fokuserer ikke på det og så tenker jeg alt med måte. Variert kost laget fra bunnen av uten alle disse forferdelige tilsetningsstoffene må være veldig bra, eller? Vi har f.eks. ikke lørdagsgodis, men om et av mine tre barn ønsker seg en bolle eller en pastilleske, så er ikke det verdens undergang (selv midt i uka).

    En annen ting som har kommet opp her er den dagligdagse aktiviteten. Vi bor heldig vis nær skole og barnehage, men vi er nesten de eneste som går til barnehagen. (Skolebarna er veldig flinke til å gå…) Handle i butikken er det også mange som gjør ved hjelp av bilen, men hvis man bor nær, så burde det ikke være noe problem å ta på seg en sekk for å bære hjem varene. Kanskje barna også kunne hjelpe til med bæringen… Det er mange ting man kan gjøre i hverdagen som øker aktivitetsnivået. «Belønningen» hjemme hos oss kan kanskje være 15-30 minutter med Nintendo. Ikke middag = ingen Nintendo. Jeg bruker også en timer som ringer når tiden med spilling er over. Det er overraskende å se hvor lite motstand jeg møter her… Det blir mindre og mindre…

    Veldig herlig med innleggene dine! Stå på!

    Anders

    • line februar 4, 2011 Reply

      Tusen takk for utrolig flott tilbakemelding og mange gode innspill. Det viktigste er å finne som fungerer for hver enkelt familie, og jeg synes dere har gjort mange flotte grep:)

      Det at dere lager maten fra bunnen av er musikk i mine ører, og så lenge dere begrenser sukkerbruk/inntak sier jeg tommelen opp for det.

      Det at dere går til butikken og at barna hjelper til med bæring er også super. Reglene mtp nintendo var likte jeg også, takk for mange gode tips A:)

  • Tini februar 4, 2011 Reply

    Hei. jeg lurer på om du kan svare meg på noe? jeg er fast leser av bloggen din, en super blogg for oss nye på lavkarbo, tusen tusen takk for mye god hjelp:) Det jeg lurer på er, som du ser lever jeg på lavkarbo kosthold og stortrives med det, men så elsker jeg også frukt og som jeg har forstått skal en ikke ha så mye av det, spesielt hvis en skal noen kilo ned i vekt, stemmer dette? og hva er dine tanker rundt det? er det en god måte jeg kan gjøre dette på for at jeg kan få meg et par eller ihvertfall en frukt til dagen? elsker å lage meg fersk presset juice med grønnsaker i, og da pleier jeg å spise noen nøtter ved siden for har hørt at det skal være bra ved siden av frukt med tanke på blodsukkeret. Håper på svar og på forhånd tusen takk:)

  • Hege februar 4, 2011 Reply

    For et flott innlegg! Det er helt klart foreldrene som har ansvaret for barnet sitt helse. Det er som du sier hvis ikke foreldrene setter grenser, hvem skal da gjøre det? Det er jo barna som må lide til slutt. Det er synd at vi er kommet inn i en tid der 6-7 åringer lider av livsstilssykdommer.. Det er på tide å fokusere på bedre kosthold ja.

    • line februar 4, 2011 Reply

      Takk Hege. Grensesetting er alfa omega. L:)

  • […] foran en playstation. Line i Lilalife skrev fredag et interessant innlegg om barn og overvekt, hvor hun oppfordrer til fysisk aktivitet blant barn. Jeg er såre enig! Når jeg leser at barna […]

  • Sara februar 4, 2011 Reply

    Veldig godt skrevet, Line. Og når du kommer til det med «ung pubertet», så er jeg enig med deg. Alle må jo se og synes det er litt merkelig at jenter blir yngre og yngre når de får bl.a menstruasjon.
    Du motiverer meg virkelig til å bli en god mor, en gang i fremtiden! Takk for det, Line! 🙂

    • line februar 4, 2011 Reply

      Tusen takk Sara for fine ord:)

  • […] Barn og overvekt […]

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

  • - Grateful! Jeg elsker det som skjer med meg, jeg er under utvikling, og opplever nye fantastiske ting hver dag. Lilalife blomstrer, kjærligheten blomstrer og familien blomster. Det er lett å tenke at gresset er grønnere på andre siden, at det må STORE tiltak for en forandring. Men små ting, små endinger har gjort underverker. Bare det å skrive dagbok 10-20 minutter hver morgen hvor jeg ramser opp alle ting jeg er takknemlig for har gjort en forskjell, det har åpnet øynene mine for alt jeg har. Livet er fint, alt faller på plass @bjornchr_7  og hurra podcasten min er oppe på itunes og spotify #lifequotes #lovequotes #podcast #lilalife
  • I’m in love with cauliflower. You can use it to almost everything, and yes tortilla and pizza too. The best part (besides that it’s healthy), it’s so easy to make💥💥, and easier to LOVE! -
Disse "tortillalefsene" av blomkål er super gode : 💁‍♀️Til taco
💁‍♀️Til å fylle med avokado, salat, noen gode proteiner og parmesan som du ser på bildet under
💁‍♀️Til å fylle med akkurat det du vil
💁‍♀️Lefsene kan til og med brukes til pizzabunn

Og i Lila stil: .
🍃Enkle å lage
🍃Enklere å like
🍃Leken mat
🍃Som gjør hele deg glad

På Lilalife.no  finner du oppskrift på både blomkåltortilla og sunnere pizza 123😘😘😘 Photo: @marthemolstre 
#lilalife #natural #healthyfood #hormonebalance #guthealth 
XOXO
  • - Take action, and motivation will come to you! - Mange går å venter på motivasjon skal komme, jeg har også vært der. Men jeg har aldri opplevd at motivasjon bare kom min vei. Men derimot har jeg tatt «action» for eksempel gått en tur, så har jeg automatisk fått mer motivasjon til en ny tur, spise litt sunnere, ta bedre valg. #lilalife #loveyourself #yoga #grancanaria #everyday #daily #motivation #life
  • - Grey hair and and smiling wrinkles I have hated you! But I have decided to love you, and think of you as a good memories of living!  Wrinkles merely indicate where smiles have been.
#life #naturalliving #lilalife #loveyourself #40 #selflove
  • - There’s and oils for that.., is it? I was challanged by @barelittblogg to share 5 «fun» facts about me..., and I will do it in norwegian😜

1️⃣ Jeg er eldst av 6 søsken og kunne vært moren til yngste søsteren min😜
2️⃣Frem til jeg var 15 var jeg en skikkelig guttejente med kort hår som spilte fotball, og stort sett hadde en eller to blåveiser til enhver tid. Ofte for jeg snublet i en stein eller i egne føtter. 
3️⃣Jeg har alltid vært ekstremt glad i mat, noe som var et problem 🤣 I følge mamma måtte vi på bilferie snu i Trondheim( planen var Oslo), men jeg hadde spist opp budsjettet (før jeg fikk bulemi🙈)
4️⃣Før jeg la om kostholdet mitt hadde jeg mye 💨💨i magen. Og jeg var mye hos @chrfiore og familien, de brukte bare si: Line vi lukter at du er her. Matvrak og 💨💨💨full, jeg var en lekkerbisk🤣 
5️⃣Jeg var ekstremt forelsket i @mortenharket, det var den tiden telefonkatalogen eksisterte, sorry at telefonen din glødet Morten👰🏼
@heleneragnhild @improvinglives @celineheldrup jeg er nysgjerrig på dere jeg🙇🏼‍♀️
  • - You are like a snowflake, 100 % unique! Sammenligner du deg med andre? Stopp med det. Kun du er du, gjør det på din måte og STOL på deg. Se og hør på andre, bli motivert og inspirert, men aldri la andre sin kreativitet, kunnskap, styrke og skjønnhet dra deg ned❤️ #unique #nature #selflove #grow #lilalife #lifequotes #yourock #loveyourself
  • - Ta din plass, din stemme er akkurat like mye verdt som alle andre sin! #lilalife #selflove #selfcare #loveyourself #yourock #bekind
  • Jeg ser sterk ut sant? Men jeg som du kan også være «svak», sårbar, og har mine nedturer. Og tro meg jeg har nok ting som kunne holdt meg nede, men jeg har valgt å bruke mine nedturer, traumer, og sykdom til min styrke. 👇🏼
Jeg har lovet ærlighet i 2019, og utvikling uansett hva det gjelder i livet aldri rett opp og rett frem. Å utvikle seg og endre vaner er både skummelt og krevende. Det er alltid mer behagelig å være  i komfortsonen. 👇🏼
Det høres kanskje rart ut men vin er litt «komfortsone» for meg, et glass rødvin har gjennom mange år vært en flukt fra hverdag og problemer, og så er det jooo så godt! Som jeg har skrevet tidligere, jeg elsker vin, kroppen min hater vin. Utenom gluten er det ingenting som trigger immunsystemet mitt mer. 👇🏼
Selv kom jeg opplagt og glad hjem fra 2 uker på Gran Canaria hvor jeg knapt har rørt vin og holdt meg helt unna vanlige melkeprodukter.  Så gikk jeg på en skikkelig vin og ostesmell i helgen. Jeg som knapt ser TV til vanlig så 6 episoder av Greys Anatomy i ett strekk, skrek en bøtte tårer og ditto snørr🤣
👇🏼 Akkurat der og da var det fantastisk å være langt ned i den biodynamiske vinen min, men for meg så kommer den sure svie etter den søte kløe. Eller for meg litt omvendt så kommer den sure kløe, for det er det som skjer når jeg drikker vin👉🏼 lichen sqlerose min autommine sykdom blusser opp og jeg klør og klør.
👇🏼 Men gang på gang går jeg på disse smellene, og dagene etter er litt tøffe. Men samtidig er jeg blitt flinkere til å se det store bilder. For til tross et skritt bak, så har jeg siden 2003 tatt flere tusen skritt frem, og noen få bak. Ingenting er perfekt, og det vil alltid være noen bumper i veien. Helsen min er MYE bedre enn noen gang, og det er det jeg må klappe meg selv på skulderen for! .
👇🏼
Vi er uten tvil vår egen verste fiende, og den som lettest kan sette kjepper i hjulene på egen utvikling. Men tro meg det er utenfor komfortsonen magien skjer, lets do it!!!! . 👇🏼
Men av og til må jeg under pleddet og langt ned i en vinflaske for å kjenne på hvor jeg ikke vil være🤪
🆘👯‍♀️🆘
Er du klar for å rocke 2019 med meg? 😍