Snacks Søtt.., Dessert, Kake, til kaffen

Sunnere soft is på null komma niks

Tags:   

Det er vår i luften,og for mange innebærer det mer isspising. Hva er vel vår og sommer uten iskrem? Veldig bra, mener svensk professor Gøran Peterson.

 

Bakgrunnen for han uttalelse er at iskrem som oftest inneholder en kombinasjon av sukker og fett. Sukkeret fører til at hormonet insulin skilles ut. Enkelt forklart vil når insulinnivået stiger, øker også transporten av sukker inn i cellene, der sukkeret kan forbrennes til energi. Samtidig flyttes fett inn i cellene når insulin er til stede i blodet. Dette fettet blir i verste fall ikke forbrent, og lagres i kroppen. Men så lenge du har kontroll på sukker “ulven” og tåler fløte kan man fint kose seg med en iskrem i ny og ne.

 

Heldigvis finnes det sunne, enkle og nydelige alternativer som man kan trylle frem hjemme. Som her en frisk soft is.

 

Soft is på null komma niks.

 

DSC_0395

 

DSC_0384

 

Dette trenger du: 

 

6 eggeplommer

1-2 ss rårørssukker/ kokosblomstsukker

5 dl frosne bær som bringebær eller jordbær

 

Slik gjør du:

 

Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker. Ha de frosne bærene i en stavmikser sammen med eggedosisen. Kjør dette til en glatt masse. Om du vil ha isen søtere smak til med stevia. Vips har du “softis. Man kan også enkelt lage seg fløteis hjemme, og is maskiner kan man kjøpe rimelig I diverse butikker.

 

Tips til isen har jeg fått fra flotte Gry.

 

For mange er sukker en besettelse, og det er vanskelig å forstå at sukker kan være mer avhengighetsskapende enn narkotika. Men det er snakk om biokjemi, og hvordan hjernen vår reagerer på sukker. Det viser seg at flere avhengige er født med lave utskillelse av serotonin og endorfiner som i stor grad styrer humøret vårt. Sukker påvirker hormonene som gir oss en økt følelse av glede og ro .Dessverre gir sukker oss en kort rus.

 

Tegn på avhengighet :

 

• Besatt ”må bare ha det”

• Bryr meg ikke om fysiske konsekvenser

• Bryr meg ikke om psykiske konsekvenser

• Jeg må ha det igjen

 

Det å være sukkeravhengig trenger ikke bare å gjelde vanlig sukker. Men alt som inneholder en sukkerart eller som smaker søtt.

 

• Alt med sukker som for eksempel sjokolade, kaker og kjeks.

• Frukt og juice, alle matvarer som inneholder mye fruktose

• Søte meieriprodukter med mye laktose, yoghurt, brunost, prim og melk

• Kunstig søtning

• Brød

 

Hvordan kan man komme seg ut av en avhengighet?

 

  •  Få kontroll på blodsukkeret, med riktig mat blir det lettere å ta de rette valgene
  •  Avhengighet ligger dypt i innstinktet. Men store doser krom kan ha en effekt hos enkelt
  •  Unngå situasjoner som du vet blir vanskelig i  en oppstartsfase. Deretter må man jobbe med å forberede seg på det man har i vente, legge en plan
  • Unngå å ha fristelser hjemme
  • Unngå å handle sulten
  • Søk gjerne hjelp. Behandling med riktige vitaminer, fettsyrer og aminosyrer kan forkorte tidsperioden man trenger for å komme tilbake til utgangspunkt
  • Gi deg selv tid
  • Vær forberedt på at det kan oppleves som en sorg å fjerne en avhengighet. Vi mennesker er glade i våre faste ting, og gammel vane vond å vende. Men fult mulig.
  • Er du avhengig av flere ting? Start med å fjerne en avhengighet
  • Sug trigges av stress, pust med magen og stress ned.

Det er forskjellige grader av avhengighet. Føler du at alt er under kontroll er det ingen grunn til å avstå hundre prosent. Som jeg har skrevet før er det optimale 80/20 regelen, hvor det er rom for å skeie ut- og det med god samvittighet. Hva som er veien å gå, må hver enkelt finne ut..

 

Mange gode grunner til å tenke over sukkerinntaket selv om man ikke er avhengig:

  •  Sukker er betennelsesfremmende
  • Avhengighetsskapende
  • Øker produksjon av insulin som fører til hormonelle forstyrrelse
  • 70% av oss er i utgangspunktet veldig følsomme for karbohydrater, ca 30% utvikler en avhengighe
  •  Enkelt og greit sukker er en TYV, stjeler vitaminer/mineraler og kan føre til metabolsk skade.

 

Kort fortalt nøkkelen er et stabilt blodsukker. Mindre sukker og mere fett. Positive tanker er gull verdt, og husk du er unik!

 

Smil fra

Line Holdal

    2 COMMENTS

  • Rita april 29, 2014 Reply

    Takk for at du minnet meg på krom! 

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • - TGIF 💥Hoppende glad for at det er helg😍👉🏼og så gleder jeg meg så sinnsykt til foredrag jeg skal ha online tirsdag, passert 500 påmeldte 😍Hvis du vil vite hvordan du kan få mer energi, en god fordøyelse og en bedre helse👉🏼meld deg på😊👉🏼link i bio 👉🏼GRATIS - #lilalife #tgif #natural #paleo #smilendetarm #fordøylse #bedrehelse
  • - Elsker å bo i nord, men vinteren ja den kan bli litt lang. Så dag er det bare en ting å gjøre 👉🏼emigrere😅. Klar for ny uke på #grancanaria #puertodemogan #countdown - #spain #yoga #summer
  • - stop worrying how it's going to happen and start believing that it will - #bodø #winter #visitbodo #elskerbodø #lilalife
  • - Jeg ønsker 2018 velkommen 🤗/welcome 2018. 2017 har vært et fantastisk år. Jeg sa opp en sikker, god jobb som jeg trivdes supert i for å følge drømmen. Drømmen om å dele min vei til et lekende og lett liv. For det er det Lilalife betyr, lekende. Og det har jammen ikke vært en dans på røde roser, det kan jeg love deg. Men jeg har har knekt koden og funnet en balanse som fungerer for meg, og mange flere. Takk for at du følger meg  her på Instagram. Setter pris på hver en likes og kommentar. Ønsker deg et magisk nytt år❤️💥- #lilalife #Bodø #keisevarden #idag
  • - Nydelige juledager i nord, med etterlengtede turer i perfekt natur. Peppermynte er en god følgesvenn 💙 Koser du deg? - @doterra #mo #nordnorge #doterralove #doterra #oljemagi
  • - Alt handler om balanse, og i morgen kl. 19:00 holder jeg siste online foredrag før jul. 45 minutter med mine 5 beste rådene til en smilende julekropp😉. For det er fullt mulig å unngå fordøyelsesbesvær, å bli tappet for energi og unngå å gå opp i vekt selv om man koser seg. Her med min gode venn @loksti på julebord fredag. Påmelding i bio⭐️- #lilalife
  • - Fermentert mat er en viktig bidragsyter til en smilende tarm, og selv spiser jeg noe fermentert hver dag. På Lilalife.no finner du nå fremgangsmåte på hvordan kan lage min favoritt om dagen: Lila julekål, link i bio - #lilalife #naturlig #helse #smilendetarm #paleo
  • - Uforglemmelig minne fra Lofoten og Uttakleiv i sommer. Vil du være med meg dit i juni 2018? Fjellturer, yoga, oppleve Lofoten, nyte livet, bli kjent med nye mennesker? 2 ledige plasser. Link i bio- utakleiv #lofoten #toplofotenphoto  #yogalife #yogalove #vestvågøy #lofotenislands #yogadaily #yogisofinstagram #yogalove #naturs #beach #norway #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_#tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures #ig_captures #ig_captures_landscape #rsa_ladis #rsa_nature  #royalsnappingartist  #mittlofoten