19/04

Tomatsaus uten tomat (AIP vennlig og uten innhold fra søtvierfamilien)

Å reagere på matvarer fra søtvierfamilien er blitt en mer og mer vanlig, og kanskje du er en av dem som er på søken etter et alternativ til tomat- og paprika baserte sauser? Jeg er en av dem som reagerer, og var skeptisk til denne sausen. Men tro det eller ei, den var nydelig!

 

 

Mer om søtvierfamilien

 

Søtvier er en familie av blomstrende planter, de fleste planter i søtvierfamilien inneholder høye nivåer av alkaloider som påvirker kroppens kjemi. Alkaloidet nikotin finnes i tobakk, men også små mengder i potet, tomat og pepper.

 

Solanin er en annen alkaloid gift som finnes i blad, frukt og røtter hos søtvierplanter som for eksempel poteter og tomater. Poteter produserer solanin som en forsvarsmekanisme mot stress fra insekter og rovdyr, og ved eksponering for sollys. Grønne og spiret flekker på poteten er tegn på et høyt alkaloidinnhold og bør alltid kastes.

 

 

 

 

De mest kjente medlemmer av denne familien inkluderer:

 

·      Potet

·      Tomat

·      Aubergine

·      Chili Pepper (inkludert paprika krydder og cayennepepper)

·      Paprika

·      Tomatillo

·      Stikkelsbær

·      Gojibær

·      Tobakk

 

 

Store mengder solanin i kroppen kan ha en dramatisk innvirkning, små mengder derimot påvirker vanligvis bare dersom immunforsvaret er ute av balanse eller svekket.

 

De mest vanlige symptomene er magesmerter, fordøyelsesproblemer, leddsmerter og muskelskjelvinger. Den beste måten å finne ut om kroppen din reagerer er å eliminere alt fra søtvierfamilien 100 % i minimum 30 dager. Når du reintroduserer det, vil du få klare svar på hva kroppen din tolererer.

 

 

"Tomatsaus uten tomat"

 

 

 

Dette trenger du:

 

1 ss koksfett til steking
1 gul løk, hakket
4 hvitløksbåter, finhakkes
2 store gulrøtter, hakkes
1 liten rødbeter, hakkes
Vann
Havsalt
Sitron eller eplecidereddik

 

 

Slik gjør du:

 

Surr løken gylden på middels varme i kokosfett, ca 10 minutter. Tilsett hvitløk, surr i 1 minutt. Ha i gulrot og rødbeter, dekk med vann. Kok i ca 30-40 minutter til grønnsakene er møre. Hell av vann (gjem gjerne og drikk, full av næring). Mos grønnsakene med en stavmikser eller ha i en foodprocessor. Smak til med ønsket mengde salt og sitron.

 

Dette er nok til ca 2 middager. Rester kan fint fryses.

 

 

Perfekt til hvitsøtpotetpizza eller calzone, og ikke minst squashspagetti.

 

 

 

 

 

 

 

Lykke til!

Line Holdal

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *