Uncategorized

Hvordan komme igang med lavkarbo?

Her kommer reprise på et innlegg som kan være nyttig om man ønsker å legge om kosten til lavkarbo.

For meg personlig har det å legge om til lavkarbo vært en prosess som startet allereder i 2002. Jeg kom over Fedon Lindberg og ble interessert i det med glykemisk belastning- hvordan mat påvirker blodsukkeret vårt. Etterhver kom jeg i kontakt med Espen Arntzen gjennom akademiet for personlig trening og ble bare mer og mer overbevist om at dette var veien for meg.

Senere ble jeg introdudsert for Jens Veiersted, Dag Viljen og engasjementet mitt har bare økt.

lav-karbo-pyramide

1. Start med å reduser på sukkerinntaket ditt. Brus, godteri, kaker, kjeks, frokostblandinger etc. Bestem deg for en dag i uken hvor du kan spise alt du vil.

2. Reduser inntaket av brød, pasta, ris,poteter og frukt. Spiser du feks  2 brødskiver til frokost kutt ned til 1 og øk mengden med pålegg. Etterhvert kan du skjære skiven tynnere, bytte ut skiven med  knekkebrød som wasa fiber pluss eller flatbrød, og til slutt har man ikke behov for brød.Det samme gjelder mengden med pasta, ris, og poteter. Reduser gradvis.

Det finnes masse gode alternativer til pasta, ris, brød og poteter. Blomkålris, squash spagetti, alle disse gode tipsene finner du på siden min, og andre lavkarbo blogger.

3. Venn deg til å drikk vann når du er tørst og at det er maten som skal smake. Juice og melk inneholder mye sukker iform av fruktose/laktose.

4. Reduser inntaket av frukt. Spis gjerne 5 om dagen, men gjennom grønnsaker. Helst ikke mer enn 1 frukt om dagen.

5. Erstatt vanlig yoghurt med yoghurt naturell. Tilsett bær og nøtter eventuelt litt sukrin.

6. Når blodsukkeret ditt blir stabilt vil du merke at du ikke har behov for å spise hver 3.time. Det er er en myte at forbrenningen settes ned om du ikke gjør det. Lytt til kroppen din og spis når du er sulten.

7. Spis mest mulig naturlig mat. Kjøtt, fisk, skalldyr, fugl, fisk, bær, nøtter, kjerner, frø og usøtede meieriprodukter.

8. Ikke vær redd for å spise fett. Fett forbrenner fett! Er du ikke komfortabel med å spise mettet fett, få i deg fett fra avokado, gode oljer, fet fisk, kjerner, oliven, nøtter. Men ikke bland med for mye karbohydrater.

9. Tenk langsiktig og lag en plan for hva du vil endre. Kilo som du har brukt tid på å legge på deg, tar tid å få av. 0,5 kilo i uka er en grei nedgang.

10.Stress ned, sov nok, og kutt ting som ikke MÅ gjøres.

Nok søvn er viktig..

sleep

Ting som kan være lurt å ha tilgjengelig .

Forslag til dagsmeny.

Smil fra Line

    20 COMMENTS

  • Elisabeth august 5, 2010 Reply

    Hei Line!! Du har en kjempefin blogg som alltid gir gode opplysninger og veldig gode tips! Har lest den i flere måneder, og den er lagt til i favoritter 🙂
    Jeg er en student som i senere tid er blitt opptatt av hva jeg spiser, før når jeg var yngre var jeg veldig aktiv og «puttet hva som helst» i kroppen, men nå når jeg er blitt litt eldre merker jeg at kroppen ikke tåler hva som helst. Jeg har lest igjennom hva lavkarbo er og tror det er noe for meg, derfor lurte jeg på om du hadde noen gode tips til hva jeg kan lage til frokost, lunch og middag som ikke er altfor dyrt og ikke tar altfor lang tid.
    Jeg er veldig glad i kylling, laks og egg – men også veldig glad i frukt. Men får vel heller begynne å «småspise» på nøtter og grønnsaker 🙂

    Stor klem til deg for det fine arbeidet du gjør 🙂

    • line august 5, 2010 Reply

      Tusen tusen takk for koselig tilbakemelding:). Tror mange erfarer det samme som du. Det var litt det samme for meg, kroppen sa stopp og ble syk. Å spise lavkarbo trenger overhode ikke være dyrt, heller tvert imot. Jeg regnet en mnd på hva en familie på 4 brukte, vi kom ut på 7000,- inkludert alt. Her er noen enkle tips:

      Frokost: yoghurt naturell, hakka nøtter, blåbær og litt sukrin- dette er min favoritt nå! Lunsj: Rett og slett egg. Noen ganger spiser jeg bare kokte egg med salt og litt grønnsaker. Kjøp økonomi pk med egg, kok opp og ha tilgjengelig:). Middag: Her om dagen lagde pappa middag han stekte laksefilet i meierismør og woket en pose med grønnsaker. Ergo stekt laks, grønnsaker og masse meierismør- enkelt og faktisk veldig godt. En klatt rømme til er prikken over i en! Kvelds 1 wasa fiber pluss knekkebrød med masse pålegg og grønnsaker:)

      Skal legge ut enkle middager ila uka:). Klem fra Line

  • LenaBeatrice august 5, 2010 Reply

    Du er ikke den eneste som «kom over» lavkarbo via Lindberg.
    Samme historien her i huset.
    Via Lindbergs bøker ble vi introdusert for tanken om sukker/karbo/insulin osv….tanker vi ikke hadde lært noe om tidligere.
    Via denne forståelsen var øynene våre…da aller mest samboers øyne, åpnet en smule opp da vi fikk høre om «skikkelig» lavkarbo, og Atkins hørtes ikke så fremmed ut som det ellers kunne ha gjort.
    Vi (dvs. Jeg) våget å prøve….og gud så glad jeg er for det.

    Har en del å takke Lindberg for, selv om det ikke er det kostholdet jeg følger i dag.

    • line august 5, 2010 Reply

      Lindberg har fått opp øynene til mange:). Han jobber på en flott måte som engasjerer. Vi hadde han som foreleser på ernærings terapi studiet i vår, en utrolig mann!! Men samme som deg har jeg gått ett skritt videre og er overhode ikke redd mettet fett. Her spises det rømme, fløte, fete oster, fantastisk godt:). Smil til deg:)

  • Mari-Ann august 5, 2010 Reply

    Hei,
    Genial blogg du har.Har lest den lenge og føler at nå skal jeg prøve meg på lavkarbo. Jeg er 50 år og alltid vært påpasselig med vekten.Trener 3 til 4 ganger i uka (jogging og stepStyrke) men har i det siste året gått opp i vekt.Er veldig glad i brød og melk og måå ha potetgull i helgene. Takk for fine tips i det siste innlegget.

    • line august 5, 2010 Reply

      Tusen tusen takk:). Så spennende at du skal prøve, men vær gjerne tålmodig. Start gradvis og vær forberedt på at de 2 første ukene på lavkarbo kan være tøffe, men så blir det sååå bra:). Flink du er å trene. Jeg tror du vil få gode resultater med å redusere inntak av brød og melk. Litt utskeielser i helgene er lov. Men da finnes det jo salte nøtter, baconcrisp etc som er bedre alt enn potetgull:). Klem fra Line

  • Beate august 5, 2010 Reply

    Så gøy å se at Espen Arntzen klarte å overbevise både deg og meg 😉
    Det jeg satte pris på med han som foreleser var at han lot oss tenke selv også. Han printa ikke bare noe inn i hodet på oss, men la heller litt spor som man kunne følge videre selv 🙂

    • line august 5, 2010 Reply

      Ja han er en dyktig og svært engasjert mann. Et åpent leksikon, he he. Men ser at APT har valgt en statlig retning på sin kostveileder utdannelse, men det er vel kanskje pengene som styrer? L:)

  • hannem august 5, 2010 Reply

    Pussig, jeg har også ei «fortid» med Fedon Lindberg, matmessig altså. 😉 Har hele tida forsvart han, folk skjønte jo ikke budskapet hans! Har fortsatt bøkene og bruker dem av og til. (Atkins ble for radikal for meg den gangen.) Men jeg syntes det var lit mye styr med den maten, så jeg droppa det og falt tilbake til gamle «synder». Eneste arven fra den tida er at jeg har brukt fruktose (i tillegg til rårørsukker) fram til nå. Synes det går bra å lage lavkarbomat, var nok blitt ganske dreven i å lage mat fra bunnen av.

    Det artige er at jeg er blitt kvitt søthungeren. Holder på å bake ei vanlig marengskake til et arrangement i helga, men den eggekremen smakte jo så søtt! Skal ha piska krem (uten sukker) og frukt/bær oppå. Regner med at den blir spist opp uten at jeg trenger å spise så mye av den.

    Var forresten på kafe idag og bestilte egg og bacon uten brød, da begynte ho i disken å spørre hvorfor, og jeg fikk snakka litt om lavkarbo (litt for lite, egentlig). Da maten var ferdig, fikk jeg litt salat på! 🙂

    • line august 5, 2010 Reply

      Hm mange damer som er glad i Fedon, he he. Kokebøkene hans er supre og jeg bruker ofte å hente inspirasjon fra han:). Har du prøvd ut sukrin?

      Ja når man er kvitt søthunger smaker ikke søte ting godt lengre. Hadde en favorittsjokolade som jeg brukte spise til rødvin i helgene. Det var nesten litt trist da jeg en stund uten smakte den igjen, og det faktisk smakte vondt. ..Men nå er jeg svært så fornøyd:)

      Så bra at du får delt lavkarbo kunnskapene dine:) L:)

  • tove august 5, 2010 Reply

    Takk for bra innlegg! Jeg er igang med lavkarbo nå. Kjøpte boka «GI dag for dag» som inneholder oppskrifter for 30 dager. Disse oppskriftene er satt sammen slik at forbrenningen skal få litt fart på seg. Deilige retter som er enkle å tilberede. Det som er viktig er planlegging og innkjøp av de tingene man trenger og hele tiden planlegging av neste dag (for en som meg som ikke er vant til lavkarbo).
    Min 5. dag er gjennomført uten noen som helst problemer; ikke sulten, ikke søtsugen (noe jeg vanligvis er), ikke trøtt, ei heller hodepine, savner ikke brød.
    Har gått ned 1,6 kg og minus 2 cm i livvidde. Motiverende, selv om dette nok er mest væske.
    Som mellommåltid har jeg spist nøtter, yoghurt naturell m/blåbær eller Atkins proteinbar. Har ikke turt å spise frukt i redsel for å få søthunger.
    Etterhvert må jeg få til økning av trim. (Går kun turer, men må nok øke intensiviteten og må trene mer styrke). Treningsstudio! Here I come!
    Jeg kaller ikke dette å slanke meg, men å friskne meg! (uttrykket har jeg tatt etter utsagn av Marit Christensen i en reportasje i Se og Hør). Spise og leve mest mulig naturlig blir kanskje mitt nye motto?
    Takk for alle tipsene dine, Line og de flotte innleggene dine med så bra informasjon. Er innom bloggen din hver gang jeg slår på PC-en!

    • line august 5, 2010 Reply

      Selv takk for inspirerende innlegg:). Helt enig med deg i at planlegging og innkjøp er super viktig. Høres ut som om du er godt igang, og gjør en kjempe jobb. Likte uttrykket friskne meg, det stemmer jo 100%. Det er snakk om en sunn livsstil, man går ned i vekt og helsen blir bedre. Vinn, vinn situasjon.

      Lykke til videre Tove. Klem fra Line

  • Hege august 5, 2010 Reply

    Jeg ser at når du baker bruker du sukrinmelis og ikke sukrinsukker, hvorfor? Jeg lagde en marengsbunn med sukrinsukker og da den «skulle» være ferdigstekt kjentes den ut som skomgummi så jeg tenkte at den var mislykket. Satte den på kjøkkenbenken og surfet på nette for å finne ut av dette uten å lykkes. Men det viste seg at den stivnet da den sto på benken og ble riktig så sprø og fin til slutt 🙂

    • line august 5, 2010 Reply

      Tror begge delene kan brukes helt fint, så det er bare litt tilfeldig at jeg har brukt sukrinmelis. Noen har kommentert at de ikke synes vanlig sukrin løses opp på samme måte som melis varianten.

      Bra kaka ble vellykket:)

  • Mariell august 5, 2010 Reply

    Hei Line! Jeg er en fast følger av bloggen din, og har også nylig startet min egen blogg. Jeg setter opp ulike forslag til dagsmenyer, de fleste av dem er lav på karbohydrater, og alle er rundt 1300-1400 kcal. Ta gjerne en titt, kanskje det kan være nyttig? Spesielt de som vil ha tips til hva de skal spise, og ønsker å være i kaloriunderskudd (les; vil ned i vekt).
    Hilsen Mariell 🙂

    • line august 5, 2010 Reply

      Så bra at du er fast leser og ikke minst at du har startet egen blogg, gratulerer. Skal absolutt titte inneom:)

  • Julie august 5, 2010 Reply

    Hei!!
    Fine innlegg og veldig inspirerende!! Er selv et godt eksempel på en sporty normalvektig jente som elsker karbo og sukkersmak, som sliter med konsentrasjon og ofte følelsen av å være «sulten». Vurderer sterkt å starte på lavkarbo, og prøver å få oversikt hva som skal kjøpes inn. Har sett på en del oppskrifter og er med der, men lurer på om du kunne satt opp en enkel start kjøpsliste til meg?
    Noe annet jeg synes er vanskelig er hvor mye matmengder man skal spise osv.. vet jo det er individuelt, men kunne du eksempelvis satt opp en dagesplan hvor det spesifikt står hvor mye av ulike indigrienser man skal ha… Ser jeg er lik deg på antall måltider- gleder meg alltid til måltider, så vil gjerne ha 3-4 måltider hver dag…

    Og et spørsmål til slutt: hvor mye og hva kan man drikke i mellom måltidene?

    Håper på svar;)
    Julie

  • […] du ny på lavkarbo start med å lese denne, her får du alle tipsene du trenger for å komme igang. For deg som er dreven men ønsker en liten […]

  • […] Lavkarbo […]

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • - Uforglemmelig minne fra Lofoten og Uttakleiv i sommer. Vil du være med meg dit i juni 2018? Fjellturer, yoga, oppleve Lofoten, nyte livet, bli kjent med nye mennesker? 2 ledige plasser. Link i bio- utakleiv #lofoten #toplofotenphoto  #yogalife #yogalove #vestvågøy #lofotenislands #yogadaily #yogisofinstagram #yogalove #naturs #beach #norway #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_#tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures #ig_captures #ig_captures_landscape #rsa_ladis #rsa_nature  #royalsnappingartist  #mittlofoten
  • - November, og her i Bodø er det mørketid med stor M. Ikke min favorittid på året, men alt handler om hvordan man møter det. En stor fordel med å jobbe selvstendig er at jeg kommer meg ut og får litt dagslys😍 Og jeg lever lenge på gode minner som her fra Italia❣️-
  • - Nyter Spania og @akinonresort i fulle drag. Ny tur i april 2018, et du med? Yoga, fjelltur, nydelig mat som er gluten og sukkerfri, men likevel sinnssyk god😍, kos, avslapping, energi! Møt sommeren 2018 ladet ➡️info i Bio - #akinon #lilalife #natural #paleo #naturallife #tradisjonskost
  • - Jeg har brukt mange år på å ha dårlig selvtillit, og aldri vært bra nok. De dagene er over, jeg føler akkurat det bilde utstråler! Og husk du er god nok som du er! - #strong #ontop #naturalliving #lilalife #life #yoga 
#kvarven #kjerringøy #autumn #bodø #norway #hiking #alpinebabes #tv_living  #visitbodo #elskerbodø  #landscapethopography #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_living #tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures  #yogis  #yogadaily  #nrk #ig_namaste
  • - Nydelig sunn sjokoladechiapudding/ healthy chocolate chiapudding, sooo good😍➡️link i bio - #healthy #naturalfood #paleo #lovelife #healthychocolate #lilalife
  • - Sånn føler jeg meg nå! Selv om jeg ligger litt utladet i en hotellseng i Oslo med knekt fot, kunne jeg like gjerne vært på en fjelltopp i Lofoten som her. Jeg har det så bra! Endelig er jeg tilbake der jeg hører hjemme, etter mange år med maaange nedturer. Fra nå av blir dere nødt til å måtte høre meg skravle mye ernæring, oljer og livsstil. Og gjett om jeg gleder meg. Neste stopp på reisen er foredrag i Porsgrunn hos @withlovebymoen og det er FULLT😍. Deretter rett på ✈️ til @akinonresort for å holde kurs 🙏🏻😍- #himmeltinden #hauklandstranda #lofoten #naturalliving #health #doterra #lofotenislands #yogadaily #yogisofinstagram #yogalove #nature #beach #norway #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_landscapes #tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures #ig_captures #ig_captures_landscape #ig_captures_sky #rsa_nature  #royalsnappingartist #yogaeverydamnday #yogalover
  • - For en dag! Helt nydelig å holde foredrag for flere hundre engasjerte tilskuere. I anledningen nydelig kjole fra @missmayanorway - #lillemåne #høstkonferanse #aip #healthyfood #natural #levdegfrisk
  • - Min fascinasjon for oljer øker for hver dag. I går slo jeg foten min kraftig, men optimistisk som jeg er tenker jeg ja ja det går bra. Jeg har smurt foten med doTerra oljer og ikke brukt en smertestillende. Jeg har sovet natten igjennom og ja hatt det greit, til tross for at det faktisk var brudd. Vil du vite mer om oljene, send meg en Mail line@holdal.no #doterralove #doterra #doterralife #bodø #allnatural #essentialoil #health #rsa_nature #elskerbodø