29/05

Gi meg mitt daglige brød?

Mennesker er av natur ikke frø- og kornspisere og vi kan ikke forvente å få en optimal helse så lenge korn er en del av kostholdet vårt. Vi er en brødnasjon som er opplært til at sunnhet inkluderer korn, uansett hva du har lært så tør jeg påstå at du ikke er genetisk tilpasset kornprodukter. Jeg tør også påstå at en av nøklene for at du skal få en bedre helse er å eliminere korn. Mange steder i verden er korn ikke regnet som menneskemat og det er relativt nytt sett fra et evolusjonært perspektiv.  

 

Bilde: Dagbladet.no

 

 

Grunnen til at vi spiser korn er ikke fordi studier har vist at kosthold med korn gir bedre helse enn et uten. Men fordi det bare ble sånn for noen tusen år siden, og fordi vi har gjort oss avhengige av korn som mat. De statlige kostrådene som anbefaler deg å spise korn er basert på målinger av næringsstoffer i korn, ikke av effekten korn eller kornets komponenter har på helsen din. Før vi nå snakker nærmere om de problemene som korn kan skape, er det viktig å understreke følgende: Selv om korn, særlig moderne hvete, skaper problemer for mange mennesker, betyr det ikke at alle blir syke av det. Men har du fordøyelsesproblemer eller andre litt merkelige kroniske plager, er det ikke feil å teste ut om det er korn som er synderen.

 

 

Det er mange årsaker til at korn skaper trøbbel for deg. Et av problemene er proteinene som kornet inneholder. Den mest kjente og trøblete proteintypen er gluten som blant annet består av giladin og glutenin. Disse finner du blant annet i hvete, bygg, rug og spelt. Gluten er vanskelig å fordøye, har en irriterende effekt på tarmslimhinnene som kan gi økt permeabilitet, på fagspråk lekk tarm. Mitt første og beste råd på veien mot en bedre helse uten tarmrelaterte plager, luft i magen, oppblåsthet, diare med mer: eliminer korn. Vær også klar over at de glutenfrie korntypene inneholder stoffer som er i slekt med gluten. Disse kan også skape problemer for en følsom tarm.

 

Bilde iform.nu


Det er flere faktorer som bidrar til lekk tarm, samtlige er livsstilsrelatert og en av synderne er korn. Tarmsystemet er en svært viktig del av immunforsvaret vårt, det skal absorbere viktige næringsstoffer og la skadelige stoffer passere. Ved lekk tarm passerer ufordøyd mat som gluten og en annen gruppe proteiner, lektiner, gjennom tarmen og forårsaker en immunrespons. Når disse stoffene kommer i blodet kan de øke permeabiliteten på andre viktige barrierer, som for eksempel blod-hjernebarrieren. I nyere forskning blir dette sett i sammenheng med autisme, atferdsproblemer, ADHD, depresjoner og angst. En ødelagt tarmvegg kan også forstyrre frigivelsen av kolecystokinin, et stoff som blant annet sørger for at nok galle kommer inn i tarmen for å hjelpe med å bryte ned fett. Dette bidrar til dårlig fordøyelse, gallesteiner og dårlig opptak av fettløselige vitaminer.

 

 

Noen av proteinene som blir tatt opp av tarmen ved en feil, ligner veldig på enkelte av kroppens egne proteiner. Noe som gjør at når immunforsvaret reagerer på disse proteinene går det samtidig til angrep på kroppens egne proteiner. Lektiner er et av disse som i utgangspunktet skal fungerer som et naturlig forsvarssystem for planter og beskytte mot mugg og parasitter. Lektiner fester seg til slimhinnen i tarmen hvor de i for store mengder kan forårsake betennelse, og videre lekk tarm. Lektiner finnes du blant annet i korn, ris, soya, belgfrukter og min store favoritt, cashewnøtter. Ved fermentering av korn vil lektiner reduseres og matvaren vil bli lettere å fordøye. 

 

 

Protease er et enzym som bryter ned proteiner, korn innholder proteasehemmere som fører til at gluten og lektiner ikke brytes ned i tarmen. Innholdet av proteasehemmere i korn og bønner er så høyt at det i stor grad hemmer opptaket av proteiner.

 

 


Fytinsyre er en annen ”rakker” som kan svekke tenner dine, gi deg jernmangel, skjørere ben og en dårligere fordøyelse. Fytinsyre finnes i en rekke matvarer som nøtter, korn, frø kaffe, sjokolade og belgvekster. Disse er  i utgangspunktet rike på næringsstoffer, men det hjelper lite når fytinsyren er ufordøyelig for mennesker, hemmer opptak og fordøyelse av næringsstoffer og vitaminer i kroppen. I tillegg hemmer den også enzymenes virkning, og binder seg til tarmveggen og skader denne. Velger du å spise mat som inneholder mye fytinsyre er det viktig at du behandler maten med fermentering for å redusere eller bryte ned fytinsyren. Det kan også være nyttig å spise mat som er rik på vitamin C. Så selv om kostholdet ditt er rikt på mineraler som kalsium, magnesium, jern og andre vitale mikronæringsstoffer kan de gå rett gjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp på grunn av kornproduktene du spiser.

 

Her surdeigsbrød som er behandlet på en slik måte at det blir lettere å fordøye.

 

 

Surdeigspannekaker

 

Korn inneholder også et høyt nivå av omega-6 og stivelse, begge faktorer som kan skape inflammasjoner i kroppen. Det høye nivået av stivelse instruerer kroppen til å produsere mer insulin. Forhøyede insulinnivåer fører blant annet til utskillelse av en rekke hormoner som kan gi kviser, akne, tette hudporer, og andre mer komplekse plager som insulinresistens, diabetes, hjerte og karsykdommer, overvekt og fedme. 

 

 

Korn er også linket til leddsmerter og arteritt (leddgikt). Aminosyreoppbyggingen (aminosyrer er de byggesteinene proteiner er satt sammen av) i korn er veldig lik den som finnes i ditt eget bløtvev i leddene dine. Siden dette vevet og korn er kjemisk like har kroppen vanskelig for å differensiere mellom de to. Så når immunforsvaret ditt blir plaget av inflammasjoner forårsaket av korn og begynner å angripe korn på samme måte som en ukjent fare, vil immunforsvaret også begynne å angripe bløtvevet i leddene dine. Dette fører til smerte, autoimmune sykdommer som artiritt, og mer inflammasjon.

 

 

En god fordøyelse er essensielt for helsen din. Hvis du ikke kan absorbere næringsstoffer fra maten du spiser vil kroppen din få vitamin og mineralmangler og du vil bli mer utsatt for sykdom. Og et viktig skritt på veien mot en bedre helse er å redusere eller fjerne korn, frø, nøtter og belgfrukter som ikke er fermentert fra kostholdet ditt.

 


Og jeg avslutter med dette fra Solveigs Smils blogg:
Finnes det en grunn til at noen bør spise kornprodukter? Nei. Mister vi noe livsviktig hvis vi ikke spiser dem? Nei. Er de nødvendige for folk som har tilgang på kjøtt, fisk, egg, fettkilder, grønnsaker og frukt?
Svaret er igjen, nei. Vi trenger ikke korn for å overleve, og de skaper flere problemer for oss enn vi skulle tro.

 

Takk til Jens for faglige innspill heart

 

Kilder:

  • The Paleo Approach, Sasah Ballantyne, PhD
  • Autoimmune Wellness
  • http://fitnessbloggen.no/god-helse-korn/
  • «An Organic Chemist’s Perspective on Paleo» by Mathieu Lalonde, PhD
  • The Paleo Solution a Robb Wolf
  • http://informahealthcare.com/doi/abs/10.1080/13590840310001619397
  • http://www.greenmedinfo.com/page/opening-pandoras-bread-box-critical-role-wheat-lectin-human-disease
  • http://solveigs-smil.blogspot.no/2010/01/grunner-til-unnga-kornprodukter.html
  • http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/kosthold/hva-er-fytinsyre
  • http://www.nyttnorge.com/fytinsyre-hindrer-næringsopptaket-gir-mangler.html
  • http://fedon.no/tema/2063/

 

Line Holdal

2 kommentarer til Gi meg mitt daglige brød?

  1. Therese steira sier:

    Har du forslag til gode  brøderstattere. Noe som er lett og passebillig å lage.  🙂

    • Line sier:

      Følger du Helsesnappen? Jeg er der i dag og snakker om korn. På bloggen ligger oppskrift på tortillalefser laget av cassavamel, jeg lager rundstykker på kokebanan, brødblanding fra funksjonell mat som bløtlegges over natten, surdeig 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *