Uncategorized

10 skritt til et bedre kosthold, og en bedre helse. Lykke:)

Du er det du spiser..,
Med det er lov å rope hurra midt i uken.

Alle har vi et forhold til mat, og de fleste av oss har vel gjennom livet vært på en eller ti ”slankekurer”. Alle har vi våre tanker om hva som er sunt og hvordan vi ønsker å spise.
Men når alt kommer til alt er det faktisk ganske vanskelig å unnvære det ekstra kakestykket og glasset med rødvin som smaker så altfor godt.

Hvis man ønsker å gjøre noe grep i kostholdet sitt er det viktig at man ser på det som en varig endring. Samtidig er det viktig at man ikke er for streng med seg selv, slik at det ikke er gjennomførbart. Begynn i det små, og unn deg det du synes er aller best en gang i blant.

10 skritt til et bedre kosthold:

1. Det første skrittet er å få en oversikt over matinntaket ditt. Skriv gjerne matdagbok i en uke. Gå gjennom hva du spiser, bestem deg for hva du vil forandre på.
2. De fleste får i seg altfor mye sukker, mange uten egentlig å være klar over det. Sukker er stort sett alle matvarer, ofte ”kamuflert” under andre navn. Prøv og kutt det ”synlige” sukkeret i første omgang, i form av brus, kaker, kjeks, loff, juice.
Sukker påvirker blodsukkerbalansen vår, samtidig som et overskudd omdannes og lagres som fett i kroppen vår.
3. Tenk balanse i kroppen. Et måltid bør være sammensatt av proteiner, fett og karbohydrater.

Gode kilder for animalske proteiner: Egg, kylling, fisk, kjøtt, ost, sjømat.
Gode kilder for vegetabilske proteiner:Linser, bønner, gresskarkjerner, nøtter, erter, quinoa.
Gode kilder for umettetfett: Avocaodo, nøtter, fiskefett(omega 3), ekstra virgin oliveolje.
Gode kilder for mettet fett: Ost, fløte, smør, rømme
Gode kilder for karbohydrater: Grønnsaker i alle fasonger og farger, villris,grove kjerner, linser, bønner og bær.

4. Gjennom media og ulike slankekonsept er vi blitt ”oppdratt” med at fett er farlig for oss. Kroppen vår består av mye fett, hjertet vårt er omgitt av mettet fett, nerveledningene er omgitt av fett, cellene er omgitt av en cellemembran som består av fett, og kroppen vår produserer kolesterol naturlig. Hvordan kan da fett være skadelig for oss?
Noen typer fett bør vi helt klart holde oss unna. Trans fett som finnes i ferdig kaker noe potetgull, godteri og gatekjøkkenmat bør vi holde oss borte fra. Og som med alt annet spiser vi for mye av en ting, vil det bli lagret i kroppen og vi legger på oss.

5. Bruk mer tid på mat og lag en hyggestund for familien. Utforsk på kjøkkenet og lag maten fra bunnen av. La barna bidra og la skuldrene falle godt ned fra ørene. Tenn litt lys og nyt maten med et glass rødvin.
6. Spis mest mulig naturlig. Bruk friske råvarer, utnytt fordelene vi har med herlig fersk fisk. Hvis man lager maten fra bunnen har man kontroll over hva man spiser, og det smaker så mye bedre. Vær kritisk! Det er naturlig at mat mugner. Baker man et brød hjemme vil det være grønt etter 3-5 dager, hvorfor skjer ikke det med mye av ferdig maten?
7. Vann er i utgangspunktet den eneste drikken kroppen vår ber om. Drikk vann i bøtter og spann. Et lite tips er å ikke drikke vann samtidig som man spiser. Vannet påvirker ph verdien i magesyren vår. Ta et stort glass vann før du spiser, og ca 30 minutter etter du har spist. En ting å rope hurra for: Rødvin påvirker ikke ph verdien, og et glass rødvin kan godt nytes til maten.
8. Prøv å lag deg faste måltider. Helst 3 til 5 daglige måltider.

9. Ikke hopp over måltider. Hvis bilen din var tom for bensin ville du kjørt til nærmeste bensinstasjon. Maten er vår bensin og uten den stopper vi opp.
10. Menneskekroppen er skapt for bevegelse. Beveg deg i hverdagen, vær leken og lett. Finn noe du liker å gjøre, som gir deg glede. Gå en tur med en venn, gå på et treningsstudio eller kanskje du er typen for lagidrett.

Lykke til alle sammen!

Smil fra Line

    2 COMMENTS

  • Tove oktober 18, 2009 Reply

    … har nå lest gjennom tipsene her, men hva med frukt? Jeg har lyst til å sette meg inn i lavkarboprinsippet fordi jeg gjennom de siste årene (ca 8 år) har blitt overvektig (er 165 cm høy og veier 82-83 kg), har fått høyt blodtrykk (måtte begynne med medisin Esidrex for et par år siden), har bestandig hatt høyt totalkolesterol (tar Simvastatin for dette). Jeg har den såkalte eplefasongen og er 48 år! Leser bloggen her med stor interesse og synes bloggen er så informativ og samtidig så delikat.

    • line oktober 18, 2009 Reply

      Hei Tove.

      Takk for koselige tilbakemeldinger. Du vil absolutt ha godt av å legge om til lavkarbo. Leste du om Finn? Skrev om han på bloggen for noen uker siden. Ned mange kilo, kvitt diabetes, spiste ned kolesterol og blodtrykk- på 3 mnd. I en fase hvor man skal ned i vekt kan det være lurt å være restrektiv med inntak av frukt. Rett etter trening og som dessert er imidlertid de gangene det er lurtest å innta frukt. Men hvis valget står mellom sjokolade, kjeks, kake eller frukt er valget enkelt:). Noen tåler også frukt bedre enn andre, så prøv deg frem. men maks 1 om dagen, men derimot grønnsaker kan du innta masse av.

      L:)

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • - November, og her i Bodø er det mørketid med stor M. Ikke min favorittid på året, men alt handler om hvordan man møter det. En stor fordel med å jobbe selvstendig er at jeg kommer meg ut og får litt dagslys😍 Og jeg lever lenge på gode minner som her fra Italia❣️-
  • - Nyter Spania og @akinonresort i fulle drag. Ny tur i april 2018, et du med? Yoga, fjelltur, nydelig mat som er gluten og sukkerfri, men likevel sinnssyk god😍, kos, avslapping, energi! Møt sommeren 2018 ladet ➡️info i Bio - #akinon #lilalife #natural #paleo #naturallife #tradisjonskost
  • - Jeg har brukt mange år på å ha dårlig selvtillit, og aldri vært bra nok. De dagene er over, jeg føler akkurat det bilde utstråler! Og husk du er god nok som du er! - #strong #ontop #naturalliving #lilalife #life #yoga 
#kvarven #kjerringøy #autumn #bodø #norway #hiking #alpinebabes #tv_living  #visitbodo #elskerbodø  #landscapethopography #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_living #tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures  #yogis  #yogadaily  #nrk #ig_namaste
  • - Nydelig sunn sjokoladechiapudding/ healthy chocolate chiapudding, sooo good😍➡️link i bio - #healthy #naturalfood #paleo #lovelife #healthychocolate #lilalife
  • - Sånn føler jeg meg nå! Selv om jeg ligger litt utladet i en hotellseng i Oslo med knekt fot, kunne jeg like gjerne vært på en fjelltopp i Lofoten som her. Jeg har det så bra! Endelig er jeg tilbake der jeg hører hjemme, etter mange år med maaange nedturer. Fra nå av blir dere nødt til å måtte høre meg skravle mye ernæring, oljer og livsstil. Og gjett om jeg gleder meg. Neste stopp på reisen er foredrag i Porsgrunn hos @withlovebymoen og det er FULLT😍. Deretter rett på ✈️ til @akinonresort for å holde kurs 🙏🏻😍- #himmeltinden #hauklandstranda #lofoten #naturalliving #health #doterra #lofotenislands #yogadaily #yogisofinstagram #yogalove #nature #beach #norway #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_landscapes #tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures #ig_captures #ig_captures_landscape #ig_captures_sky #rsa_nature  #royalsnappingartist #yogaeverydamnday #yogalover
  • - For en dag! Helt nydelig å holde foredrag for flere hundre engasjerte tilskuere. I anledningen nydelig kjole fra @missmayanorway - #lillemåne #høstkonferanse #aip #healthyfood #natural #levdegfrisk
  • - Min fascinasjon for oljer øker for hver dag. I går slo jeg foten min kraftig, men optimistisk som jeg er tenker jeg ja ja det går bra. Jeg har smurt foten med doTerra oljer og ikke brukt en smertestillende. Jeg har sovet natten igjennom og ja hatt det greit, til tross for at det faktisk var brudd. Vil du vite mer om oljene, send meg en Mail line@holdal.no #doterralove #doterra #doterralife #bodø #allnatural #essentialoil #health #rsa_nature #elskerbodø
  • - Dette ble min siste håndstående på noen uker. Litt mer grasiøs denne enn den jeg hadde i går. Da datt jeg mot spisebordet og knakk noen bein ja🤣 Måtte bli 41 år før jeg knakk mitt første bein-  @runandrelax 
#kvarven #kjerringøy #autumn #bodø #norway #hiking #alpinebabes #tv_living  #visitbodo #elskerbodø  #landscapethopography #objects_and_landscapes #tv_landscapes #tv_living #tv_lifestyle  #rsa_ladies #instagram #ig_nature  #water_captures #ig_captures #ig_captures_landscape #ig_captures_sky #rsa_nature #ic_landscape  #yogis #mountainyoga  #yogadaily  #nrk #nrknordland #ig_namaste